Volledige versie bekijken : groentepap
Wij gaan binnekort beginnet met groentepap. Ik heb er al veel over opgezocht en ik denk dat wij niet gaan beginnen met worteltjes, maar met courgettes.
Maar ik had nog enkele vraagjes:
- gebruiken jullie van in het begin al aardappelen?
- welke hoeveelheid houden jullie aan?
bv hoeveel gr. courgette, hoeveel gr aardappelen, hoeveel koffie / eetlepels olie?
- mogen groenten uit de diepvries gebruikt worden?
bv. diepvriesgroenten uit colruyt, of zelf ingevroren pompoen
(mijn ma heeft vorig jaar heel veel pompoenen in stukjes gesneden en ingevroren, en nu is er nog veel van over - is dit te lang als dit al van september in de diepvries steekt?)
- in het begin geef je nog een fles melk na de groentepap, maar vanaf het moment dat je water geeft, geef je dit dan nog in een fles of al in een beker?
Iedereen doet het anders, heb ik gemerkt, en je moet soms ook even zoeken in t begin want ieder kindje is anders.
Ik ben begonnen met een potje Olvarit wortel, want Laurens kokhalzde op vers in t begin. Dan stelselmatig van een paar lepeltjes naar een volledig potje en dan mengen met vers en binnen 2,5 week at hij volledig vers.
Ik gebruikte van in t begin (bij vers natuurlijk) al aardappel maar er zijn er ook die het zonder doen. Altijd de verhouding 2/3 groenten en 1/3 aardappel. En dan een koffielepel olie of margarine erbij.
Ik gebruik zelf geen diepvriesgroenten behalve erwten. Ik ben een beetje wantrouwig tov de pompoen omdat hij al zolang ligt, maar er zijn er mss die er meer verstand van hebben als mij ;)
Ik geef Laurens nog steeds water uit een flesje (met handvatjes) maar hij kan ook al prima uit een beker of zelfs een glas drinken. Dat moet je wel opbouwen, dus blijf zeker in t begin nog een flesje water aanbieden.
Veel plezier!
Waarom moet je nog een flesje geven na het papje? Wij zouden juist zo vroeg beginnen met de papjes omw zijn reflux maar ja, als we nadien nog een flesje moeten, heeft het niet zoveel zin, hé?
Omdat ze in t begin maar een paar lepeltjes eten en dan niet meer willen ;) en ze hebben dan echt nog niet genoeg gegeten hoor. Dus daarom die fles nog erna, tot ze een volledige maaltijd alleen maar groentjes eten.
Ja, ben ook een beetje bang van die pompoen, daarmee dat ik het hier eens vraag.
Maar misschien best die toch maar eens weggooien en plaats maken in de diepvries :)
(ik gebruikte dat om soep te maken, maar ondertussen komt de pompoensoep onze oren uit :p)
hier zal gestart worden over twee weekjes. We starten met puur wortelen, dit drie dagen. Dan wortelen met aardappelen, weer drie dragen, dan aardappelen met ...
En zo telkens minstens drie dagen na elkaar hetzelfde om te zien of hij nergens geen allergie op heeft.
hoeveel groentepap maak je zo? ik weet dat ze in begin lmaar een paar schepjes eten, maar daarna hoeveel moeten ze krijgen?
Ik weet niet of t juist is hoor, maar ik keek altijd naar de hoeveelheid fles dat hij dronk en baseerde daar mijn hoeveelheid groentepap op. En dat klopte ook meestal.
Bijvoorbeeld, hij drinkt (ik zeg maar wat) 150cc dan maak je 150gr groentepap. Ik deed altijd ietsje meer, dan had ik zeker genoeg voor als hij weer eens een groeispurt had en meer at.
Nu eet die van mij ongeveer 250 a 300gr groenten of fruit, en dat is genoeg.
sunshine
2 July 2010, 15:09
Ik wil hier toch eens op reageren want 250-300 gr groenten en/of fruit is héél veel, ook voor een kindje van 7 maanden. In begin dacht ik toen ik hier op het forum las dat iedereen zoveel groentepap gaf dat Tuur echt wel slecht eet, maar dat is niet zo, de meeste kindjes eten rond 6 maanden 100 gram en dat stijgt een beetje met de leeftijd. Tuur eet nu tss. 150-200 gram, maar op een slechte dag ook maar 100 en dat is perfect normaal. Dus niet schrikken als je niet zo'n grote eter hebt ;)
Ik heb ook een vreetzakske op de wereld gezet hoor :D
Nee, Laurens is groot en heeft meer dan t gemiddelde wat een kind van zijn leeftijd eet nodig. Daarom dat ik ook in t begin al zei, ieder kindje is anders, dus je moet zelf even zoeken wat en hoe het bij jouw kind het beste gaat.
Nu op dit moment eet hij ook weer véél minder (al een dikke week) dan normaal. Maar ik denk dat het een combinatie warm weer/tandjes/sprong is, want meneer is allesbehalve gezellig de laatste tijd :rolleyes:
Ik maak me nog geen zorgen, maar als ik nu kijk, eet hij ongeveer 200gr groenten, 150 a 200gr fruit en hooguit 250cc melk op 1 dag. Gelukkig drinkt hij wel heel veel water... en ik geef hem dan maar geregeld een rijstkoek of cracotte of een bledina potje zodat hij toch nog wat binnenkrijgt.
cocelinetje
2 July 2010, 16:20
Ik gaf van in het begin ook altijd aardappelen bij de groentepap. Lander at van in het begin altijd een hoeveelheid van 250gr tot 300gr. Omdat hij reflux heeft, moesten wij ook vroeger starten met groentepap. Ik gaf dus ook geen fles meer erna, omdat het inderdaad anders niet zoveel zin heeft.. Als je kleintje niet voldoende eet, zou ik wel een fles aanbieden, maar dat was hier dus niet het geval. Nu krijgt Lander water na zijn groentepap en fruitpap.
Oei,
Lynn eet ook al 300gr groentjes en ze kan precies nog op! Ik dacht dat dat wel mocht? Kmoet dinsdag nr K&G, kzal daar eens informeren. Laat het jullie weten.
xxx
sunshine
2 July 2010, 20:03
Ja dat mag hoor, volgens mij is dat geen probleem, alleen niet alle kindjes eten zoveel, maar diegene die dat wel doen, mogen dat wel hoor ;)
Little Bee
2 July 2010, 22:30
Hey Tiger, ik weet dat je geen K&G-fan bent maar de laatste keer dat ik ben geweest heb ik 2 mooie dikke boeken meegekregen over beginnen te eten en gezond eten. Het antwoord op elke vraag staat er zowat in. Misschien niet slecht als je eraan kan geraken, mss een vriendin ofzo? Of op hun site?
Als je er niet aan geraakt zal ik het je vragen anders wel opzoeken, maar ik ben nu te moe (doodmoe en ik geraak maar niet bijgeslapen, zo druk met dat werken en al de rest, dit even tussendoor)
Jacky is nog niet begonnen, ik ben dus alles behalve een expert.
Maar ik weet wel: mijn broertje is 11 maanden en drinkt nog steeds niet veel water bij de groentepap. Hij drink denk ik zowat 2-3 maanden uit een beker met teut, voordien papfles met tut.
Wortelen is bij de meeste baby's de grootste favoriet. Je mag zeker in het begin enkel 1 soort groete nemen. En ze eten zo weinig de eerste keren..
Laat me weten als ik het moet opzoeken,oK?
Ow, dan heb ik hier toch ook een veelvraatje in huis :D
Fien eet 250-300 gram groenten met vis/vlees, daarna fruitpap ook zo'n 200 gram
En 's morgens en 's avonds een fles melk van 240 cc water + 8 schepjes.
Das waar, ik heb die boeken hier liggen, heb die de vorige keer bij K&G meegekregen. Straks eens bekijken als avondlectuur :-)
moet dinsdag naar k&g, zal ze dan misschien ook meekrijgen...
kimmieke
3 July 2010, 10:21
Leander is gene grote eter! Hij krijgt smorgens en savonds een flesje van 210cc waar hij maar 180 cc van opdrinkt. Smiddags eet hij max 120gr groentenpap (soms nog minder) en ook maar max 150 gr fruitpap! Tussendoor eet hij wel een bledina en hij drinkt nu wel veel water tussendoor. Ik maak me ook wel zorgen dat het te weinig is, maar hij ziet er niet ongezond of mager uit...
Little Bee
3 July 2010, 11:05
Ik had nog een ander vraagje..
Vanaf dat ze groentepap eten zit iedereen blijkbaar op 4 voedingen, is dat na een tijdje zo of vanaf je start of moet je al vroeger beginnen afbouwen? Ik zie totaal niet hoe we nu 4 voedingen kunnen doen.. Jacky drinkt nu rond 6uur/10-11uur/15uur/19uur/24uur...
Ik ga nog niet naar 4 voedingen als we aan groentepap beginnen. Jarne is echt nog niet klaar om 's avonds vroeger te gaan slapen en meer dan 4u tussen de voedingen laten overdag vind ik te lang.
Ik dacht ongeveer een maand na de groentepap met fruitpap te beginnen en van het moment dat goed gaat proberen naar 4 voedingen te gaan.
Ik dacht dan ongeveer aan zo iets:
- 7u flesje
- 11u groentepap
- 15u fruitpap
- 19u flesje
- 20u slapen
Maar dat zal zich dan wel weer uitwijzen :-)
Jarne zal heus zelf wel aangeven wanneer hij over wenst te gaan naar 4 voedingen.
Hier is da vrij snel gegaan eens ze vaste voeding begon te krijgen. Je zag ze steeds minder en minder eten. En dan begonnen we haar eten iets langer uit te stellen. En dan at ze terug volledige porties, automatisch zaten we opeens op 4 voedingen.
Ze zijn sneller verzadigd en het duurt langer vooraleer ze terug honger beginnen te krijgen.
cocelinetje
3 July 2010, 14:22
Tiger, jouw schema is gelijk dat van Lander :)
Hier ook identiek hetzelfde schema, al een hele tijd.
Laurens gaf dat hier eigenlijk ook vrij snel zelf aan, van t moment dat we met vaste voeding (gr + fr) begonnen. Die laatste fles hoefde precies niet meer zo, en hij werd echt uit zijn slaap gerukt dan, dat hij niet meer goed sliep daarna en die fles maar half opdronk. Als vanzelf zaten we van de ene op de andere dag op 4 voedingen.
Little Bee
3 July 2010, 16:13
Ok, niet op voorhand afbouwen dan. Eerder wanneer ze én groentepap en fruitpap eten en het volledig onder de knie hebben. Ik ben benieuwd!!
mamamia
5 July 2010, 08:23
hoi
ben ook begonnen met groentenpap dit weekend.
Heb 80 g worteltjes en 40 gran patatjes klaargemaakt in de babycook.
Is dus 120 gr, maar als ik de klaargemaakte groentenpap in zo'n potje schep met maataanduidging dan kom ik maar aan 90cc?
Hoe komt dit?
groetjes
sunshine
5 July 2010, 08:40
Ik weeg mijn groentepap als hij gemaakt is, want in groentjs zit vocht dat door te stomen verdampt, waardoor de hoeveelheid vermindert, daardoor heb je minder dan in zo'n potje. Ik doe een beetje op het zicht 1/3de patatjes en 2/3de groenten en nadien weeg ik het (vroeger, nu enkel als ik denk dat het veel te veel of veel te weinig is).
't Is ook wel zo dat ik niet zeker ben dat 90cc overeenkomt met 90gr, dat is een andere maataanduiding hé.
hallo,
vandaag zijn we hier gestart met de groentepap! Het was de allereerste keer. Heb gewoon alleen worteltjes gedaan... Had een 100 g klaargemaakte pap, en daar heeft hij een 35 g van op ( ik reken een 30 g want ja wat smossen erbij )...
Denk dat dit voor een eerste keer niet slecht is, wel? Hij heeft er precies toch meer moeite mee dan met de confituur... Er komt meer uit zijn mondje, doordat hij zijn tong beweegt enz. Wil dat dan zeggen dat hij er nog niet helemaal klaar voor is? Of is dit gewoon het wennen?
Ik vroeg mij ook af of jullie je kookvocht erbij doen? Ik had nl ergens gelezen dat je een lepeltje olie erin doet en soms ook een beetje kookvocht...
Ik heb het nu met een heel klein beetje van dat vocht gedaan, maar denk dat ik morgen eens probeer met wat meer, dat het wat "lopender" is nog...
sann
boeleke2704
10 July 2010, 15:02
Dat er nog veel uit zijn mondje komt is logisch hoor. Zo kleine baby-tjes hebben nog echt het infantiele slikken = een voor-achterwaartse beweging met de tong, duwend tegen het verhemelte. Daardoor duwen ze automatisch wat uit de mond. Hoe langer ze dit oefenen, hoe minder knoeien hè!
Wij beginnen dit weekend ook met groentepap, dus heb ook weer wat vraagjes:
- kan je meteen starten met patatjes én groentjes of beter eerst enkel groentjes? Dacht met worteltjes te beginnen.
- steriliseren jullie ook het patatjes-materiaal? Lepeltjes, potjes, ... of gewoon afwassen? Met een sponsje, een doek of een borstel?
- bij K&G zeiden ze dat ik de groentepap niet mag mixen, enkel pletten zodat Ruben van bij het begin stukjes leert eten...lijkt me toch gevaarlijk bij zo'n kleintjes, niet? Ik was van plan het te mixen met de babycook...wat doen jullie?
ik mix mijn groentepap in de babycook. Ik vind voor die kleine ventjes dat dat al moeilijk genoeg is zo.
Wel raar want bij k&g zeiden ze hier gewoon te mixen. Ze vroegen hoe ik het ging doen: ik zei dat ik een babycook had en toen zeiden ze oh das gemakkelijk kan je koken en daarna ineens mixen met da machientje.
Wij zijn begonnen met enkel groentjes, nl wortelen, en dit een aantal dagen na elkaar. Deze week zal er bij de wortel een patatje bij komen. En zo verder zien patatje met iets anders van groente...
Ik vraag mij af hoe het nu met zijn schema moet...
Hij krijgt rond 8 uur een flesje, drinkt dan max 150 ml ( wat ik wel raar vind zo smorgens, je zou denken dat hij leer honger heeft, niet? )
Dan rond 11 uur geef ik zijn groentepap en daarna nog wat melk. Vraagje hierbij: vanaf wanneer geef je geen melk meer? en geef je die direct na zijn groentepap? ik probeer altijd eerst met wat water maar daar drinkt hij niets van.
En dan zit ik zo wat in de knoop. vraag mij hoe lang na groentepap je weer melk geeft ( als je het niet direct nadien doet ). En wanneer komt dan de fruitpap ( is wel nog neit voor nu, maar toch )
hij krijgt nu in de namiddag rond half 4 nog een flesje en dan rond 19u en rond 22.30-23u
Dan hebben ze toch minder melk binnen? Hij drinkt namelijk maar evenveel hoor...
sunshine
12 July 2010, 13:25
Worteltjes stoppen wel op, dus voor een eerste keer zou ik niet te lang worteltjes na elkaar geven. Niet alle baby's hebben daar last van, maar 'k heb toch van sommige al gehoord van wel en Tuur had dat ook.
Oei en Ruben heeft daar nu al zo'n last van ... dat belooft!!!
tot nu toe geen probleem...
tja ik moet om allergieën uit te sluiten, 3 dagen hetzelfde geven. En ik moest starten met wortelen en daarna wortel met aardappel, pas daarna kan ik naar aardappel met iets anders... voorlopig ga ik dit zo doen, zal het wel merken als het te veel is...
sunshine
12 July 2010, 14:00
Oei en Ruben heeft daar nu al zo'n last van ... dat belooft!!!
't Is maar in het begin hoor, Tuur heeft toen een tweetal weken echt last had van zijn groentepap, maar nu heeft hij last van niets, hij kan alles eten. Maar niet alle kindjes hebben er last van ;)
steriliseren jullie ook het patatjes-materiaal? Lepeltjes, potjes, ... of gewoon afwassen? Met een sponsje, een doek of een borstel?
Iemand hier nog een antwoord op?
Ah ja, hoeveel olie doen jullie er juist bij? Een koffielepel of een soeplepel?
En zijn alle soorten olie goed? Heb hier olijf-, arachide- en zonnebloemolie staan, kan je die een beetje afwisselen?
arachide zou niet zo goed zijn.
ik gebruik zonnebloemolie mmomenteel en zou dit afwisselen met olijfolie.
nee ik steriliseer alleen zijn flesjes, zijn tutjes en de lepeltjes soms...
ik was het af met de flessenborstel van avent die ik hier heb
Sann, lukt het nog altijd goed met de groentepap?
Wij beginnen zaterdag. Ik wil met courgette beginnen. Onze buurvrouw kweekt er zelf in hare hof, dus we krijgen er verse van bij haar.
Moet je de courgette ook schillen voor de groentepap?
junior
14 July 2010, 13:09
@Tiger
Ik zou dat wel doen, al heb ik het zelf nog niet klaargemaakt. De pitjes zou ik ook verwijderen. Veel succes in alle geval!
De groentenpap is bij ons (nog) geen groot succes. Op de crèche krijgt ze voorlopig nog voeding uit een potje, en dat gaat blijkbaar vlot binnen, maar thuis maak ik altijd verse groentenpap. Bij de eerste hap trekt ze al een gezicht van "wat voor vetzakkerij steek je nu in mijn mond", maar 't gaat wel binnen, al is het heel moeizaam. Ze zit ook constant te molenwieken met haar armpjes (met als gevolg dat zowel zij als ik onder de groentenpap zitten). En na een paar happen heeft ze er genoeg van, dan zet ze het op een krijsen ...
Normaal gedrag? Of is ze een moeilijke eter, zoals eigenlijk ook al het geval is met haar flesjes?
@tiger: ik dacht ook met courgette te beginnen, want heb gelezen dat worteltjes opstoppen en Ruben heeft momenteel nogal last van zijn stoelgang.
Ga je dan iedere dag een verse courgette gebruiken, want als je 1 courgette verschillende dagen wil gebruiken, droogt die dan niet uit?
Ga je er meteen aardappelen bijdoen of eerst enkel courgette? En hoeveel dagen ga je dit geven?
@junior: kan je niet een paar dagen vers met potjes mengen en stilaan meer vers en minder potje gebruiken. Misschien lukt het zo wel om haar ook van het verse te doen eten?
hier steeds vers ( mag omwille van mogelijke allergieën de eerste tijd geen potjes geven!!! )
Ja het gaat goed hier. Vandaag heeft hij 105 g wortel-aardappel - groentepap op. Dus das flink he, hij heeft zelfs bij het eten 15 ml water gedronken ( is misschien niet veel maar hij wil normaal absoluut geen water ) Daarna ( na half uurtje ) nog 100 ml melk gedronken.
De groentepap gaat vlotter dan de flesjes voorlopig. Wel veel bewegen met armkes ( probeer die tegen te houden anders landen handjes mee in zijn mondje )
Veel succes er mee tiger! tis toch een hele stap vooruit he eens ze dat zo eten...
Ik gebruik meestal koolzaadolie. Zonnebloemolie is ook goed, olijfolie kan nogal doorsmaken dus als ze ineens hun groentepap niet zo lekker vinden, kan dat daaraan liggen ;) Ons mama gebruikt meestal margarine, dat is ook ok.
Trouwens, courgette en eender welke groente (of fruit) altijd schillen.
Junior, hier ging dat ook zo in t begin. Ik ben toen stilaan potje te beginnen mengen met vers en dan geleidelijk aan meer vers dan potje en zo eten ze binnen de week ook volledig vers. T is omdat de structuur anders is, dat ze soms gezichten trekken :D
Oh ja, niet tè veel stereliseren è. Het is niet erg dat ze wat bacteriëen binnenkrijgen. Eens ze alles in hun mond gaan stoppen, heeft dat toch geen zin meer (Laurens heeft hier al in de hond haar eetbak gezeten, dus ja :rolleyes:) Hier worden enkel de spenen en af en toe de flessen nog gesteriliseerd, de rest wordt gewoon goed afgewassen.
@ Koke, goh nog allemaal niet bij stil gestaan eigenlijk :)
Misschien dat ik twee porties ineens ga maken, voor maandag en zondag. En dan maandag een verse courgette gebruik.
Ik dacht er ineens een aardappel bij te doen, maar heb wat schrik voor allergiën. Dus ben nog aan het twijfelen.
Sann, moest je trouwens met wortelen beginnen? Of maakte het niet uit welke groente, als je het maar niet onmiddelijk mengde met aardappel?
Vanaf nu mag je een nieuwe groente onmiddelijk mengen met aardappel?
Ik heb eigenlijk echt wel schrik voor die groentepap. Ik hoop dat dat beter gaat dan zijn flessen, want daar is hij absoluut geen favoriet van. Jarne is ook ne super hevige dus ik zie het al voor mij hoe hij met zijn armen en voeten gaat beginnen slaan tijdens het eten :)
ik kreeg van de KA een papier met hoe ik het moest aanpakken, ze had dit geschreven tijdens dat ik bij haar op consultatie was.
En daar stond op dat ik moest starten met 3 dagen wortelen
dan 3 dagen wortel met aardappel
en dan aardappel met andere groenten
en moet opletten met kolen enz. Ze zei ook dat er een lijst is met groenten die problemen konden geven...
Ik mag telkens maar 1 ding tegelijk aanpassen. en telkens bij eerste keer die soort dit 3 dagen geven.
dit zijn nogal eens dingen die problemen geven:
http://www.babyallergie.nl/allergene%20voedingsmiddelen.htm
en hier vond ik een schema om te volgen:
http://www.babyallergie.nl/introductie%20schema.htm
@tiger: had er ook al aan gedacht om een portie voor 2 dagen te maken, met de babycook. Maar mag je dit dan gewoon in de ijskast zetten en de dag nadien opwarmen?
@sann: is dit enkel bij kindjes die vatbaar zijn voor allergieën?
Jij werkt toch ook met een babycook hé? Laat je de patatjes dan eerst nog even afkoelen of kan je ze meteen geven? Hoe lang op voorhand begin je er aan, want zie me hier nog geen patatjes maken met een hongerige Ruben op de achtergrond!
je geeft ( zeker in begin ) beter de groentepap net voor ze honger hebben.
in de babycook duurt het klaarmaken 15-20 minuten, dan mixen.
als dit klaar is, maak ik alexander en mezelf klaar om te eten en dan begin ik.
ik geef rond 11 u en begin iets voor half 11 met snijden en schillen en om half 11 zet ik babycook aan...
_liesje_
14 July 2010, 20:04
Hier ook morgen de eerste patatjes, dus heel blij met dit topic!!!
Vroeg me ook al af hoeveel op vorhand ik met alles moest beginnen :) idd niet simpel met een krijsende baby op de achtergrond denk ik dan :p
Hier de "regeltjes" van k&g, mag 1/3 patatjes 2/3 groenten. Meten met de aardappeltjes, 2-3 dagen aanhouden en dan eens iets anders. Voor zen volgende papjes heb ik venkel genomen, of is dit niet goed???
Niet simpel allemaal é.
Spannend liesje!!
Met welke groente ga je beginnen?
Foto'tjes posten he :)
_liesje_
14 July 2010, 20:22
Lol, dacht dat ik dat al had geschreven... worteltjes hebben ze hier aangeraden. lees-> goed oranje dan zie je het zeker overal op hangen :D
doen we zeker... sta er wel alleen voor met de fototjes en de camera, en dan nog eens groentjes geven. dus dat gaat wat geven!!!
lol was hier ook zo, was ook alleen
had fototoestel naast me klaar gelegd en had de camera zodanig geïnstalleerd zodat die gewoon aangezet kon worden. Best grappig eigenlijk!
Over dat mooi oranje dat je overal ziet: wortelpuree krijg je er nus NIET uit. Tenzij iemand hier een tip voor heeft?
De eerste dag hadden we dat hier dus ook... Sindsdien zit hij eigenlijk in zijn pamper met een plastieken slab. Vandaag heb ik bij paradisio zo'n slab met mouwen gehaald en dan daarover de plastieken slab.
Ben eens benieuwd hoe dit bij jullie kindjes zal verlopen!
Succes!!!
_liesje_
14 July 2010, 20:40
hehen das het voordeel van zussen te hebben.
Hier is het zowiezo beginnen met de pamper en een plastieken slab ! :D Het is toch warm genoeg é... Slab met mouwen van koeka ligt klaar, maar zal mss toch wat te warm zijné nu? Heb slechte handdoek apart gelegd voor over zen relax te leggen (hij si nog te klein voor de eetstoel denk ik, zusje zei het ook, moeten ze al wat beter voor zitten é)
Zo een slabber met mouwen hebben nog niet, maar van die plastieken hebben we ook al gekregen van mijn schoonzus. Zal die in het weekend ook maar boven halen :-)
En dankzij het warme weer kunnen we hem gewoon in pampertje zetten.
We gaan hem wel proberen eten geven in de bumbo seat, dan kan de relax al niet volhangen :-)
sunshine
15 July 2010, 08:57
@Liesje: venkel mag je maar één dag per week geven hé, 't is een nitraatrijke groente. 't Is ook sterk van smaak, Tuur lust het helemaal niet, alleen als het gemengd is met wortel.
tiger zit jarne al goed in de bumbo seat? wij hebben iets soortgelijk maar hij zit er nog niet goed in...
_liesje_
15 July 2010, 09:09
@sunshine:
A dan kan ik die mss best tegen het weekend geven, smaen met worteltjes dan? en nog patat bij ook? of dan enkel wortel met venkel? pff, niet simpel é :)
cocelinetje
15 July 2010, 09:20
Hier lust Lander venkel wel héél graag :) Ik geef dat gewoon samen met aardappeltjes en vlees.
@ sann: hij zit al redelijk goed in de bumbo ja. soms hangt hij wat voorover, maar dat is dan vooral als er leuke speeltjes op de grond liggen :-)
sunshine
15 July 2010, 12:20
@Liesje: je kan eerst eens venkel met een patatje proberen zonder worteltjes dan weet je of Eben het lust. Ik heb ook eerst eens zonder geprobeerd maar hij deed zijn mond niet open en begon te wenen ;).
moeten ze in totaal nog even veel melk drinken als ze groentepap eten?
winnie
15 July 2010, 16:06
De bedoeling is dat de groentepap uiteindelijk de melk vervangt, naarmate zij meer pap at, gaven we haar minder melk. En eens ze een volledige portie groenten at, wou ze geen extra melk meer. Wel geven we haar steeds water te drinken tijdens/na het eten.
winnie
15 July 2010, 16:08
Nog een lekkere combinatie, voor de iets ouderen weliswaar, zijn patatjes met wortelen & champignons. De papa vond dat ook verbazend lekker ;)
@ sann: ja kan proberen de andere flesjes te vergroten, naar 210 met 7 schepjes, maar aangezien Alexander ook zo moeilijk drinkt denk ik niet dat dit iets gaat uitmaken he?
Maar van het moment hij genoeg groentepap eet (= 150g op deze leeftijd zegt onze KA ), heeft hij ook genoeg met 4x de hoeveelheid die hij nu drinkt hoor.
Waarin geven jullie de groentepap? In speciale kommetjes?
Ik heb wel lepeltjes gekocht en van die potjes voor in te vriezen, maar heb eigenlijk niet gedacht aan bordjes of kommetjes :-)
Trinity
16 July 2010, 13:29
ik gebruik een gewoon diep bord ofwel diepe kinder bordjes/kommetjes ofwel het potje waarin een maaltijd was ingevrozen. Het wordt natuurlijk wel wat koud als de maaltijd wat traag verloopt, maar Tibeau zit daar niet mee in, dus heb ik geen warmhoudbord gekocht (zo met een waterbak he).
_liesje_
16 July 2010, 13:31
Wij ehbben hier zo'n bordje voor water onder te doen, je weet wel van vroeger... wij hebben ééntje van pongo (;))
Ik ga het dan dit weekend in een gewoon kommetje van ons doen.
En daarna eens opzoek naar die pongo bordjes :)
_liesje_
16 July 2010, 15:47
;)
Tis een aqua-met een visje op... cute ze :)
hier gewoon in zo'n bewaarkommetje van beaba
cocelinetje
16 July 2010, 21:09
Hier net hetzelfde als Sann :)
Geen patatjes hier vandaag :(
Ruben besliste dat hij (alweer) om 5u zijn 1ste voeding wou. Dus de patatjes zouden dan al om 9u moeten gegeven worden, maar ik had nog niks in huis. Wou alles vers gaan halen, maar de winkel gaat pas om 9u open.
Ka zei me dat je best groentenpap geeft als 2de voeding, maar ik kan dat toch niet om 9u geven? Soms is het zelfs vroeger.
Pfff kzou zo blij zijn als Ruben eens terug tot 7u zou slapen!
_liesje_
17 July 2010, 13:17
Hey Koke,
Ruben zit mss net nu in een sprongetje...
Geen paniek, als dat om 9 u is dan is dat maar zo é. Als Ka aanraadde om de 2e voeding te geven?
Doe morgen alles op je gemakje, het is zondag, ventje is thuis... Ruben zal het ook aan je merken dat je rustig bent.
Haal vandaag alles in huis,en morgen dan op tijd eraan beginnen en dan loopt dat perfect, je zal zien!!!
Dikke zoen
Na wat opzoekwerk gelezen dat het helemaal niet zo erg is om de patatjes als 3de voeding te geven, zolang die maar niet té laat op de dag valt.
Dus om 13u hebben we ons er toch aan gewaagd: aardappeltjes met courgette. Ruben heeft er 30g van opgegeten, met bijhorende vieze gezichten. Nadien heeft hij nog 180ml pap gedronken.
Morgen geven we de groentenpap zowiezo bij de 2de voeding, ongeacht het uur. Maar ik hoop wel dat het iets later gaat zijn dan 9u!
_liesje_
17 July 2010, 14:10
O super Koke!!! :)
Leuk é? Vind het zo schattig als ze vol hangen :D Al hoop ik toch ook wel dat het snel "properder" kan. Ons Mareke kon dat eigenlijk super snel, heel netjes eten!
Hoop ook dat het wat later zal zijn, voor de nachtrust van mama en papa ;)
Ja superschattig ... en dan dat smoeleke erbij. Hij deed precies of ik hem aan het vergiftigen was :D
Maar dat smossen hoeft voor mij ook niet té lang te duren hoor ;)
_liesje_
17 July 2010, 14:19
Das goed voor de foto's é :) Kunnen ze later met zichzelf beetje lachen :)
30 g is goed he, das zoals hier de eerste keer.
Nu eet hij een 100 ongeveer!
vandaag iets nieuws geprobeerd ( na een weekje worteltjes ): brocoli. Hij trok even rare gezichtjes maar at het ook op. Wel maar 70 g gegeten... zullen zien wat hij morgen doet he...
Hopelijk eet Ruben ook elke dag een beetje meer!
Fijn dat de broccoli ook een succes was!
boeleke2704
18 July 2010, 09:40
Wat doen jullie kleintjes dat goed met de groentenpap!! Telkens een beetje meer en voor jullie het weten zijn ze niet meer te stoppen!
Ik hoop dat het bij ons ook zo verloopt na onze vakantie... spannend! Nog 2 weekjes en wij beginnen er ook aan :)
Hier al heel wat nuttige tips kunnen opdoen alvast :)
Opnieuw 30g vandaag. Dan begon hij te wenen en wou ik niet verder aandringen. Hij heeft wel een pak minder terug uit zijn mondje geduwd.
Morgen gebruiken we eens andere olie, olijfolie ipv zonnebloemolie.
Nog een vraagje: ka zei ons om van pap te veranderen als het hepar water niet helpt voor Ruben zijn stoelgang.
Ik vroeg me af of we dan best wachten tot hij wat gewend is aan de patatjes. Anders zijn het mss wat veel veranderingen in 1 keer of kan dit geen kwaad?
ik zou idd even afwachten ( weekje of zo, als je dat ziet zitten )...
hier vandaag 100 g brocolipatatjes op. Wel met geween maar dat was omdat hij moe was ( meneertje wil niet slapen )... vanaf hij het in zijn mond had at hij het gewoon op, er kwam niets terug uit. Dus ik neem aan dat het geen kwaad kan dat ik verder gegeven heb, dat hoop ik in ieder geval toch!
Nog geen succes hier...die groentenpap :(
Vandaag 40g op, maar met heel vieze gezichten en hij doet ook nooit vanzelf zijn mondje open.
Heb er zelf eens van geproefd en vond het eigenlijk niet te eten: smaakte volledig naar olijfolie.
Denk dat ik morgen eens ga proberen om er wat boter onder te doen. Alpro bakboter...zou dit mogen?
Morgen de laatste dag courgette, dan gaan we 2 dagen venkel geven en dan 4 dagen broccoli. Ik hoop dat daarna zijn stoelgang wat vlotter gaat, dan kunnen we mss eens worteltjes proberen.
hier is brocoli niet echt zijne meug. vandaag kokhalsde hij er zelfs op. Heb dan worteltje er bij gemakt en toen ging het vanzelf: 150 g op!
koke ik doe altijd zonnebloemolie! boter mag normaal ook, hier niet wegens koemelk
Vandaag was het hier ook brocolli, ging eigenlijk even goed/slecht als gisteren, 20gr op.
Maar hij heeft wel geen uitslag gekregen vandaag van zijn groentjes. De vorige twee dagen heeft hij worteltjes met patatjes gehad, maar daar reageerde hij precies wat allergisch op.
heb je met of zonder patatjes gedaan vandaag?
De brocolli nu al twee dagen zonder patatjes gegeven.
Maar er is niet echt vooruitgang, weer maar 20gr op.
Maar heb wel de indruk dat die brocollie super droog is. Heb hem tussendoor af en toe wat water laten drinken en daar dronk hij gretig van, terwijl hij normaal geen water lust.
Laten jullie je kleintjes ook tussendoor drinken, of enkel na het eten?
Hier ook geen vooruitgang, tiger. We blijven met véél moeite maar aan 40g geraken. Hij doet zijn mondje niet open en spuwt veel terug uit. Ik geef hem dan zelf ook een lepeltje en als hij zijn mond open doet om dat erin te steken, geef ik vlug de papatjes. Maar dan wordt hij altijd kwaad! Morgen hier ook broccoli, voor 3 dagen en dan ga ik eens een potje met worteltjes proberen. 1 dag maar want Ruben blijft maar sukkelen met zijn stoelgang.
Ben al aan het overwegen om er even met te stoppen als het zo moeizaam blijft gaan om toch eerst van pap te kunnen veranderen. Mss gaat het iets vlotter als de darmprobleempjes weg zijn.
Ik geef enkel water na de patatjes.
hier vandaag 130 g op, weer brocoli, wortel aardappel
morgen een nieuwe groente weet alleen niet wat
ik geef water tussendoor en erna. Maar meer dan een paar slokken in totaal drinkt hij niet
@ Koke, ik heb er vandaag ook al aangedacht om te stoppen. Want normaal zou toch iedere dag een beetje vooruitgang moeten zijn he.
Maar wanneer moet ik dan opnieuw beginnen, zie dat echt totaal niet zitten om in een (kort) weekend te beginnen.
Misschien lust hij de brocolli gewoon niet graag, is ook maar droog vind ik, in vergelijking met de worteltjes. Of doen jullie het kookvocht er ook bij? Dit giet ik gewoon weg (gebruik de babycook) en doe er een lepeltje zonnebloemolie bij.
Maar wil ook niet met nog eens een nieuwe groente beginnen. Dat zou dan al de derde groente zijn op 5 dagen. Zo kan hij toch niet wennen?
Goh weet het niet meer zu...
junior
20 July 2010, 16:40
@Tiger
Ik gebruik ook de babycook en doe altijd een beetje van het kookvocht bij de groentjes, samen met een lepeltje olie. Alleen bij nitraatrijke groenten zoals spinazie mag je het kookvocht zeker niet gebruiken (omdat daar teveel nitraten in zitten). Maar dat kookvocht maakt het allemaal een beetje smeuïger en volgens mij zitten daar ook redelijk veel vitaminen in ...
Wij hebben hier nu 4 dagen courgette gegeven, wat zowiezo al een lopend papje geeft. Maar bij andere groenten was ik toch van plan er ook wat kookvocht bij te doen.
Ik weet het soms ook niet meer. Had gehoopt dat het wat vlotter zou gaan, zodat we het flesje achteraf snel konden weglaten en hij wat minder last zou hebben van zijn reflux.
Ik hou het nog een paar dagen vol en dan lassen we een pauze in, denk ik :(
Dan ga ik ook nog even volhouden :-)
Heb vandaag twee portjes brocolli gemaakt, dus ga die morgen geven. Wel spijtig dat ik er dan geen kookvocht meer kan bij doen. Zou ik anders gewoon een beetje water toevoegen?
En dan overmorgen ga ik courgette proberen, misschien heeft hij dit liever, dat is toch wat zoeter he?
Ik denk dat het geen kwaad kan om er wat water bij te voegen.
Ik vond die courgette, eerlijk gezegd, zelf niet zo lekker :o En ik verwacht dan dat ons venteke er goed van eet! ;)
Inderdaad! Ik vind geen enkele van die groentepap smakelijk :-)
Tiger, Lynn vind brocoli ook het minst lekker van alles. Wat hier een succes is is witloof met een beetje appel. Dat is wat zoeter en dat vind ze superlekker!
Ook bloemkool met worteltjes en courgette lust ze heel goed.
Kookvocht voeg ik ook toe als ik het nog wat te dik vind.
Veel succes!!!
hier ook steeds kookvocht erin.
Ik moet zeggen dat ik de wortelpatatjes best lekker vind en die met wortel en brocoli is ook niet zo slecht...
vandaag boontjes gegeven, was precies wel lekker: 145 g op
hmm moet nog bedenken wat ik seffes ga geven....
hebben al wortel - brocoli - boontjes geprobeerd.
Courgette, bloemkool, spinazie, rode biet?
wij gaan na de wortel pompoen proberen
en dan misschien courgette
maar vandaag nog maar eens worteltjes :-)
heb mijn ventje naar de winkel gestuurd en hij heeft courgette meegebracht dus tzal dat worden, ben benieuwd.
spinazie kan ik niet geven want dat mag je geen 3 dagen na mekaar geven ( nitraatrijke groente ), moet ik dus eerst eens aan KA vragen wat ik daarmee moet.
had gezegd tegen mijn ventje dat hij courgette of bloemkool moest meebrengen.
Ben eens benieuwd of hij het lust.
De boontjes gingen in ieder geval goed 150 - 160 g op.
Hier vandaag 40gr worteltjes op. Ik weet het, tis niet veel, maar ik ben er toch tevreden mee.
oh goed zo tiger, allé eigenlijk goed zo jarne!
hier vandaag courgette. uit gewoonte deed ik voor het mixen al wat kookvocht erbij. tja bij courgette absoluut niet nodig, was dus naar de lopende kant en dus veel gesmos.
_liesje_
24 July 2010, 13:10
O zie je wel tiger, er komt vooruitgang, elk lepeltje dat hij binnen neemt is een overwinning op zich! ;)
boeleke2704
24 July 2010, 15:29
Ik zou het niet mooier kunnen zeggen dan Liesje. Altijd een stapje dichter bij een goed grote kom groentenpap ;)
Flink zo Jarne!! (en mama)
Hier vandaag weer maar 60g en nadien weigerde hij nog een flesje. Dacht dat hij dan snel terug honger zou hebben, maar hij liet toch 4u tussen.
teken dat hij voorlopig niet meer nodig heeft. Wat ik wel deed was het flesje pas een uur nadien geven ipv direct.
60 g is toch al mooi! hij ist nog aant leren he.
vandaag nog eens een poging met de courgette, deze keer zonder kookvocht.
hij lustte het wel ( 140 g op )
Ik geef Jarne zijn flesje nog onmiddelijk na de groentepap. Anders ligt heel zijn schema in de war. En hij wil dat zelf ook direct erna. Nu hij eet nog niet veel he, dus ik weet nog hoe we het zullen doen als hij een degelijke portie opeet. Zorgen voor later :-)
Ja ik geef het ook altijd direct om zijn schema een beetje te behouden. Hoewel we steeds een half uur doen over de patatjes en tegen dat we dan aan de pap zijn, zitten we toch een uur achter op schema :rolleyes:
ik geef al lang geen flesje meer hij krijgt groentepap en 3 a 4 uur later zijn melk
Hier vandaag een overwinning. Heel het bordje leeg !!!
Ik had wel maar 90gr gemaakt, omdat ik andere dagen zoveel moest weggooien. Dus als er meer was had hij nog meer gegeten.
Hij deed echt van de eerste hap zijn mondje open en het smaakte hem echt, je zag het aan zijn oogjes dat hij content was. Ik moest wel snel genoeg zijn, want als het volgende hapje niet snel genoeg volgde begon hij te pruttelen.
Direct erna nog een flesje aangeboden, hij had nog honger dus hapte er gretig naar, maar eens hij de melk proefde moest hij niet meer. Een half uurtje gewacht en dan heeft hij nog 20ml gedronken.
was het nu enkel wortel dat je gaf?
heeft hij nu nog rode vlekken?
Ga je het dan nog eens proberen met de aardappel?
Ja, we hebben nu enkel wortel gegeven en geen rode plekken.
Donderdag hadden we een potje bloemkool gegeven, daar zat aardappel in maar dat wisten we niet, en opnieuw tegen 15u allemaal rode vlekken.
Ook gemerkt dat hij telkens na 2-3 dagen ook volledig vol stond met exzeem plekken.
Donderdag eens met de KA bespreken en zien wanneer ik opnieuw aardappel mag proberen.
Maar voorlopig dus zonder aardappel. Morgen nog eens wortel en dan pompoen en courgette proberen.
Fijn dat het bij Jarne vlotter begint te gaan!
Hier vandaag 80g worteltjes uit een potje gemengd met een vers worteltje. En voor het eerst deed hij ook zelf zijn mondje open!
Morgen een potje met spinazie, denk ik en dan nog eens iets vers proberen.
Potje Olvarit spinazie (125g) was helemaal op!!!
En Ruben wil geen pap erna, maar ook geen water (zelfs niet met een smaakje).
@sann: vanaf welke hoeveelheid patatjes laat jij de melk weg? Kan Alexander nadien 4u tussen laten? Drinkt hij water na zijn groentjes?
Hier 100gr worteltjes op. We waren toen 20min bezig en dan begon hij zich te vervelen, hij wilde spelen en niet meer eten. Ik weet dus niet of hij nu nog honger had of niet.
Hoe lang duurt bij jullie een groentepap?
Jarne wil ook geen melk meer nadien, gisteren ook al niet. Ik heb hem eerst water laten drinken, maar daar dronk hij met moeite 10ml van. Dan heb ik hem wat opgefrist en daarna wat olvarit korreltjes in zijn water gedaan. Toen heeft hij nog 10ml gedronken, maar meer niet. Dit is toch te weinig he?
Ik zal hem nog eens laten drinken voor hij terug gaat slapen.
Bij ons duurt het ongeveer een half uur. Denk dat het wel sneller zal gaan als ze het gewoon zijn.
Heb nog eens geprobeerd wat water aan te bieden, maar Ruben wou echt niet drinken. Kan dit kwaad?
hier soms een kwartier, soms een half uur.
water drinkt hij ook amper hoor. Ga het in augustus eens vragen als ik naar de ka ga.
vorlopig nog geen andere drankjes gegeven...
hij eet rond 11 u en zijn fles is rond 15 u, dus ja hij komt er mee toe.
Denk dat ik niets meer bij gaf vanaf hij 120 g ongeveer op had.
Vandaag 170g op, en hij bleef nog zijn mondje openen maar twas allemaal op.
soms zit hij ook te klieren of meer te spelen, maar dan stop ik even, en daarna probeer ik verder en meestal eet hij dan gewoon voort. soms heeft hij zo eens eden pauzeke nodig
sunshine
26 July 2010, 13:28
@Tiger: Tuur eet nu nog steeds maar 150 gr en 't is met moeite hoor, hij wil ook liever spelen. En nadien wil hij ook niet meer drinken, ik wacht nu een uur en dan laat ik hem nog eens de kans om te drinken als hij wil.
Ik schat dat groentepap geven hier een half uur duurt, maar als hij echt niet wil kan het dus ook gedaan zijn op 5 minuten, dan perst hij zijn lippen opeen, slaat de lepel uit mijn hand, speekt alles uit en probeert uit zijn stoel te klauteren.
Tuur kon ook niet tegen patat in begin (hij was toen 4.5 maand), rond 5.5 maand was dat plots weg. Maar ik geef nu meestal zoete patatten, hij eet dat liever en kan er ook beter tegen.
_liesje_
26 July 2010, 13:35
Hie ongeveer 20 min. denk ik. Vandaag ging het redelijk (terug eerste keer sinds vrijdag), was courgette en niet echt zijn ding denk ik. Mengen jullie dit met nog iets anders behalve patat? kwestie van de smaak. En is dat normaal dat dat zo lopend is??? :)
Heeft ongeveer 170 op. Was wel blij, want dacht dat hij er niks van zou willen...
Machteld
26 July 2010, 13:39
@liesje: courgette is een heel waterige groente, dus idd perfect normaal dat het lopend is...
ben zo blij dat onze kleine man terug patatjes kan eten - heb me zo zorgen gemaakt.
_liesje_
26 July 2010, 13:45
Ik ook zusje... Ge wilt niet weten hoe! :( Niet leuk é...
Machteld
26 July 2010, 14:54
spijtig genoeg weet ik wel een beetje hoe - had ook zo'n vreselijk ongerust gevoel met Mare haar bijna longontsteking...
:(
_liesje_
26 July 2010, 15:05
Dan besef je nog meer hoe hulpeloos en kwetsbaar ze wel niet zijn.. Mag er niet aan denken dat er iets aan hem zou voorvallen :(
Ja, das waar, Mareke was toen ook zo ziek é... :(
Machteld
26 July 2010, 15:10
En die moederliefde overvalt je eens zo hard als anders - je zou echt letterlijk alle leed willen dragen om hen ervan te besparen.
Nu ook...ze is een weekje aan zee met mama en papa en heb zo geweend gisteren e toen ik ze moest achterlaten. Elke keer ik aan haar "koekoelaje" (chocolade) dacht, kwamen de traantjes weer opzetten. Wat ben ik toch een sentimentele dwaas tegenwoordig...ze gaat het daar zo fijn hebben met Lin en toch e wil ik dat snoetje nr me zien lachen 's morgens...:(
_liesje_
26 July 2010, 15:57
Dat was dan ook wel super lief é die chocolade!!! krijg er zelf de taantjes van in mijn ogen! :) Maar ze gaat het idd super fijn hebben met Linneke, zeker en vast!!!
hier durf ik soms twee groenten mengen, vb vandaag courgette, wortel een aardappel gegeven. En toen hij de brocoli niet wou er een wortel bij gemaakt en dan at hij het wel.
sunshine
26 July 2010, 18:11
Hier ook! Brocolli alleen lust hij ook niet, met wortel wel. Wat ik ook al gedaan heb is wortel met prei (prei alleen lust hij ook), wortel met tomaat (lukt wel alleen op betere refluxdagen, maar 't is zijn favoriet van smaak), wortel met venkel, rode biet met zoete patat is ook iets dat hij heel graag eet.
Allemaal wel leuk die groentepap, maar de bavetten die ik erdoor jaag, pff..
Jarne geeft nog regelmatig veel terug, en nu met die wortel.. allemaal oranje melk dat er terug uitkomt.
Om 18u heeft hij een fles gehad en 10min geleden heeft hij zelfs nog eens alles volgehangen.
Alles hangt dan direct vol he, ik durf hem al geen goeie kleertjes meer aandoen en ikzelf moet ook minstens 1x per dag een nieuwe t-shirt aandoen. En per fles heb ik wel 3 zuiver bavetten nodig.
Hopelijk beter dit??
_liesje_
26 July 2010, 19:56
Hihi... lang leve het "wasmachien" :p
Hier ook een smossertje ze. Maar niet direct van terug te geven, betert wel hoor. Is mss omdat hij nu nog de twee ineens krijgt (Eben had dit int begin ook, nu geeft hij geen patatjes meer terug)
oei, nee hier ook geen last van. melk geeft hij nog steeds terug, maar groentepap niets. dus geen kleurtjes bij het teruggeven.
en die bavetten: voor groentepap een plastieken.
voor de flesjes: ik gebruik 1 voor een hele dag ( tenzij op verplaatsing of met bezoek). Ik laat ze gewoon even drogen en gebruik opnieuw. Anders is dat idd niet de doen.
ik moet wel zeggen: Alexander geeft meestal geen hele gulpen meer terug.
Ja, normaal met gewoon melk laat ik de bavet ook drogen en dan wordt die terug gebruikt. Maar nu is die zo vuil van de worteltjes die meekomen.
Ale, tis niet echt de worteltjes zelf die terugkomen, maar gewoon een oranje gekleurde melk.
En het is echt wel meer dan voordien, ik moet nu soms echt tijdens de fles zijn bavet wisselen, anders is heel zijn t-shirt nat.
Voor tijdens de groentepap heeft hij een stoffen met daarover een plastieken bavet en dat lukt eigenlijk heel goed, hij smost niet enorm veel.
Alleen gisteren, moest hij ineens niezen, alles hing vol, tot de gordijnen toe :-)
Hehe, wat een gesmos met die patatjes. Ruben draagt ook een plastieken bavet, maar hij wrijft er altijd met zijn gezichtje over. Daarstraks zat er zelfs spinazie in zijn haar.
Niezen en brabbelen met de mond vol is hier ook dagelijkse kost en hij vindt dat nog grappig ook!
Ah ja, dan hebben we nog niet gesproken over de mooie kleurtjes in de pamper. De voorbije dagen was het oranje, daarnet donkergroen!
Maar hij blijft zelf stoelgang kunnen maken, dat vind ik al super. Moet hem hiervoor wel altijd met zijn poep tussen mijn benen zetten, want in zijn relax of park lukt het niet.
Hij zit wel vaak te duwen doorheen de dag. Zou dit zijn omdat zijn darmpjes nog moeten wennen aan de patatjes? Stoelgang is ook veel vaster nu, maar niet meer zo steenhard als voordien.
Ik heb ook wel de indruk dat Jarne iets wat meer moeite heeft om kaka te doen, maar het valt nog mee.
_liesje_
26 July 2010, 23:04
Hier int begin ook plastieken bavet, maar dat ding hier meer in mijne weg dan wat anders, dus weg met die handel :D. Gelukkig eet ons ventje vrij proper ;)
Jarne begint die plastieken bavet altijd op te eten van het moment ik die aandoe, of als ik net vlug genoeg kom met het tweede hapje, wreed ambetant :-)
Maar omdat ik hem op schoot hou om eten te geven kan ik dat nog makkeijk wat tegenhouden.
Vandaag patatjes met pompoen: 145gr op! Kga nu geen flesje meer aanbieden en zien wanneer Ruben terug om eten vraagt.
Hoe zien jullie eigenlijk wanneer jullie kleintjes genoeg hebben? Ruben doet zowiezo zijn mondje nog niet open als hij de lepel ziet. Enkel als ik het hem voordoe of als ik hem doe lachen. Op de duur stopt hij hiermee, maar als ik dan toch nog een lepeltje in zijn mond duw, slikt hij het wel door. Kben een beetje bang dat ik hem te veel ga opdringen.
Zijn die van jullie ook zo snel moe na de groentenpap? Ruben was gisteren 15min voor zijn groentenpap wakker, 30min gegeten en 30min later wou hij al terug gaan slapen.
Jarne is ook vlug moe na zijn groentepap ja, had dat ook al gemerkt :)
Ik blijf doordoen bij Jarne tot hij zijn hoodje wegdraait en het eten terug uitspuwt. Soms doet hij idd zijn mondje zelf niet open, maar dat wil dan niet zeggen dat hij genoeg heeft denk ik.
Vandaag hier ook pompoen (zonder aardappel). Na 1 hap begon hij te brullen dat het niet normaal was, hij spuwde alles met vol kracht uit, heel de grond vol. Ik heb toch nog wat aangedrongen, dacht dat de nieuwe smaak hem niet zinde. Na 15gr op (waar het grootste deel van gesmost is) ben ik gestopt en flesje gemaakt.
Daar heeft hij 130 ml van gedronken.
Daarna heb ik hem in de relax gezet. En toen zag ik dat kommetje terug staan en ik ben nogal koppig, dus wou toch nog eens proberen :-)
Ben dan naast hem op de grond gaan zitten en hem nog eens geprobeerd. En hij at dat met heel veel smaak op!!!
Hij heeft dan nog eens 70gr flink opgegeten, vanuit de relax (tot nu toe gaf ik hem op de arm omdat dat beter ging).
Dus ofwel had hij gewoon te grote honger en geen geduld voor de pap, ofwel was de pompoen nog te warm (zijn flessen wil hij ook liever koud dan warm).
als het te warm is dan spuwt hij ook alles uit.
hier begint het meestal moeizaam en eindigen we vlot, denk dat dat komt omdat het koud wordt al.
vandaag 180 g wortelpatatjes op! tis duidelijk favoriet tot nu toe. Hij zou misschien nog meer gegeten hebben, als er meer was.
Soms doet hij zelf zijn mondje open, soms moeten we hem doen lachen of immiteert hij onze open mond. Ik stop als hij weent, allé als hij met wat in zijn mond zit en weent en het niet inslikt, of als hij niet meer reageert op mijn pogingen zijn mondje open te krijgen.
Hier ook steeds moe, hij slaapt alweer. Maar dat had hij de laatste maand na zijn flesje rond half 12 ook dat hij dan rap sliep.
Ruben eet zijn patatjes ook bijna koud. Ik maak ze tijdens zijn dutje en tegen dat hij wakker is, zijn ze redelijk afgekoeld en het gaat vlotjes binnen!
Kheb er zelf eens van geproefd: best lekker die pompoen! ;)
jesterke
28 July 2010, 09:02
Hier zou ik ook al graag beginnen met groentepap (dacht eigenlijk dat het eerst fruitpap was,héhé)
Als ik een yoghurtje eet volgt ze zo al mee :)
Maar we vertrekken zaterdag nar frankrijk dus kan ik maar best wachten tot we terug zijn. Kijk er al wel zo hard naar uit! van t weekend wou ik eens proberen ma ja vo 1 dagje ga ni eh.
moet dus nog even geduld hebben :)
Dames,
Ik was daarnet naar de apotheek om Mathis zijn melk, en de apothekeres die alles goed opgevolgd heeft van Mathis (wisseling van voeding, verschillende medicatie, het was zelf zij die het eerst zei dat het mss wel verdoken reflux zou kunnen zijn) zei om mss al te starten met groentenpap!
Is dit nog niet een beetje te vroeg?
Wanneer zijn jullie begonnen?
Zijn jullie uit jullie eigen begonnen of op aanraden van de ka (die is bij ons in verlof tot helf augustus)?
Volgende week moet ik wel naar k&g...
hier op aanraden van de KA, op 15 weken. Hier zei de KA om liefst toch zeker tot 3 maanden te wachten...
Wij zijn op 15,5 weken gestart. K&G had ons op 13 weken al gezegd dat we mochten starten, maar ik vond het nog wat te vroeg. We hebben gewacht op groen licht van de ka.
Heydiho
31 July 2010, 08:43
Dames,
Ik was daarnet naar de apotheek om Mathis zijn melk, en de apothekeres die alles goed opgevolgd heeft van Mathis (wisseling van voeding, verschillende medicatie, het was zelf zij die het eerst zei dat het mss wel verdoken reflux zou kunnen zijn) zei om mss al te starten met groentenpap!
Is dit nog niet een beetje te vroeg?
Wanneer zijn jullie begonnen?
Zijn jullie uit jullie eigen begonnen of op aanraden van de ka (die is bij ons in verlof tot helf augustus)?
Volgende week moet ik wel naar k&g...
Hey Jess,
Dat is de reden waarom wij ook begonnen zijn vanaf 3 maanden met groentenpap, uiteraard snapte ze het in begin niet wat dat in haar mondje kwam doen.. want ze moeten zelf ontdekken dat ze niet moeten zuigen maar slikken. maar met kleine stapjes is dit toch gelukt. nu er zijn dagen dat ze ook geen groentenpap wil eten maar ik bied toch elke dag aan. soms eet ze paar lepeltjes, soms half en zelfs soms volledig op...
Na deze maaltijd slaapt Anika veel beter dan na een flesje melk (bij melk kan soms tot 2 a 3 uur na haar voeding nog terug omhoog komen) met groentenpap niets problemen en ook stoelgang is verbeterd (omdat ze speciale melk krijgt voor haar reflux had ze altijd redelijke vloeibare stoelgang) volgende week start ik ook met fruitpap dan is ze 4 maanden.
Kinderarts van K&G hadden dit zo voorgesteld voor haar reflux en ik ben blij dat ik deze raad heb opgevolgd
Ja iedereen zegt altijd dat de reflux betert eens ze aan vaste voeding beginnen, merken jullie dat ook echt?
Nu slaapt Mathis niet zoveel overdag hadden jullie dat ook al je flesje gaf? En is dit nu verbetert?
Daarom kijk ik er ook zo naar uit om groentenpap te geven, dat de reflux minder gaat zijn en het lijkt me ook veel leuker om te doen, nu zijn flesje is op 10 min op das zo snel gedaan...
Gisteren hebben we hier courgettes gegeven, weer iets nieuws met een andere kleur zelfs. Zoals te verwachten ging het niet zo echt vlot (heb de indruk dat Jarne niet goed omkan met nieuwe dingen en verandering, beetje zoals de mama). Ik heb dan eerst een flesje van 70ml gegeven en dan heeft hij nog een 70gr gegeten. Plus nadien nog eens een flesje van 70ml leeg gedronken.
Vandaag heb ik niet genoeg courgette in huis voor een volledige portie, dus heb ik er wat pompoen bijgedaan, dat kent hij al. Hopelijk gaat dit seffes beter. Ben benieuwd :-)
ik heb courgette met wortel gemengd, dan ging het ook beter!
nu ben ik ook met pompoen bezig en ook dat smaakt precies niet slecht!
_liesje_
31 July 2010, 12:35
o super!!!!!!!!!!!! altijd een overwinning é...
beetje stomme vraag, maar waar halen jullie nu pompoen??? :p
En hebben jullie al veel diepvriesgroenten gebruikt? Lijkt me soms toch wel handiger, als ik dan zakje koop, alles al in porties invriezen of zo, maar dan wel ongekookt (voor in het weekend...)
Ik heb pompoen uit de diepvries gekocht. Is wel super makkelijk, geen voorbereiding, rechtstreeks uit de diepvries in de babycook.
Zelf heb ik nog niets ingevroren, maar in dat boekje van K&G staat dat je bv verse groentjes 10min in kokend water moet leggen en dan invriezen, dan zou dat 1 jaar houden. Als je het zo zou invriezen houdt het maar enkele weken (dacht ik).
ik heb vers pompoen aan het groentekraam gekocht.
maar heb ook al diepvries gebruikt: boontjes, erwtjes
_liesje_
31 July 2010, 13:48
Wist niet dat ze al boontjes mochten eten? dacht dat dit pas vanaf 6 maanden was? of vergis ik mij nu?
Hier was het vandaag venkel, 160 gr. We gaan er terug op vooruit. Raar genoeg mag Eben dat supergraag, mama daarentegen wordt al ziek van de geur alleen al! Wat me allemaal niet doorstaan voor die dropjes é! :p
Idd boontjes mogen eigenlijk pas vanaf 6m. Nu, van ene keer gaan ze heus niet dood hoor ;)
Liesje, gek è dat ze vaak venkel wel graag hebben. Ik ben daar ook niet zo kapot van, anijs vindt ik echt niet om uit te staan, en toch eet Laurens dat vrij graag. Maar, ik denk dat hun voorkeur nog wel zal komen. Hier is broccoli bv echt geen favoriet, en hij lijkt erg op zijn papa, die is ook zot van spaghetti bolognaise :D
_liesje_
31 July 2010, 15:14
Lol, hier ook brocoli geen favoriet en courgette ook niet... groene groenten blijkbaar :D In de loop van de week spinazie eens proberen... :)
Morgen is het tomaat-wortel, zal wel goed binnengaan :D
Vanaf wanneer mogen ze dan eigenlijk spaghetti en toestanden?
Ik dacht ook vanaf 6m. Dan hebben wij dat toch pas gegeven.
En zeker als er vleesje en vis bij mag, dan hebben ze t nog liever :D Hier zie je dat heel erg goed bij Laurens, wat hij heel erg lekker vindt.... dan spuit er lekkerlijk zo'n fonteintje speeksel uit zijn mondje als hij die weer opendoet... zooooo grappig!!!! :D :D
Hier al 2 dagen witloof met een beetje appel: telkens 160g op.
Courgette lukte hier ook niet, maar binnenkort nog eens proberen.
@liesje: ik heb pompoen gekocht in de Colruyt (butternut pompoen) ...lekker!
Iemand tips voor een volgende groente?
_liesje_
31 July 2010, 22:36
@Koke: Dat moet ik precies eens gaan halen dan :) Zoals ik al zei morgen is het bij ons tomaat-wortel (meer tomaat, ontpit en gepeld) en dat is bij Eben een echt succes. Doe er wel geen kookvocht bij, is al lopend genoeg...
Witloof met appel ga ik toch ook eens proberen!!!
tiger
1 August 2010, 08:37
Hier is courgette ook niet de favoriet, heb er wat pompoen bijgedaan en dat ging wel goed. Morgen bloemkool proberen.
sann
1 August 2010, 09:56
oei mogen boontjes niet?
hier heeft mij ka gezegd dat ik moest starten met wortel dan wortel-aardappel, dan brocoli, courgette en zo alle andere groenten. Alleen moest ik opletten met tomaat, en kolen.
over bonen heeft zij niet gesproken dat het niet zou mogen ...
probleem hier is dat ik witloof niet direct kan geven met appel, want dat zijn dan 2 nieuwe dingen. En om makkelijker allergieën uit te sluiten mag ik telkens maar 1 nieuw ding geven. Lastig hoor.
tiger
2 August 2010, 11:34
Vandaag weer iets nieuws, bloemkool: 130g op.
Maar nu ligt ons schema helemaal in de war. Hij was al vroeg wakker van zijn voormiddag-dutje, al om 9u30.
Hij heeft om 7u30 zijn eerste flesje gehad en zijn tweede flesje zou ik normaal geven om 11u30. Maar nu ik groentepap geef, doe ik dat een half uur vroeger, zodat hij nog niet te grote honger heeft, om 11u dus en dat duurt meestal tot 11u30.
Maar omdat hij deze voormiddag dus zo vroeg wakker al was, ben ik nog 20 min vroeger begonnen, want hij was echt al terug super moe. We hadden dus al gedaan om 11u.
Normaal krijgt hij zijn volgende flesje om 15u, maar dat gaat te lang zijn, want Jarne heeft altijd vlug honger na zijn groentepap (vult niet zo goed omdat ik er geen aardappel in mag doen).
En hij heeft ook maar 130g op. Zou ik hem misschien nog een klein flesje geven als hij wakker wordt en dan gewoon opnieuw om 15u?
Of zou ik wachten tot hij er zelf terug om vraagt en dan maar zien hoe ons schema valt voor deze avond??
Koke
2 August 2010, 12:33
Hier vandaag ook bloemkool. 140g en Ruben vond het precies niet slecht.
@tiger: mss kan je wachten tot hij er zelf om vraagt en het flesje iets groter maken, dan kan hij mss iets langer wachten tot aan zijn volgend flesje en kan je zo terug wat opschuiven?
sann
2 August 2010, 13:10
ik zou afwachten wat hij doet. en eventueel straks wat vroeger geven en zo je schema beetje aanpassen...
hier schuift dat soms ook wat naar voor of naar achter.
hihi grappig hier ook bloemkool, en dat was precies erg lekker! 170 g op.
Koke
2 August 2010, 13:21
Ik heb de indruk dat Ruben wat krampen heeft van de bloemkool. Hij ging om 12u slapen na zijn patatjes, maar was na een half uur al terug wakker en ik hoorde hem door de babyphone ontzettend veel windjes laten.
Heb geprobeerd hem terug in slaap te krijgen, maar het lukte langs geen kanten. Even mee naar beneden genomen tot hij terug begon te geeuwen en te wrijven: terug in bedje, maar ik was nog niet terug beneden of hij was al aan het krijsen. Nu ligt hij dus beneden in zijn park :(
Seffens dan nog maar eens proberen want anders hebben we straks een lastig kind!
sann
2 August 2010, 13:27
ik moet idd toegeven dat ons ventje ook nog niet slaapt na de bloemkool. Maar hij is gewoon rustig dus denk niet dat hij ergens last van heeft
_liesje_
2 August 2010, 14:37
oei, heeft Jarne? ook last gehad van krampjes, tiger?
Hier was het vandaag witloof-appel (;)), had zelfs eens geproefd en dacht, o jee, dit wordt een ramp maar nee hoor 250 gr groentjes op! We zijn hier weer goed vertrokken! Dacht dat hij genoeg ging hebben, maar dik uurtje later, nog 120 ml gedronken.
sann
2 August 2010, 14:46
wel grappig 5 minuten na mijn berichtje hier, lag ons ventje vredig te slapen, en nu nog steeds.
er waren geen krampjes hoor hier, alleen sliep hij iets minder snel dan de voorbije dagen.
tiger
2 August 2010, 15:04
Hier precies toch ook wel wat krampjes, zo ongeveer 2u na de bloemkool. Hij heeft wel goed geslapen onmiddelijk na de bloemkool.
_liesje_
2 August 2010, 15:09
hmmm, ga precies toch nog een beetje wachten met de bloemkool dan, alhoewel ik vorige week broccoli heb gegeven, zonder krampjes. maar hij lustte het gewoon niet :p
tiger
2 August 2010, 15:26
ja, ik heb ook al eens brocolli gegeven, geen krampjes maar hij luste het ook niet. En toch ga ik het eind van de week opnieuw proberen. De aanhouder wint ;-)
Ik ben zojuist even naar de creche geweest waar jarne vanaf volgende week 2dagen/week naartoe gaat (vanaf september 3 à 4 dagen per week).
Donderdag namiddag gaat hij al even op proef, dan kan mama wat op haar gemak kuisen :-)
Maar de groentepap daar gaat nog problemen geven!!
Ze laten de groentepap brengen door een firma. Die brengt dat volledig klaargemaakt voor 3 dagen (vacuum verpakt). Ze moeten dan doorgeven hoeveel kindjes van welke leeftijd er zijn die dagen. Dat is dus iedere dag een andere groente en ook met aardappel natuurlijk.
Maar Jarne kan dus nog geen aardappel eten en als hij nieuwe groentjes krijgt moet hij dit 3 dagen na elkaar krijgen. Probleem dus...
Nu die vrouw stelde me wel gerust en zei: we vinden daar wel een oplossing voor. Maar ze heeft niet gezegd hoe of wat. Dus donderdag nu eens horen hoe het zit voor volgende week, of ze al weet wat dan op het menu staat.
Het is toch eigenlijk erg he,
Wat gaat dat met fruitpap zijn, dan gaan we maar 3 dagen zelf kunnen geven en dan al in de creche.
Sann, weet jij al hoe je die fruitpap moet aanpakken ivm allergie? Moet je daar ook 3 dagen hetzelfde van geven als het iets nieuws is? En moet je ook met alles apart beginnen? Want een fruitpap is toch normaal altijd 2 tot 3 soorten gemengd, of niet?
sann
2 August 2010, 16:55
volgens wat ik denk zal dat idd ook de dingen eerst apart en 3 dagen na elkaar.
en niet iets nieuws bij groentepap gelijk met iets nieuws bij fruitpap. Maar ja dat is allemaal een veronderstelling van mij ( wat ik logisch zou vinden als je verder redeneert )
ik weet op 10/08 meer...
hier wordt inde creche elke dag vers eten gemaakt, maar moet het ook nog eens bespreken hoe en wat.
Koke
2 August 2010, 18:42
Denk dat het geen krampjes waren zenne. Ruben is gewoon heel lastig vandaag, eigenlijk al sinds gisterenavond.
@tiger: das ook een raar systeem met die groentenpap. Tis te hopen dat ze een oplossing hebben hé!
Ik moet donderdag naar K&G. Kzal daar ook eens horen ivm de fruitpap.
Jess
3 August 2010, 08:49
Bij mij om word ook elke dag vers gekookt, maar ik werk zelf in een creche en daar wordt ook alles geleverd door een firma ook vacuum verpakt!
Maar normaal kunnen ze wel 3 dagen hetzelfde bestellen, alle dat kunnen wij toch, maar het is idd wel met aardappel!
Mag je anders voor in het begin zelf de groentenpap niet meegeven?
Maken jullie allemaal eerst alleen groentenpap zonder aardappel of is dat alleen om allergie tegen te gaan?
@ Tiger: zijn er allergieen in de familie? of moet iedereen gewoon 3 dagen hetzelfde geven?
Wij beginnen er binnenkort ook aan en ben me al aan het voorbereiden é!
tiger
3 August 2010, 08:56
Ik weet niet of iedereen dat moet doen 3 dagen hetzelfde. Maar Jarne heeft waarschijnlijk een koemelkallergie, daarmee dat we dat zo moeten doen.
Maar ik denk dat het voor iedereen in het begin wel aan te raden is om niet iedere dag iets anders te geven. Ze moeten de verschillende smaken nog leren kennen en tijd krijgen om eraan te wennen he.
_liesje_
3 August 2010, 10:39
Als er hier bij ons iets nieuws op het menu staat, meng ik dat meestal met een beetje wortel (dat lust hij doodgraag en reageert hij niet op)
Ik zit hier nu een beetje met een lastig vraagje. Wij hebben dus écht een vreetzakje é. Meneer heeft vandaag 230 gr op, en moest er meer geweest zijn, het had ook binnen gegaan denk ik. Zou ik nu echt nog veel meer mogen maken?
IK ga toch echt wel met die fruitpap beginnen ze. maar staan in mijn boekje van K&G telkens OF, maar ik dacht dat eerste fruitpap, banaan, appelsien én appel met koek was?
cocelinetje
3 August 2010, 10:59
Hé Liesje, Lander at van in het begin met zijn groentepap redelijk veel. Hij eet nu altijd zo'n 250gr-300gr (meestal echt wel 300gr) dus ik denk niet dat het kwaad kan om wat meer te maken hoor :) Ik maak voldoende en als ik merk dat hij genoeg heeft, stop ik met het hem te geven.
Groot gelijk dat je aan de fruitpap begint :) De eerste "standaard" fruitpap is inderdaad appel, banaan, appelsien en koek. Nadien kan je zeker voldoende variëren.
_liesje_
3 August 2010, 11:02
a super... :)
Kijk er al naar uit, en hopelijk gaat die niet zo vlotjes (:p) liesje looooooves fruitpap :D
boeleke2704
3 August 2010, 11:18
Amai, de groentenpapjes gaan hier goed hè!!!
Wij beginnen er morgen aan... SPANNEND!!!
De KA raadde ons aan om met Olvarit potjes te beginnen. Gek hè?
Maar ja, zullen dat dan maar doen. En eens ie dat kan, dan begint de mama vers te sukkelen...
cocelinetje
3 August 2010, 11:21
Toen wij op vakantie waren, heb ik meer potjesvoeding gegeven dan vers (zowel groentepap als fruitpap) terwijl ik normaal elke dag alles vers maak. Het gevolg was dus dat de stoelgang van Lander moeilijker ging en dat de kaka echt hard was :)
boeleke2704
3 August 2010, 11:31
Oei...
Heb al gehoord dat dat 'het aanraden van te beginnen met potjes) te maken zou hebben met het feit dat het dan zeker goed uitgebalanceerd is! Zodat ie zeker de juiste vitamientjes (hoeveelheden & verhoudingen) binnen krijgt enz...
Tja, ik ga het proberen. Zijn stoelgang zal zowiezo wel veranderen, vers of potje, niet? En als het te lastig wordt door potjes, dan zal ik snel overschakelen!
Waar vind ik eigenlijk terug hoe de verhoudingen liggen bij verse groentenpap? Patatjes tov groenten enz...
cocelinetje
3 August 2010, 11:34
Hey Boeleke, de potjes zouden ook veel fijner zijn van structuur dus het is zeker geen probleem om te starten met potjes hoor :) En zijn stoelgang zal inderdaad ook veranderen, van zodra hij vaste voeding krijgt. Ik heb eigenlijk niet veel potjesvoeding gegeven, van zodra ik merkte dat hij het goed at, maakte ik vers. Ik heb wel een goede mixer die alles fijn maalt.
Voor de verse groentepap neem je 1/3 aardappel en 2/3 groentjes.
boeleke2704
3 August 2010, 11:39
En hoeveel gr maakte je dan in totaal klaar?
Ik heb ooit zo'n mixertje voor babypap in de Aldi gekocht, hoop dat die goed zal werken. Anders de mixer voor de soep, ne hele goeie. (zullen moeten zien)
Zo gek, het lijkt allemaal zo logisch... ik maak toch snel even een groentenpapje... Maar als je ervoor staat... Voel me zo 'lomp' ;)
tiger
3 August 2010, 12:27
Is normaal hoor Boeleke, ik wist hier ook totaal niet hoe te beginnen.
Ik ben me nu al zorgen aant maken over de fruitpap hoe ik dat moet doen.
Ik heb een babycook en dat is natuurlijk wel super makkelijk. Ik gebruikte in het begin ongeveer 150gr rauwe groentjes, want meestal gaat daar nog heel wat af als het gekookt is. Nu neem ik 200gr rauwe groentjes.
En idd verhouding: 1/3 aardappel en 2/3 groenten
sann
3 August 2010, 13:56
ja idd die verhouding, maar ik moet eerlijk toegeven dat er soms net iets meer of net iets minder inzit hoor.
hier ook een babycook onze beste aankoop vind ik!
patje
3 August 2010, 14:53
:) wij starten begin September ook met groentepap! Ik zie het volledig zitten :). Gisteren bij de kinderarts geweest (Liam moest voor de 2e keer een prikje krijgen en rota-virus vaccin) en dokter heeft ons ook al een lijstje meegegeven met groentjes en fruit die wij mogen geven vanaf 4 maand en welke vanaf 6 maand enzoverder :).
Die BabyCook willen wij ook aanschaffen. Met onze bon van DreamBaby die wij gekregen hadden nadat wij geboortelijst hadden afgesloten. Heb ook veel positieve commentaren over gelezen.
tiger
3 August 2010, 15:15
ja, vind het echt een gemakkelijk ding. Maar je kan er wel maar 1 portie tegelijk in maken.
Ik weet nog niet wat ik volgende week ga doen als ik terug ga werken. De dagen dat hij bij mijn ma of schoonma blijft wil ik het eten vooraf klaarmaken. Vertrouw hen daar niet zo echt in :-)
Dus ofwel maak ik savonds gewoon telkens 1 portie met de babycook, frigo in en dan kunnen ze dat de volgende dag geven.
Ofwel maak ik in het weekend een grote portie met stoomkoker en mixer, en dan in de diepvries.
Wat is het beste denken jullie?
(potjes kan ik nog niet geven, want daar zit allemaal aardappel in)
sann
3 August 2010, 16:16
ah patje dat is interessant zo'n lijstje. Welke groentjes mogen ze vanaf 4 maanden?
boeleke2704
3 August 2010, 18:41
Dat lijstje wou ik ook wel...
Jess
3 August 2010, 19:17
4 à 6 maanden:
aardappelen, andijvie, aubergine, bloemkool, broccoli, chinese kool, courgette, knolselder, kropsla, pompoen, postelein, rode bietjes, spinazie, tomaten, tuinkers, veldsla, venkel, waterkers, witloof, wortelen
Vanaf 6 maanden:
aardappelen, aardpeer, nieuwe aardappelen,andijvie, aubergine, avocado, bloemkool, broccoli, chinese kool, courgette, doperwtjes, knolselder, kropsla, pastinaak, pompoen, postelein, prei, prinsessenbonen, rapen, rode bietjes, snijbonen, spinazie, tomaten, tuinkers, veldsla, venkel, waterkers, witloof, wortelen
Vanaf 8 maanden:
aardappelen, aardpeer, nieuwe aardappelen, andijvie, artisjok, asperges, aubergine, avocado, bleekselder, bloemkool, broccoli, champignons, chinese kool, courgette, doperwtjes, knolselder, komkommer, koolrabi, kropsla, pastinaak, pompoen, postelein, prei, prinsessenbonen, rapen, rode bietjes, snijbonen, spinazie, tomaten, tuinkers, veldsla, venkel, waterkers, witloof, wortelen
Vanaf 12 maanden:
aardappelen, aardpeer, nieuwe aardappelen, andijvie, artisjok, asperges,
aubergine, avocado, bleekselder, bloemkool, broccoli, champignons, chinese kool, courgette, doperwtjes, knolselder, komkommer,koolraap, koolrabi, kropsla, maïs, paprika, pastinaak, pompoen, postelein, prei, prinsessenbonen, rapen, radijs, rode bietjes, rodekool, savooikool, schorseneren,snijbonen, sojascheuten, spinazie, spruiten, tomaten, tuinkers, uien, veldsla, venkel, waterkers, witloof, wittekool, wortelen, zuurkool
Dit lijstje heb ik op de site van K&G gevonden...
_liesje_
3 August 2010, 21:09
Hey tiger,
Denk dat het beste is dat je elke dag potje maakt, had ergens gelezen dat het niet zo goed is om voooraf klaargemaakte groentjes in te vriezen, omdat er dan veel vitaminekes verloren gaan ;)
ja, lijstje heb ik hier ook, best wel handig!
vandaag die pompoen gekocht, morgen proberen... :)
xxx
Koke
4 August 2010, 12:21
Omdat ik gisteren niet meer in de winkel ben geraakt (schoonbroer in het ziekenhuis) heb ik vandaag een potje moeten geven: Olvarit worteltjes. Of beter gezegd 2 potjes, want met eentje had Ruben niet genoeg. Hij heeft in totaal 210g gegeten en het mondje ging gretig open!
Waarom zijn die potjes eigenlijk zo klein (125g) als 150g als een volledige maaltijd wordt beschouwd? Of zouden ze sneller verzadigd moeten zijn van zo'n potje dan van vers?
sann
4 August 2010, 12:50
over die potjes kan ik niet meespreken.
Hier vandaag ook grote honger: 195 g en eigenlijk zou hij nog gegeten hebben als ik nog meer gaf.... maar vraag me altijd af of dat mag, heb schrik dat het nadien op zijn maagske blijft liggen.
tiger
4 August 2010, 13:20
Ik heb mij dat ook al afgevraagd met die potjes, dat die toch te klein zijn.
Jarne heeft vandaag niet zo goed gegeten, 90gr ging redelijk goed en dan nog eens 20gr met moeite. Het was thans bloemkool, wat hij gisteren heen goed vond.
sann
4 August 2010, 13:28
hier is dat ook op en af hoor tiger: eergisteren 170, gisteren met veel moeite 130 en vandaag 195 en twas telkens bloemkool
tiger
4 August 2010, 14:17
ah ok, dan moet ik me niet ongerust maken :-)
maar jarne is vandaag wel niet echt in zijn doen, de hele tijd moe, denk dat hij wat ziekjes is, hij heeft groente snottebellen en daarstraks 38°.
sann
4 August 2010, 15:20
oei dat is minder! veel beterschap voor jarne!
_liesje_
4 August 2010, 15:49
O tiger toch, hopelijk is hij snel beter!!!!
patje
4 August 2010, 16:18
:) ik denk dat Jess het volledige lijstje heeft gegeven ;) er staan zelfs groente tussen die niet in mijn lijstje zitten... blijkbaar is die van mij op een par groentjes na kleiner :).
Hier mijn lijstje voor fruitpap:
Vanaf 4 maand:
Appel, Banaan, citroen (+vit C), Mandarijntjes (+vit C), meloen, peer, pompelmoes (+vit C) en sinaasappel (+vit C).
Vanaf 6 maand:
Abrikoos, Kiwi (+vit C), perzik, pruimen, rode bessen, frambozen, zwarte bessen (+vit C).
Vanaf 1 jaar:
Aardbei (+vit C), ananas, druiven en kersen.
boeleke2704
4 August 2010, 18:43
Het 1e groentenpapje is een feit!!!
Het was geen slechte kennismaking denk ik, hij deed zijn mondje flink open maar trok wel gekke snoetjes als ie het papje proefde...
Hij heeft enkele lepeltjes binnen! :)
Morgen een nieuwe poging.
tiger
4 August 2010, 19:25
Oh fijn zo Boeleke!! Wat heb je gemaakt?
sann
4 August 2010, 19:45
goed zo henri!
Jess
4 August 2010, 20:08
Oh zo fijn boeleke!!!
Binnen een week of 2 is het ook aan onze beurt, ik kijk er al naar uit!
Heb vandaag een boek meegekregen van K&G over vaste voeding we hebben weer lectuur voor deze avond!!!!
boeleke2704
4 August 2010, 20:55
@Jess: het is echt schattig om zien!! Ik keek er ook naar uit, fijn. Aftellen voor jou!
@Tiger: de KA raadde ons de potjes van Olvarit aan. Dus ben ik braafjes daarmee begonnen. Die waren volgens hem heel goed uitgebalanceerd en ideaal om mee te starten. Vond het ook gek, maar ja.
tiger
5 August 2010, 07:46
Vandaag opnieuw brocolli op het menu. Maar omdat dat vorige keer totaal geen succes was ga ik er nu wat worteltjes bijdoen.
Iemand nog tips wat ik daarna kan geven?
Hebben al gehad: wortelen, pompoen, courgette, bloemkool, brocolli.
Tomaat vind ik nogal veel werk, weet niet goed hoe daarmee te beginnen.
Ik wou venkek proberen, maar puur is dat nigal fel niet? En ik kan niet mengen met aardappel, iemand een idee waar ik dit bij kan mengen?
Koke
5 August 2010, 08:25
Hier vandaag aubergine...ben benieuwd!
Verlijn
5 August 2010, 09:26
@tiger: Venkel - courgette, Venkel - tomaat, Venkel - aubergine (waren hier een succes)
Eens de venkel gekookt/gestoomd is de smaak wel een stuk minder sterk.
Succes
tiger
5 August 2010, 09:35
Mag je venkel eigenlijk in de babycook stomen? Want dat is een nitraatrijke groente, niet?
Weet dan wel niet hoe ik dat moet doen, want dat mag je geen 3 dagen achter elkaar geven he?
sann
5 August 2010, 09:37
idd zelfde met spinazie
dat is een van mijn vragen volgende week aan de KA.
( denk dat ik beter eens mijn vragen op ga schrijven, want ik denk dat ik anders de helft ga vergeten )
_liesje_
5 August 2010, 09:50
Ja hoor ik heb dit in de babycook gedaan, en de smaak is idd veel minder sterk! hiervan MOET je wel et kookvocht weg doen...
Tomaat is hier ook altijd een succes (is een beetje gepruts, maar al je ze afkookt, enekel secondjes, met een kruisje onderaan in gemaakt, komt de pel gelijk als niks eraf). heb nu ook wel gezien dat er in de colruyt tomatenblokjes in de vriezer zijn, mss is dat een idee ;)
Vandaag is hier knolselder (ook colruyt) ben eens benieuwd.
Ik heb die venkel met aardappel alleen gegeven, maar ja dat gaat niet é. Als je er iets bij doet, een vaste groente nemen, anders gaat het te lopend zijn. (Moet jij altijd drie dagen na elkaar hetzelfde geven?)
tiger
5 August 2010, 10:31
aha die tomaat in de diepvries lijkt mij wel iets :-)
misschien venkel met wortel?
boeleke2704
5 August 2010, 11:55
Vandaag heeft Henrike al de helft van zijn wortelpatatjes opgegeten, zo'n 70gr!!!
Hij had er plezier in hoor! Dat mondje ging nogal open... :)
Maar hij was vrij moe want wou ook geen flesje meer achteraf, huilen van de moe! Dus lekker in bedje gestopt.
Vraagje: geven jullie (als jullie dat nog bijgeven) het flesje vlak erna of met een 30min à een uurte tussen?
sann
5 August 2010, 11:59
hier deed ik een half uurtje tot uurtje ertussen, maar was maar een paar dagen nodig
eens ze een 130 g eten hebben ze geen flesje meer nodig
tiger
5 August 2010, 12:09
Hier hing dat er wat vanaf af. Als hij echt weinig gegeten had, direct erna een flesje. Maar nadien als hij toch al zo een 70-80g at, wou hij direct nadien geen flesje, was dan meestal ook heel moe. Dus dan sliep hij eerst een klein uurtje en dan gaf ik nog een klein flesje.
Nu probeer ik dat niet meer te doen, maar merk wel dat hij in de namiddag vlugger zijn flesje wil. Is dit normaal? Ik dacht dat ze na groentepap meer voldaan waren dan na melk. Hij mag er wel geen aardappelen bij eten, misschien daarmee?
Koke
5 August 2010, 12:58
@boeleke: ik gaf meteen een flesje erna, tot Ruben min 125g at. Dan gaf ik niets meer bij en wachtte gewoon af tot hij terug honger had. Maar meestal kon hij dan al een 4-tal uurtjes wachten. Flink van Henri hoor!!!
@tiger: ik denk dat het idd vooral de patatjes zijn die maakt dat ze meer voldaan zijn. Ruben kan perfect 4u tussen laten na zijn groentenpap.
Vandaag niet zo'n succes hier. Weet niet wat er scheelde: lustte hij het niet, te moe, te grote honger, ...? Na een paar happen begon hij steeds te wenen, ben 3x moeten stoppen: even spelen en lachen en dan terug proberen. Uiteindelijk 130g op. Als hij het niet lustte zou hij het toch uitspuwen, niet?
tiger
5 August 2010, 13:06
Ik vraag me eigenlijk ook wel af wanneer jullie stoppen. Wanneer hebben ze echt genoeg.
Ik geef meestal in 2x. In het begin gaat het super goed, dan kan het niet vlug genoeg gaan voor onze kapoen. Maar na een tijdje begint hij met zijn beentjes te stampen, alles vast te nemen met zijn handjes, ..
Dan wacht ik even, maak alles een beetje proper, lach en speel heel even wat met hem.
En dan beginnen we opnieuw, dan lukt het terug goed, iets minder vlot als in het begin, maar hij eet toch vlot door. Op het einde wil hij vaak de lepel vastnemen en dan geef ik hem een volle lepel en die brengt hij zelf naar zijn mondje en hapt ervan af. Maar dat is natuurlijk meer gesmos dan iets anders :-)
Zo vandaag eerst vlot 110 gr op. Even gespeeld en nadien nog 60gr.
boeleke2704
5 August 2010, 13:30
Henri is in slaap gevallen na zijn wortelpatatjes. Hij wou geen flesje meer. Hij heeft een uurtje geslapen en daarna vroeg ie een flesje. Heb er dan een kleintje gemaakt. Dit dronk ie helemaal op!
@Tiger: amai, zelf het lepeltje nemen en naar de mond brengen, zo leuk!! Ja, zal nog wel knoeien zijn hè? Maar da's het minste, laten knoeien zou ik zeggen, ferm dat ie zelf wil proberen :) Flinke Jarne!!
sann
5 August 2010, 13:35
hier wast vandaag ook wat moeilijker, uiteindelijk wel veel op (180g)
maar doordat hij zo weinig geslapen had was hij echt moe ( had zijn patatjes dan maar wat vroeger gemaakt, hij had van zijn fles vanmorgen ook maar weinig op )twas dus wenen, maar wel eten. maar plots schoot hij erdoor en at vlot verder.
Als hij niet meer wil doet hij zijn mond ook niet meer open, of laat er alles gewoon terug uitkomen.
Heb hier al gemerkt dat het moeilijker gaat als hij moe is, en als het niet koud genoeg is
tiger
5 August 2010, 15:29
@ Boeleke, ik denk niet dat het al met de bedoeling is om zelf te eten, meer dat hij ermee wil spelen :-) Maar ach als hij zo wat meer eet, waarom niet denk ik dan
Hier gaat het ook niet als Jarne te moe is hoor! Het uur van de groentepap is hier dan ook afhankelijk van zijn dutjes. Als hij al lang wakker is geef ik het wat vroeger.
_liesje_
5 August 2010, 17:11
Hier vandaag 300(!) gr knolselderpuree op... Was een echt succes, maar vond het ook echt zelf jam!!!! :D
Moet toegeven dat ik nogal een "strenge" mama ben... Eten is geen tijd om te spelen, en de handjes worden resoluut uit de mond gehaald :o Kan er absoluut niet tegen... *bloos Weet wel dat hij nog een babytje is, en dat ze nu eenmaal smossen, maar denk dat die tijd zowiezo komt dat ze ermee beginnen rammelen :p
tiger
5 August 2010, 17:24
Awel, ik ben dus eigenlijk ook een strenge mama (of wil dit toch zijn). Daarom dat ik mij afvraag of ik het wel goed aanpak.
Ik denk dat het komt door al die miserie met zijn (al dan niet) koemelkallergie. Ik ben de laatste weken een beetje geobsedeerd geworden in zijn hoeveelheid melk/eten. Ik heb echt bang dat als hij niet genoeg gaat binnenkrijgen, hij dit zijn hele leven meedraagt (zoals ik, ook een zorgenbaby ivm melk).
:) Hier gaat dat ook zo hoor. Als ik pech heb en meneer is in een pestbui, dan is t meer 'nee mag niet' dan wat anders :rolleyes: Volhouden hebben ze mij gezegd.
Liesje als hij knolselder zo lekker vindt (is hier ook een topper) kan je ook eens pastinaak proberen. Lijkt er een beetje op, alleen wat zoeter. Jammie!
_liesje_
5 August 2010, 19:40
betrap er mezelf vaak op, dat ik streng ben.. had dit ook al gezegd voor ik zwanger werd. Dat ik een (denk ik) lieve mama zou zijn,maar dat ze wel zouden weten wat wel en niet mag. Probeer dat nu ook echt te zijn, en hem genoeg te loven als hij iets goed of flink doet... Tis allemaal niet makkelijk, maar heb zo'n hemelse schrik van kinderen die over je heen lopen!
Denk dat je dat super doet tiger! Echt! Denk dat het perfect normaal is dat je je zorgen maakt om zijn eten, maar denk als ze dan die ene keer een beetje minder eten, je je geen zorgen moet maken. Het gaat toch al wat beter met zen melk nu é?
Bo, die pastinaak, eum verfris mijn geheugen eens, en hoe ziet dat eruit??? :p
x
Precies een witte mega-wortel :D
_liesje_
5 August 2010, 20:43
dankjewel :D
_liesje_
6 August 2010, 12:30
Hier vandaag voor de eerste keer spinazie... Ma mannekes toch, ikke vol, hij vol, en het was in het begin niet echt met de volle goesting. maar hij had honger, en heeft uiteindelijk alles opgegeten... 300 gr :o!
Vraag me toch af of dit geen kwaad kan hoor???
cocelinetje
6 August 2010, 12:49
Kan volgens mij gene kwaad hoor :) Ze geven wel aan als ze genoeg hebben ;)
sann
6 August 2010, 12:51
hier vandaag witloof-wortelpatatjes en dat ging vrij vlot: 180 g in totaal.
ik zou liever witloof-appel doen, maar ja mag maar 1 nieuw ding tegelijk invoeren, dus met wortel in de plaats.
snoezel
6 August 2010, 15:34
liesje: onze kobe at ook altijd 300gr op.
en als ik meer zou maken at hij nog meer op :)
_liesje_
7 August 2010, 09:52
a ok, dan moet ik me geen zorgen maken :)
de fruitpap loopt hier ook goed binnen hoor...
tiger
7 August 2010, 09:56
Oh tof, fruitpap. Wat heb je gemaakt?
_liesje_
7 August 2010, 13:07
Gisteren; een koek, met halve banaan, halve appelsien geperst en 3/4 appel (begonnen met halve koek, halve banaan,appelsien en 1/2 appel)
Echt leuk, maar nooit niet veel over! :D ga nog even wachten met afwisseling (voor zijn darmkes, twas daarnet heel gezellig in de relax, alles vol :( )
boeleke2704
7 August 2010, 13:36
Oh leuk Liesje!!!
Hier gaat de groentenpap precies ook niet slecht. Vandaag de 3e poging. Hij heeft zo'n 85gr gegeten.
Hij begon heel enthousiast!! Mondje ging gretig open.
Maar plots begon ie te huilen. Ik dacht dat het te koud geworden was, maar toch ook dat niet. Hij was moe...
Toen heeft ie nog een klein flesje gedronken, op zijn kamertje. Daarna heb ik hem een verhaaltje voorgelezen (begrijpt er natuurlijk nog niks van, maar hij houdt van de verschillende intonaties die ik doe) en toen MOEST ie z'n bed in. Ik was nog wat met 'm aan het rondwandelen maar hij werd onrustig. MOE!! Dus niet zo heel lang recht gehouden en bedje in. Zijn muziekje was zelfs niet meer nodig, de oogjes vielen meteen toe toen ie z'n knuffeldoekje en tutje had :)
Morgen opnieuw!!
Ben mij al aant opjagen... we moeten om 12u bij m'n schoonouders gaan eten. En die houden er niet van dat je te laat bent... Maar dat past zo niet meer met Henri z'n schema nu hè!
Net discussie gehad met m'n man. Hij wil het erover hebben bij z'n thuis, maar wil een alternatief voorstellen. Heel begrijpelijk natuurlijk, maar ik kan er geen uur op plakken... Henri zit nog in de leerfase dus ja... kweet niet hoe het alleaal verlopen zal hè.
Gelijk vandaag, lag ie om 11u55 in z'n bedje, helemaal uitgeteld maar wel met een lekker vol buikje.
Maar ja, hoe zal het morgen zijn?
STRESS!!! Terwijl dat niet mag, want dan is het op voorhand al verloren hè.
Kan toch niet altijd als we ergens gaan de groentenpap achterwege laten?? (tot hij het goed eet)
tiger
7 August 2010, 14:02
Boeleke, niet aantrekken dat je op dat uur ergens moet zijn. Je moet eerst op een rustige manier zijn groentepap geven en daarna zien jullie wel.
Wij moeten bv morgen ook bij de schoonmoeder zijn, want daar is het kermis. Ze zijn al de hele week aan mijne kop aan het zagen om hoe laat we naar de kermis zelf gaan. Heb hen eens heel vlug duidelijk gemaakt dat dit niet te voorspellen is, zal afhangen van hoe goed en wanneer jarne slaapt. Dat heb je nu eenmaal met een kleintje, daar moet je rekening mee houden! doeme toch :-)
boeleke2704
7 August 2010, 14:17
Heb ik mijn man ook duidelijk willen maken! Maar ja, begrijp hem ergens ook wel, we zijn vorige week op vakantie geweest met mijn thuis en nu pas zien zijn ouders Henri terug... Maar ik zeg ook altijd Henri gaat voor op alles! Zij zijn groot en wijs genoeg om zich aan te passen (maar daar heb ik m'n twijfels soms over ;) )
Hun prioriteit is nog steeds hun 1e kleinkind, op die haar schema is alles aangepast... Wij zijn toen in der tijd zo stom geweest om zo flexibel te zijn! Maar nu is het onze beurt, dat ze maar flexibel gaan zijn naar ons toe hè...
Geniet van de kermis morgen!! En zoals je mij raad gaf, hetzelfde voor jou, het molenke gaat niet lopen hè ;)
Jess
7 August 2010, 17:55
HIHI... hier ook zo schoonouders die op alles een uur willen plakken, als we zeggen we gaan deze middag eens langs komen moeten ze altijd een uur weten, terwijl ze wel een hele dag thuis zijn en dan zeg ik altijd: als Mathis wakker is...
_liesje_
7 August 2010, 19:22
:) maar meisjes toch...
Laat ze maar doen! En eu, die patatjes gaan idd voor... Als jullie al wat verder zijn in het geven ervan, kunnen jullie dat dan daar doen é, maart nu zeg, het is nog maar het begin é ???
Komt wel goed! En zoals je zegt, het is jullie beurt, dat zij zich maar aanpassen!!! :p
jesterke
9 August 2010, 08:08
Hier weigerd ze patatjes :(
tiger
9 August 2010, 08:30
@ Jesterke, ik las in een ander topic dat je de patatjes begonnen bent op vakantie. Misschien had dat er mee te maken?
Ik zou nog eens rustig thuis opnieuw beginnen.
Bij Jarne heeft het ook een week geduurd eer het iets of wat lukt. Ik heb er toen een topic over geopend (wat als groentepap niet lukt?), misschien kun je daar eens gaan lezen, want ik heb daar wel goede tips gekregen.
Zo heb ik bv de groentepap goed lang laten afkoelen, want Jarne eet alles graag koud, ook zijn melk. Ik heb lepeltjes van Avent gebruikt en die gaan echt geweldig. Ik heb hem ook een paar dagen op de arm genomen, ondertussen zit hij al terug in de relax.
Met welke groentjes ben je begonnen? Zo was in het begin brocolli en courgette hier geen succes. Dan heb ik er wat pompoen of wortelen bijgedaan, en nu eet hij beide al puur.
Mij hebben ze toen ook de raad gegeven van niet te vlug te stoppen, omdat Jarne al 4,5 maand was. Dan zijn ze normaal rijp genoeg om het te kunnen. Maar soms vergt het wat meer doorzettingsvermogen, vooral bij een koppige baby zoals Jarne ;-)
jesterke
9 August 2010, 09:05
Bedankt tiger!!!
was begonnen met worteltjes, gaan het deze week terug proberen. kijk al uit naar vanmiddag!:)
sann
9 August 2010, 09:28
en tis ook zo: de ene dag is de andere niet!
zorg ervoor dat ze niet te moe is en nog geen grote honger heeft, das het beste moment...
tiger
9 August 2010, 12:28
Vandaag terug aan het werk na 3 weken verlof en dus 3 weken zelf groentepap gegeven. Papa is thuis, dus hij is vol goede moed aan de bloemkool begonnen. Dit heb ik al eens gegeven, dus wist dat jarne het graag mocht. Nu hebben we er wel een beetje rijst ingedaan.
Op 45min tijd heeft hij 100gr op. Papa gefrustreerd....
Ik had het wel verwacht, maar vind het toch erg. Wat gaat dat de rest van de week geven. Morgen groentepap bij oma, woensdag in de creche, donderdag bij moeke en vrijdag opnieuw in de creche.
Dit kan niet goed gaan...
Vanaf hoeveel gr geven jullie nog een flesje bij? En geven jullie enkel in het begin een flesje bij, of later ook nog telkens als hij/zij niet genoeg eet?
sann
9 August 2010, 12:33
ik heb tot nu toe geen flesjes meer gegeven. hij eet hier wel telkens minstens 130g dus ja. Het kan dan wel zijn dat zijn volgend flesje een kwartiertje vroeger gegeven wordt.
Ik denk idd dat dat niet ideaal is voor jarne, hoop dat het toch zal meevallen...
tiger
9 August 2010, 12:38
Pff mijne man heeft hem geen flesje bijgegeven en net in zijn bedje gelegd maar hij wil ni slapen. Ja tuurlijk ni, het manneke heeft honger ocharme.
Koke
9 August 2010, 12:45
Ik heb ook geen flesje meer moeten bijgeven sinds de patatjes goed gaan.
Ik zou het wel doen als Ruben minder dan 120g eet.
Lastig hé, al die veranderingen voor die kleintjes. Hij zal het op den duur bij iedereen wel goed eten, hoor. Ruben heeft gisteren bij mijn ma patatjes gegeten en het ging heel traag, maar hij heeft wel goed gegeten. Als ik ze geef, is het tegenwoordig op 15min klaar.
Vandaag knolselder: 155gr. Maar wat een vuiligheid om klaar te maken seg!
boeleke2704
9 August 2010, 12:52
Hier weer 100 gr wortelpatatjes op!!! Ben best wel fier op m'n kleine schatje. Niet slecht voor de 4e poging nog maar. Morgen eens iets anders proberen, had gedacht aan bloemkool?! Wel een heel andere smaak hè...
Seffes naar K&G, eens vragen hoe ik het best verder aanpak.
Oh, kweet trouwens waarom m'n KA potjes aanraadde om mee te beginnen. Omdat wij er zo jong mee gestart zijn, het maagje nog zo fragiel is. En die potjes, daar zijn de groentjes anders geprepareerd, dat maakt dat ze makkelijker verteerbaar zijn. Zo klonk het dus. Zou zelfs ervoor zorgen dat je vroeger bloemkool mag geven. Blijkbaar mag verse bloemkool nog niet in het begin, maar in die potjes is dat anders verwerkt en zou het wel al mogen...
Benieuwd of K&G seffes hetzelfde zullen zeggen?!
sann
9 August 2010, 13:11
hier wast vandaag tomaat, heeft 150 g op.
wou eerst knolselder doen, nadat ik er hier over gelezen had, maar ik weet neit hoe je dat precies moet kuisen en zo? tja beetje stom maar ik maak dat nooit voor ons zelf.
Koke
9 August 2010, 13:27
Ik heb gewoon alle schil eraf gesneden, in blokjes gesneden en gewassen. Zag er toch ok uit :)
jesterke
9 August 2010, 13:51
vandaag weer niet gelukt:(
echt kressen ocharme...
wou ook niet via men vinger of als ik op het speen van de fles wat deed en ze proefde het weende ze... vind het zo jammer!
boeleke2704
9 August 2010, 15:21
@Jesterke: misschien met fruitpap beginnen?
@Sann en Koke: idd gewoon het buitenste eraf en dan in blokjes snijden. Is idd een smerige bedoening hè. Dit weekend ook nog zitten vloeken toen ik er bij had voor in de soep. Maar wel lekker en gezond... En oppassen, sommigen krijgen er bruine handen van, zo de handpalm hè, ik nu zelf niet, maar een collega van mij... geen zicht ;)
tiger
9 August 2010, 15:28
Ik ga van de week knolselder uit de diepvries meebrengen van de colruyt :p
boeleke2704
9 August 2010, 15:33
slim bekeken Tiger, en eigenlijk zijn die groentjes even goed hè!! En handiger!! Je kan de portie nemen die je nodig hebt en de zak trug in de diepvries... geen rottende groenten, geen gedoe!!
vBulletin® v3.8.6, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.