Volledige versie bekijken : ruggeprik
Wende
27 October 2008, 23:53
Krijg je altijd een ruggeprik? Of is dat afhankelijk van je pijn grens? Dit lijkt me nl zooo pijn doen!
En zoniet, doet dan de bevalling erg veel pijn?
snoezel
28 October 2008, 16:30
een ruggeprik moet je achter vragen hé!
ik ben zonder bevallen en het is te doen hoor :) (zegt ze nu met volle trots maar toen was het net iets anders :D )
op een bepaald moment heb ik achter verdoving gevraagd maar dat was al te laat! eens je voorbij de zeven centimeter bent krijg je geen meer want dan brengt het toch niet meer op.
denk dus op voorhand goed na of je met of zonder verdoving wil bevallen.
ik beval volgende keer terug zonder tenzij het echt uren blijft duren...
bevallen doet pijn en ik weet wat ik zeg gaat erg cliché klinken.
na een paar dagen ben je dat helemaal vergeten!
Surprise
26 November 2008, 14:18
Hallo,
Zoals snoezel al zei moet je een ruggeprik zelf vragen , ik ben de vorige 2 keren met ruggeprik bevallen bij de oudste nu 13 jaar geleden was hij uitgewerkt tegen de tijd dat ik effectief moest bevallen , bevalling heeft 19u46 geduurd. Bij onze jongste van 8 was de techniek weer anders ik had een pompje dat je zelf kan bedienen als je voelde dat ze uitgewerkt raakte , ik kan je wel zeggen dat helemaal pijnloos het nooit echt is .
Het is natuurlijk een keuze die je zelf moet maken niemand kan zeggen wat je wel en niet mag of moet doen , het is jouw lichaam en jij moet zelf aanvoelen of je er al dan niet zonder prik door wil.
Ik hoop dat je eruit raakt en dat je een vlotte bevalling zult hebben wat je keuze ook wordt.
Gillian
sunshine
26 November 2008, 15:32
Als ik ooit zwanger raak :-s dan ga ik proberen bevallen zonder, ik ben er namelijk van overtuigd dat het niet goed kan zijn voor je kindje die stoffen in je lichaam...
rienemieke
26 November 2008, 17:22
ik wou ook zonder bevallen maar na zes uur en half heb ik om epidurale gesmeekt!
man man wat een uitvinding!
ik had al 2 keer gal overgegeven puur van de pijn, ze zeggen altijd dat een bevalling met een sterrekijker pijnlijker is en awel ik zal het bij een volgende weten te zeggen, want ons Noortje was een sterrekijker en man dat doet zeer!
Kimmy
26 November 2008, 17:53
geen flauw idee wat een sterrekijker is... (bloos)
je had dit al eens vermeld maar ik durfde het toen niet vragen :)
hielp die epidurale dan niet zo heel veel, of wel?
sunshine
26 November 2008, 18:04
niet beschaamd zijn Kimmy :-), 'k heb ook geen idee wat dat is.
en uiteraard als't echt niet te houden is of echt lang duurt zou'k ook achter epidurale vragen.
rienemieke
26 November 2008, 19:14
kindjes worden normaal geboren met het gezichtje naar beneden!
dus neusje naar onderen toe, een sterrekijker kijkt dus naar boven en dat wringt een beetje daarmee dat het pijnlijker is!
rienemieke
26 November 2008, 19:15
bij mij hielp de epidurale heel goed, dat was een zaligheid maar vanaf de moment dat ik aan de bevalling zelf mocht beginnen was ze uitgewerkt dus terug pijn maar dat was maar een half uurtje!
Nes
26 November 2008, 21:18
Ik denk dat je beter van de bevalling kunt genieten met. Anders ben je toch te hard met de pijn bezig???
Wat raden de mama's hier aan uit hun ervaring?
Heb ook gelezen dat je de mogelijkheid hebt voor een bilpril. Wat is dat dan juist?
mini
26 November 2008, 22:21
Dit wordt in nederland gedaan die bilprik, belgië gebruikt dit naar mijn weten niet.
Kimmy
27 November 2008, 17:58
kindjes worden normaal geboren met het gezichtje naar beneden!
dus neusje naar onderen toe, een sterrekijker kijkt dus naar boven en dat wringt een beetje daarmee dat het pijnlijker is!
gaat het dan eigenlijk gewoon over een stuitligging? of is dat nog iets anders??
sunshine
27 November 2008, 18:12
Volgens mij is een stuitligging met de voetjes naar beneden. Als ik het goed snap is een sterrekijker iemand die eerst met het hoofdje komt maar naar boven kijkt in plaats van naar beneden. Originele naam eigenlijk...
sunshine
27 November 2008, 18:13
de voetjes eerst bedoel ik
snoezel
28 November 2008, 08:10
stuitligging is inderdaad de voetjes eerst.
sterrekijkertje kijkt met zijn hoofdje naar boven ipv naar beneden.
mammiii
20 January 2009, 17:09
Hi,
Heb eigenlijk ook een vraagje daarin,
als je een ruggenprik gekregen hebt, gaat je bevalling dan pijnloos.
Of voel je echt nog alles,maar dan gewoon mindere pijn.
Bedankt ! X
snoezel
20 January 2009, 18:20
kan ik niet mee helpen!
heb het zonder gedaan :)
Nes
20 January 2009, 18:29
Naar het schijnt zou je de druk nog voelen en ik ken mensen die in slaap vallen met een ruggeprik.
rienemieke
20 January 2009, 20:03
Hi,
Heb eigenlijk ook een vraagje daarin,
als je een ruggenprik gekregen hebt, gaat je bevalling dan pijnloos.
Of voel je echt nog alles,maar dan gewoon mindere pijn.
Bedankt ! X
de eerste uren voelde ik enkel mijn buik opspannen daarna toen ik pijn terug begon te voelen heb ik bijgedrukt maar als ik moest beginnen persen voelde ik dit wel toen kon ik ook niet meer bijspuiten want dat ging nit meer en tegen dat ik ging bevallen voelde ik alles terug gelijk tervoren!
Nes
20 January 2009, 21:52
Wat raad jij dan eigenlijk aan rienemieke? Met of zonder? Ik weet het dus eigenlijk niet meer. Hoe kan je die zeer omschrijven? Bijna iedereen die ik ken is zonder bevallen en zeiden dat het meeviel. Moet je op voorhand onderzoeken laten doen voor een ruggeprik of eventuele andere verdovingen?
snoezel
21 January 2009, 08:05
nes, alles hangt er ook vanaf hoe vlot het vooruit gaat.
bij mij was alles geklonken op drie uurtjes en drie kwartier!
als het vele langer geduurd had had ik misschien ook wel verdoving gevraagd hoor.
je moet alleen weten dat je voor een 7tal cm opening moet beslissen op die moment want anders heeft de verdoving geen tijd meer op te werken...
dus je kan gerust daar nog beslissen hoor!
Kelly
21 January 2009, 08:26
stuitligging is inderdaad de voetjes eerst.
sterrekijkertje kijkt met zijn hoofdje naar boven ipv naar beneden.
Stuitligging is soms ook de poep eerst.
rienemieke
21 January 2009, 18:38
Wat raad jij dan eigenlijk aan rienemieke? Met of zonder? Ik weet het dus eigenlijk niet meer. Hoe kan je die zeer omschrijven? Bijna iedereen die ik ken is zonder bevallen en zeiden dat het meeviel. Moet je op voorhand onderzoeken laten doen voor een ruggeprik of eventuele andere verdovingen?
ik wou ook zonder bevallen, maar aangezien ons Noor sterrekijker was, veel pijnlijker, heb ik na 6 uur epi gevraagd, ook omdat mijn ontsluiting niet vorderde , heb 2 keer moeten overgeven van de pijn en dan maar besloten om epi te vragen!
ik had enorm veel schrik van maar ben blij dat ik ze genomen heb!
je moet natuurlijk zelf weten wat je kan verdragen! en hoe snel je ontsluiting vordert é! bij mij ging dit heel traag!
Nes
21 January 2009, 19:40
Ja, als ze dat op voorhand zien zou ik ook een epi nemen en ik kan me voorstellen dat als het lange tijd aanloopt en je geen epi neemt je volledig uitgeput raakt. Ik denk dat als het vlug gaat ik ga proberen zonder en als het traag gaat ik toch een epi zal nemen.
Toen ik in de kliniek lag heb ik enkele vrouwen enorm horen roepen (hoewel die aan de andere kant van de kliniek lagen). Ik ben daarover begonnen met een verpleegster en die vertelde me dat dit waarschijnlijk vrouwen waren die geen epi hadden genomen. Met dit te horen heb ik eigenlijk wel wat schrik gekregen om zonder te bevallen hoewel ik ook schrik heb voor de prik in de rug. Ik ben dus van bijden bang. :) Wat nu?
snoezel
21 January 2009, 19:54
ik heb niet gegild hoor!
er zijn er die beginnen meegillen bij het persen maar daardoor verlies je krachten...
Nes
21 January 2009, 20:43
Ja, nu weet ik het echt nie meer. Ik zal maar afwachten om iets te beslissen zekers en zien op de moment zelf. Das misschien nog verstandig.
ka80
4 February 2009, 20:39
Ik weet niet hoe het in België zit maar hier in Frankrijk krijg je zo'n pompje en dan kan je zelf je epidurale regelen en bijpompen wanneer nodig. Heeft iemand hier ervaring mee? Blijft die naald dan in je rug steken of krijg je een soort van bakster in je rug? Ik ga waarschijnlijk wel voor de epidurale gaan, ik heb geen zin om onnodig af te zien of zoals Rienemieke over te geven van de pijn!
Trinity
4 February 2009, 22:21
Hier kan je epi krijgen of lachgas met zuurstof. Lachgas neemt de pijn niet weg, maar maakt dat je de pijn minder erg vind....sommigen worden er wel misselijk van. Op de meeste plaatsen kan je blijkbaar ook akupunktur krijgen tegen de pijn tijdens de geboorte en om weeën op te wekken. Er zijn nog een aantal andere dingen die men aanbied, maar niet veel toepast.
Mrs O.
5 February 2009, 10:30
Ik ga ook voor epidurale als het nodig is... veel mensen vinden het fantastisch om 'puur natuur' te bevallen (waar ik totaal geen probleem mee heb natuurlijk :), als het bij mij zo loopt zal ik ook een beetje 'fier' zijn), mr waarom onnodig afzien en je bevalling half in zwijm vallend meemaken als het ook veel 'frisser' en met veel minder pijn kan???
De medische wereld heeft een fantastische uitvinding gedaan, als ik verga vd pijn en het als het een lange bevalling lijkt te worden, dan ga ik er ook zeker gebruik van maken...
mammiii
5 February 2009, 12:25
lachgas dan nog ? aleja als jet zo bekijkt is da wel wa raar dage zit te lachen binst dat ge aan het persen zijt.of is da zo niet?
Kelly
5 February 2009, 12:42
Het is misschien een fantastische uitvinding, maar toch niet 100% zonder risico's. Sommige mensen beweren toch dat ze sinds hun ruggeprik last hebben van de rug...
mammiii
5 February 2009, 12:51
Ik ken iemand die ook een ruggeprik gehad heeft,en daardoor nu is haar onderlip verlamt,links.
Kelly
5 February 2009, 12:55
Ja zo'n verhalen hoor ik ook soms... Dus daarom dat ik denk: ik moet echt al bijna buiten bewustzijn zijn vooraleer ik ruggenprik vraag. 'k Moet ook zeggen, kben wat meer gemotiveerd om het zonder te doen omdat mijn moeder dat ook zonder heeft gedaan... Terwijl ik eigenlijk met een keizersnede moest komen want ik lag stuit. Mijn poep kwam dus eerst, en dat was blijkbaar heeeeeeeeeeeel pijnlijk...
lady bug
5 February 2009, 13:04
ik denk dat je de moment van de bevalling pas echt kan beslissen of je een epu wilt of niet. op een bepaald moment ga je mss zo een erge pijn hebben dat je er een wilt. ik hweet nog niet wat ik ga doen. ik hoe de optie nog open. we zien wel hoe erg het de moment zelf is
snoezel
5 February 2009, 13:28
veel hangt volgens mij af van hoe lang je bevalling duurt
ik ben binnengegaan om half negen en om kwart voor 1 was onze kobe daar
k ga nu niet zeggen dat het geen pijn heeft gedaan, verre van, maar in die tijd was het te overbruggen!
Mrs O.
5 February 2009, 13:31
tis da hé... ik heb een vriendin die er 22 uur over heeft gedaan... dan kunt ge wel een epi gebruiken denk ik :)
Als het bij vlot verloopt, neem ik ook geen ze... Mr als ze bij mij komen en zeggen: tgaat hier nog lang duren, wilt ge een epidurale? ga ik toch ja zeggen denk ik...
Soit, kheb nog 17 weken de tijd om erover na te denken :)
vBulletin® v3.8.6, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.