PDA

Volledige versie bekijken : Hoe het ons vergaat...

Els
30 October 2008, 21:59
Ik ben een hele tijd niet meer actief geweest op het forum, maar aangezien het wezentje dat ons leven al zo op z'n kop zette, er nu bijna aankomt, en jullie mij weken geleden allemaal gesteund hebben, dacht ik dat ik toch maar even moest laten weten hoe het nu met ons gaat...

Toen we die 6e augustus het vermoeden te horen kregen dat ons meisje Down zou hebben, stortte onze wereld in... Toch hadden we vrij snel zoiets van: we gaan er voor gaan! Hoe anders ze ook gaat zijn, hoe moeilijk het ook zal worden, ze is en blijft onze dochter en we zullen haar graag zien met alles wat we in ons hebben... Eigenlijk is dit het gevoel dat de afgelopen weken ook typeert, ook al was het niet altijd gemakkelijk. Hoewel eerst gedacht werd dat haar hartafwijking niet al te ernstig was, is ondertussen jammer genoeg gebleken dat dit wel zo is. Er staat haar dus nog een openhartoperatie te wachten. Waarschijnlijk zal dit pas over enkele maanden hoeven, maar zekerheid over de precieze ernst hebben we pas bij een hartecho na de geboorte. Dit nieuws kwam opnieuw hard aan. We hadden gehoopt dat de medische problemen beperkt zouden blijven, en hadden haar (en ons) dit zo graag bespaard...
Vervolgens kwam het risico op placentaire insufficiëntie aan de orde. De bloedtoevoer in de navelstreng bleek verminderd, zodat er een risico was dat ze niet voldoende voedingsstoffen meer zou krijgen. In dat geval had ze al een hele tijd geleden geboren moeten worden. Gelukkig is dit uiteindelijk niet verergerd en is ze goed blijven groeien (weliswaar op haar eigen curve, de onderste). Bij de geboorte volgende week (keizersnede wegens stuitligging) zal ze waarschijnlijk net de 2,5 kg halen. Klein en fijn, maar oké...

We hebben lang getwijfeld, maar een tijd geleden ook de knoop doorgehakt om te bevallen in het UZA Edegem (waar we ook opgevolgd worden) en niet in het regionale ziekenhuis waar ik aanvankelijk op controle ging. Het is praktisch allemaal niet zo fijn, maar ik ben toch blij met onze keuze. Ons meisje (en ikzelf) kunnen in geen betere handen zijn dan daar... Ze zal daar de eerste dagen ook op neonatologie liggen omdat ze haar goed willen observeren en alle nodige onderzoeken willen kunnen doen. Het zal niet fijn zijn om haar niet bij me te kunnen hebben na de geboorte, maar ze zal de beste zorgen krijgen, en dat is uiteindelijk het belangrijkste!

Dat is zo een beetje in het kort hoe de zaken er voor staan!
Emotioneel gezien blijft het natuurlijk een beetje met ups en downs gaan... Al bij al gaat het meestal heel erg goed met ons, maar de naderende geboorte zorgt toch voor heel wat dubbele gevoelens... Ik kijk er wel naar uit haar bij ons te hebben, maar ben ook bang voor wat ons te wachten staat. Haar gezondheid, 'gedrag', uiterlijk,... het blijft allemaal erg onzeker. We kunnen alleen het beste hopen... Ben wel bang voor wat ik ga voelen na haar geboorte, ik besef dat het allemaal 'anders' zal zijn, maar hoop dat ik toch zal kunnen genieten...
Het moeilijkste heb ik het op dit moment met de omgeving en de reacties van 'de mensen'. Het lijkt alsof anderen het moeilijker hebben om alles te aanvaarden dan wij zelf. Heel wat mensen lijken maar moeilijk te kunnen geloven dat voor ons, ons dochtertje perfect met geluk verenigbaar is... En dat besef is best kwetsend. Hoewel sommige opmerkingen waarschijnlijk helemaal niet zo bedoeld zijn, geven ze me soms toch het gevoel dat ons meisje er niet zou mogen zijn... Dat het een foutje is dat ze geboren zal worden...

Maar buiten de soms moeilijke momenten, die waarschijnlijk de rest van ons leven wel eens zullen opduiken, gaat het dus prima met ons.
Ik probeer momenteel nog voor de laatste dagen te genieten van de friemels in m'n buik. Want die ga ik toch missen hoor! Het is allemaal ook zo snel gegaan. Die maanden zijn omgevlogen! Ik zou best nog een paar weekjes zwanger willen zijn!

Groetjes,
Els

lies
30 October 2008, 22:04
Dag Els

ik kom nog niet sinds augustus op dit forum, dus ik ken jou niet, maar uit wat je schrijft kan ik alleen maar concluderen dat jullie heel moedige en krachtige mensen zijn. Jullie dochter krijgt uitstekende ouders, zoveel is zeker.
Ik duim heel hard dat alles zo goed als mogelijk mag uitdraaien, de komende weken. En probeer vooral van elkaar te genieten.

groetjes

lies

Fieke
30 October 2008, 22:22
Els,

ik wil je heel veel sterkte wensen! Zal idd niet makkelijk zijn, wat je nu allemaal te verwerken krijgt!
Het komt allemaal goed! En ik vind het een wijze beslissing om in het ziekenhuis te bevallen waar je opgevolgd wordt!

Veel succes voor de bevalling, en ik hoop dat je toch kan genieten van die laatste week zwanger zijn!

snoezel
30 October 2008, 22:27
hey els,

fijn je nog eens op het forum te zien!
denk dat jullie het niet gemakkelijk gaan krijgen spijtig genoeg en dat "de mensen" je altijd wel ergens zullen kwetsen.
spijtig genoeg zitten mensen nu eenmaal zo in elkaar :(
ergens is het wel goed dat je weet wat je (ongeveer) te wachten staat.
jullie kennen dat meisje al zo goed dat nu nog in je buik zit en het zou echt geen ander meisje meer mogen zijn.
dat meisje in je buik is nu al zo geliefd en dat gevoel gaat alleen maar sterker worden als ze er eenmaal is.
ik lees dat je wat schrik hebt voor je gevoel na de geboorte.
hou er rekening mee dat je niet altijd onmiddellijk een band voelt met je kindje. ik ben 's nachts bevallen en was doodmoe en moet eerlijk toegeven dat ik zo niet iets had van wauw, dat is nu mijn zoontje!
dat heeft toch even geduurd. met een keizersnede is dit ook heel vaak dus voel je niet schuldig als je niet ineens overspoeld word door moedergevoelens. die komen wel, elke dag komen daar meer gevoelens voor bij...

ik hoop dat jullie veel steun kunnen krijgen van jullie ouders, familie, vrienden, ...
samen geraken jullie er wel
en ik ben er zeker van dat het een wolk van een baby zal zijn!
helemaal perfect (op haar manier) zoals jullie ze nu al zolang kennen!

groetjes
snoezel

rienemieke
30 October 2008, 22:58
hey Els

ik wil je ook een hart onder de riem steken!
ik hoop dat voor jou alles goed gaat verlopen met je bevalling en erna!
veel succes en hou de moed erin!
dikke zoen Dorien

Stemar
31 October 2008, 08:48
Hoi Els, ook ben nog maar pas lid hier op het forum, maar wil jullie toch ook een hart onder de riem steken!
Bewonderenswaardig, jullie kleine meid zal zeker alle liefde krijgen die een kindje nodig heeft.

Ik bazel misschien maar wat, en ik wil je natuurlijk geen valse hoop geven, maar is nog gebeurt dat het syndroom van Down vastgesteld werd tijdens de zwangerschap, maar dat de baby toch gezond en wel geboren werd ( heb ik gelezen op een ander forum).
Geniet nog van je zwangerschap en ik hoop en wens jullie het best mogelijke toe.

lady bug
31 October 2008, 10:29
hey Els. lange tijd geleden idd. maar daarom hebben we niet minder aan je gedacht hé. ik ben blij dat het einde in zicht is en dat jullie jullie prachtige dochter kunnen vastnemen.

groetjes

Lady Bug

Kimmy
31 October 2008, 10:34
Hey Els,

Fijn om nog iets van je te vernemen!!

Jammer dat de mensen niet altijd reageren zoals je zou willen maar het belangrijkste zijn jullie drie natuurlijk, é.

Ik wens je ongelooflijk veel succes, hopelijk valt alles met haar hartje zo goed mogelijk mee en verloopt de bevalling en zo naar wens.

En... geniet ervan, het is jouw dochtertje dat weldra wordt geboren, é :).

Liefs,
Kimmy

isabelga
31 October 2008, 10:59
Hey Els! Jullie zullen zeker en vast prachtige ouders zijn!
Trek je niets aan van wat de mensen zeggen. Ze hebben ongelijk! Voor vele mensen is jullie situatie een 'ver van mijn bed show', maar het kan echt iedereen overkomen. De mensen zouden trots op jullie moeten zijn, want jullie zijn prachtige ouders! De operatie zal een harde periode zijn, maar de echte vrienden zullen er altijd staan! En natuurlijk alle vrouwen dit forum. Raar eigenlijk he? Wij kennen elkaar niet, maar iedereen geeft zoveel steun aan de anderen en iedereen geniet samen van mooie momenten.

Het is zo: personen met het syndroom van Down zijn anders, maar geven ongelooflijk veel liefde aan de mensen die voor hen zorgen! De liefde die zij in zich hebben, komt er op een andere manier uit, maar is zovvel sterker!
Ik heb vele kindjes begeleid in mijn werk als opvoedster/begeleidster enkele jaren geleden. En als ik terug denk aan 2 van die kindjes (beiden met het syndroom vanDown) begin ik te lachen. Ze hebben me zoveel mooie momenten laten beleven!

Geniet van de laatste dagen met een buikje. Nog enkele dagen en je kan je meisje in je armen houden. Jullie lief, klein, speciaal meisje

taschkevdv
31 October 2008, 11:26
Hey Els

ik ken jou niet en jij kent mij niet maar wil je toch heel veel sterkte toe wensen!!

groetjes

katrientje
31 October 2008, 12:00
Els,

Geniet nog van de laatste dagen! Want binnen een paar dagen is ze der! Het kindje gemaakt met zoveel liefde!
Ze wordt een prachtmeid!

Veeeeeeeeeeeeeeeel knuffels!

L@yla
31 October 2008, 14:05
hoi els,
Geniet nog van de laatste dagen,ik wens je heel veel succes toe en duim mee dat alles zo goed mogelijk verloopt,geniet ervan,jullie meisje komt eraan! dat mensen praten moet je proberen van je afzetten,ik heb heel veel bewondering voor jullie!

gr
en een goede bevalling toegewenst,geniet er nog van
layla

ka80
31 October 2008, 14:50
Beste Els, zoals Layla zegt: "dat mensen praten moet je proberen van je af te zetten". Mensen praten altijd, op eender welke situatie zal er wel commentaar komen. Spijtig genoeg is dat zo, zij denken goede raad te geven en veel van de uitspraken zijn kwetsend, ook al bedoelen ze dat waarschijnlijk niet zo. De enige personen die weten wat nu het beste is voor jullie baby zijn jullie tweetjes en de medische ploeg, laat de rest maar praten. En ik ben er ook zeker van dat jullie meisje in een liefdevol gezin met fantastische ouders gaat opgroeien. Jullie zijn heel erg sterk, ik bewonder jullie enorm.

Veel moed!

ka

Els
31 October 2008, 18:40
Heel erg bedankt voor jullie ontzettend lieve en bemoedigende reacties allemaal!!! We kennen elkaar dan inderdaad misschien niet persoonlijk, maar jullie kunnen niet geloven hoe een deugd het doet om al die lieve dingen te lezen! Ze steken me echt een hart onder de riem!

Stemar, wij hebben een vruchtwaterpunctie laten doen om zekerheid te hebben en het resultaat van zo'n chromosoomonderzoek is onomstotelijk en onomkeerbaar. Wat je wel nooit weet is de graad waarin het Downsyndroom zich zal voordoen, aangezien je daar erg veel variatie in hebt. Maar dat zijn zorgen voor later, en bovendien ben ik daar ook realistisch in. De verhalen die je soms leest van personen met Down die hun school afmaken, zelfstandig leven en soms zelfs werk hebben, zijn echt wel een uitzondering... Maar zoals ik net zei: daar maak ik me nog niet druk over! Stap voor stap!