PDA

Volledige versie bekijken : Fonds voor de beroepsziekte

Saar
5 May 2010, 14:04
Ik wou eens even horen bij de dames die tijdens hun moederschapsbescherming ook bijgetrokken hebben van het fonds der beroepsziektes.
Hoe lang jullie hebben moeten wachten tot jullie iets horen over de goedkeuring?
Ik heb eind januari een brief van het fonds gekregen dat ze mijn dossier gekregen hadden en dat ze het verder zouden overzoeken..
Het is ondertussen 3.5 maand verder en heb nog steeds niets gehoord..
Was dit bij jullie ook zo het geval of is mijn "geweldige" werkgever weer heel goed inorde geweest met de gegevens ed door te sturen?

kyanoke
5 May 2010, 15:11
ik heb dat bij kyano ook gedaan. het duurde ook heel lang voor ik iets hoorde want als je dan in aanmerking komt krijg je dat toch na de bevalling dacht ik. mag ik weten waarom jij in aanmerking zou kunnen komen? bij ons telt het alleen maar als je geen antistoffen hebt voor hepatis b en als je de mazelen nog niet gehad zou hebben. da was dus voor de mensen die voor hun 3 maand moesten stoppen, ik hoorde daar dan niet bij.

zoemeke
5 May 2010, 15:36
@ saar :
Ik ben op 13 november 2009 moeten stoppen met werken en de arbeidsgeneesheer heeft toen de nodige documenten ingevuld ivm werkverwijdering (recht op fonds van beroepsziekten) en het lactatieverlof. Die papieren ben ik bij mijn werkgever moeten gaan binnen brengen. Mijn werkgever heeft deze documenten dan opgestuurd veronderstel ik.

Op 21 december heb ik een brief gekregen dat zij mijn aanvraag, die op 15 december was ingediend, hebben ontvangen.

Op 28 januari heb ik dan een aangetekend schrijven gehad waarin stond dat mijn aanvraag van 15 december 2009 was onderzocht en uit onderzoek hiervan was gebleken dat mijn aanvraag gegrond was.
Daar staat dan in dat ik recht heb op een vergoeding wegens tijdelijke werkverwijdering. Dit houdt in dat ik voor de periode van 13/11/2009 tot 20/05/2010 90% van mijn loon krijg. Er staat ook in dat ik een 6-tal weken voor mijn bevalling een financiële beslissing zal ontvangen. Hierin zal mijn basisloon en mijn dagelijkse vergoeding meegedeeld worden.
Het ziekenfonds vergoed mij voorlopig tijdens de periode van werkverwijdering. Deze betalingen zijn een voorschot op de vergoeding van het Fonds voor beroepsziekten; Nadat de periode afgelopen is, ontvangt het Fonds van beroepsziekten een afrekening van het ziekenfonds. Het Fonds is wettelijk verplicht bijdragen voor sociale zekerheid en bedrijfsvoorheffing te betalen op uw vergoeding; Binnen vier maanden na de financiële beslissing ontvangt u het resterende bedrag en een gedetailleerde afrekening. De betaling gebeurt pas na uw bevalling want het Fonds wil vermijden dat u gedurende de periode van uw zwangerschapsverwijdering en bevallingsrust afwisselend door het ziekenfonds en het Fonds van beroepsziekten betaald wordt. Het risico op fouten wordt dan te groot.

Ik veronderstel dat ik dus vanaf 20 mei effectief in bevallingsrust ga en dat ik dan de eerste 30 dagen 82% van mijn bruto-loon krijg. Daarna vanaf de 31e dag is dit 75% van mijn bruto-loon tot als mijn postnataal verlof om is. Ik neem dan ook nog lactatieverlof op en dat zal dan 60% van mijn bruto-loon zijn.

T'is ne hele uitleg, maar ik hoop dat dit je iets verder helpt. Ik vind het dus wel heel raar dat je nog geen goedkeuring hebt gekregen van het Fonds. Anders moet je eens bellen naar daar om te vragen hoever ze staan met je dossier. (tel. 02 226 62 11 - open van 9 tot 12 uur)

Twinkel
5 May 2010, 15:55
Ik ben ook moeten stoppen half november. Ik heb toen kort daarna ook bericht gehad da het dossier was ingediend. Ongeveer een maand geleden kreeg ik dan een aangetekend schrijven da het was goedgekeurd.

Voor de rest was da heel den uitleg die zoemeke hierboven geeft.

Saar
5 May 2010, 16:36
@ Kyanoke
Ik werk in de chemie en kwam daar in contact met schadelijke stoffen die mij en het ongeboren kind kunnen schaden.. Mijn werkgever kon mij geen aangepast werk en dus zou mijn aanvraag gegrond moeten zijn..

@ Zoemeke
Ik weet dat die uitbetaling pas heel laat zou gebeuren! Ik vind het gewoon raar dat ik al zo lang aan het wachten ben! Maar eerlijk gezegd heb ik heel veel zever gehad met mijn werkgever eer ze alles inorde hadden gebracht, en de meeste dingen hadden ze maar half inorde gebracht dus ik heb zelf nog heel veel moeten doen!
Ik ga morgen eens bellen naar de nummer die je hebt gegeven en eens horen hoever het staat of wat er eventueel nog een probleem vormt..

zoemeke
5 May 2010, 16:46
@ saar : ik zou ook eens bellen want volgens mij had je al lang iets moeten horen van het Fonds. Das ook wel niet fijn van je werkgever hé. Nu ben ik toch ook eens benieuwd. Hopenlijk is alles toch in orde.

Saar
5 May 2010, 18:51
Ik ga zeker morgen bellen, wil weten hoe het in elkaar zit!
Heb daarstraks een mailtje gestuurd naar mijn werkgever, en kreeg na enkele minuten al antwoord dat ze alle nodige en aangekregen papieren ingevuld heeft en aan hen bezorgt heeft!
Maar ik ken mijn werkgever dus geloof er eigenlijk niets van!
Ben eens benieuwd wat ik morgen te horen ga krijgen!
Vrees dat ik de laatste weken van mijn zwangerschap weer niets anders kan doen dan overal weer gaan rondlopen en rondhoren voor de juiste info en papieren!

Mieke
5 May 2010, 19:14
Ik ben sinds januari in zwangerschapsbescherming. Ik werk als opvoedster. Het is sinds januari 2010 zo dat wie door de arbeidsgeneesheer wordt verwijdert automatisch wordt goed gekeurd. Ik heb enkel mijn papieren moeten binnenbrengen bij de ziekekas en die regelen het zelf verder met het fonds van beroepsziekten. Het goede daaraan is ook dat ik nu reeds 78% (90% min de belastingen) uitbetaald krijg. Achteraf krijg ik dan wel geen bijpassing meer, maar het maakt wel dat ik nu wel ongeveer mijn maandelijkse loon heb omdat de ziekekas aan 6 werkdagen telt.

Ik zou er toch eens serieus achter horen, want zolang wachten gewoon op de goedkeuring is niet normaal denk ik.

Saar
6 May 2010, 10:06
Heb daarjuist al eens gebeld!
Nu blijkt dat mijn dossier doorgegeven is aan een ingenieur die moet nagaan of ik wel degelijk blootgesteld werd aan schadelijk chemische stoffen! :mad:
Ik ga zeker ff proberen profiteren en mij lekker thuis laten zetten voor niets!
Ik heb zelfs van de fabrikant van de stoffen dat zwangeren echt niet in aanraking mogen komen met die stoffen want dat het in frankrijk al bewezen is dat er vrouwen met gehandicapte kindjes en kindjes met afwijkingen zijn geboren!
En daarmee dat 2 verschillende arbeidsgeneesheren zijn komen kijken op het fabriek en die dan meteen beslist hebben dat het alles behalve gezond is voor zwangere vrouwen!
Sorry dat ik mss zo raar reageer, maar ik heb al zoveel zever gehad met het werk dat ik het gewoon kotsbeu ben!
Nu moet ik morgen terugbellen naar de persoon die met mijn dossier bezig is, want die is enkel vrijdags aanwezig!
Ben eens benieuwd, maar vrees dat het niets zal worden!!
Ik hou jullie allesinds op de hoogte!

zoemeke
6 May 2010, 10:24
@ saar :
Wat is me dat nu voor ne flauwe uitleg van die mensen van het Fonds. Als de arbeidsgeneesheer je thuis zet, dan doet die dat toch niet zomaar !!!
Daar zou ik dus ook zooo pissed van worden hé. En dan laten ze je eigenlijk nog niets weten, dan moet je daar zelf nog gaan achter informeren. Pfff...
Da geloof ik dat je dat kotsbeu bent, zou ik ook zijn hoor meid. T'is zowiezo al moeilijk toekomen met die 60% maar je houdt je een beetje positief met de gedachte dat je daarna een leuke som gaat krijgen.
Dit was dan de eerste keer bij jou op't werk dat er iemand zwanger was en van het werk was verwijderd?
Ik hoop dat je morgen toch positief nieuws krijgt meid. Ik duim voor je !

Saar
6 May 2010, 11:01
Ik was de eerste opt werk die zwanger was en dus was alles nieuw! En omdat we daar maar met 25 mensen werken, trekken de bazen zich van niets iets aan!
Ik heb zelf moeten aandringen om een arbeidsgeneesheer te zien, dan hebben ze moeilijk gedaan toen die mens zei dat ik niet in contact mocht komen met die chemische stoffen! Wat geweldig moeilijk is aangezien alles in 1 grote hal staat, zonder afzuiging en andere voorzorgsmaatregelen!
Na 9w hebben ze mij toch thuisgezet, maar toen werd nog onderzocht dat het gegrond was!
Op 13w is er gezegd dat het gegrond was en is er ook meteen beslist dat de volgende persoon die zwanger is, vanaf dag 1 moet thuisblijven!
En dan eer al die papierhandel enz afgehandeld was, was het al eind januari en dat was toen ook de moment dat ik mijn eerste centen gekregen heb! En dat terwijl ik al van half november thuis zat!
Dus ik ben ondertussen al wel wat gewend wat mijn werkgever betreft!
Ik hoop morgen op niets, dan kan het enkel meevallen!
Mijn vriend wil dat ik morgen bel als hij erbij is, en als het hem niet aanstaat, gaat hij zijn zegje eens doen! Niet dat dat gaat helpen, maar dan is hij zijn 'ei' toch ook kwijt!

Saar
7 May 2010, 13:25
Heb vandaag teruggebeld en verschiet er niet van dat ik nog steeds niets gehoord heb!
Die vrouw die mijn dossier behandeld werkt 1 dag per week, vrijdag..
En blijkbaar heeft ze dan vandaag nog is verlof en volgende week vrijdag is het een brugdag dus dan moet ze ook niet werken! Haar collega dacht dat ze mss woensdag wel aanwezig zou zijn, maar dat is niet zeker!
Dan krijg ik te horen dat er nog geen beslissing is genomen ivm mijn dossier, en 2 min later zegt dezelfde persoon dat het dossier overgedragen is aan administratie!
Maar dat kon gerust zijn dat ik pas ten vroegste binnen 1à2 maand iets ga horen!
Ze zijn mij dus weer eens lekker 'vant kaske na de muur aant sture!' :mad:
Nu zit er weer niets anders op dan wachten! Maar ik bel maandag, dinsdag en woensdag, en de week erop desnoods ook als ik ze niet aan de lijn krijg!
Ik wil een degelijke uitleg krijgen en niet telkens iets anders dat op niets slaagt!

Petatje
7 May 2010, 14:19
pfff dat schiet ook niet op he... knuffel hoor meid! want dit is niet zo leuk.

zoemeke
7 May 2010, 19:34
@ saar : ik kan geloven dat je gefrustreerd zijt. Die mensen beseffen volgens mij niet dat het toch wel belangrijk is om te weten of je financieel nog iets tegoed hebt of niet. T'is toch wel een deel wat je nog extra moet krijgen hé.