PDA

Volledige versie bekijken : Zwanger en TADD???

Liefde is...
27 April 2010, 20:47
Ik vroeg me het volgende af

Ik sta in het kleuteronderwijs en heb mijn TADD-aanstelling.
We zijn net aan onze eerste ronde maar stel dat het meteen raak is (wat ik niet verwacht maar je kan niet voorbereid genoeg zijn) en stel dat ik wordt thuisgezet wegens moederschapsbescherming. (of wat is de juiste benaming?)

In juni loopt mijn contract af als leerkracht. De zomermaanden ontvang ik dan uitgestelde bezoldiging. Is mijn directie dan verplicht om me in september terug aan te werven (ook al kan ik niet terugkomen wegens moederschapsbescherming) omdat ik mijn TADD-aanstelling heb?

Ingewikkeld uitgelegd mss maar is er iemand dat in dezelfde situatie zit of gezeten heeft en hier al meer over weet?

kingka
27 April 2010, 20:52
Mijn wederhelft (snoezel) zal hier waarschijnlijk wel op kunnen antwoorden.

boeleke2704
27 April 2010, 21:53
Ik zat in dezelfde situatie als jij in september:

TADD vanaf september maar was reeds zwanger... Ik heb gezwegen tot ik 10 weken was. Toen meteen in moederschapsbescherming moeten gaan.
Het is al een heel groot voordeel hoor, die TADD. Je hebt vanaf nu voorrang op alle niet-TADD-ers. Maar als er geen uren meer zijn, dan zijn ze niet verplicht om je terug in dienst te nemen... Dat is pas als je benoemd bent!

Ik ben sinds januari ook vast benoemd geworden voor een aantal uren. Nu is mijn directie wèl verplicht om mij voor die uren aan het werk te zetten. Mààr...dit kan ook via reaffectatie... D.w.z. in een andere school... Maar ja, ik ben wel zeker van m'n loon voor die uren.

Dus je hebt een zekere veiligheid, maar ze zijn nog niet verplicht om je in dienst te nemen bij een terugval van uren. Dan hangt het af van de hoeveelste jij in de rij bent...

Informeer je zeker ook s bij je vakbond, zodat je de nodige info achter de hand hebt eens het zover is!

Alvast veel succes
en slaap maar op je 2 oortjes hoor. Je hebt 1 been binnen!!! :)

Liefde is...
27 April 2010, 22:03
Voor de uren moet ik niet bang zijn want we krijgen alleen maar uren bij door het toenemende aantal kleuters. Ook zijn er nog tijdelijken in dienst die eerst moeten gaan voor ik aan de beurt ben..

Maar plots begon ik het mij af te vragen en toch wel wat te twijfelen. Want zo'n wondertje verdient alles wat het nodig heeft en dan is je job behouden toch wel vrij belangrijk ook hé :-)

Weet jij dan ook al wat meer ivm verloning hierrond?

Eén van de volgende dagen ga ik mijn vakbond toch even contacteren maar jullie hulp is ook méér dan welkom :-)

cocelinetje
28 April 2010, 07:33
Ik sta niet in het kleuteronderwijs, maar in het middelbaar.. maar ik denk: vermits je TADD bent, zou je verplicht tewerkgesteld moeten worden binnen de scholengemeenschap waar je je TADD behaald hebt. Ik denk dus dat je je geen zorgen moet maken, vermits ze verplicht zijn om je werk te geven :)

snoezel
28 April 2010, 09:58
ik was zelf nog geen tadd toen ik van onze kobe zwanger was.
ging tadd worden in september en ben in augustus bevallen.
en ik heb gewoon mijn aanstelling gekregen.
:o en vast benoemd tijdens mijn ouderschapsverlof...
soms kan het snel gaan ook hé!

k zou mij daar niet teveel zorgen over maken.
ik dacht dat de tadd'ers nu via de ziekenkas betaald werden. maar dit scheelt niet zo heel veel met je vaste loon. is alleen een andere berekening.

ik werd vorige keer nog gewoon doorbetaald door het ministerie.
nu zelf voor mijn bevallingsverlof ook :cool:

boeleke2704
28 April 2010, 10:22
De verloning verschilt idd niet zo veel met anders, alleen opletten, de belastingen vragen meer terug op het einde... Omdat de berekeningen via ziekenkas anders gebeuren.

@Cocelinetje: dan is het in het middelbaar blijkbaar anders... want voor zover ik weet zijn ze bij TADD-ers niks verplicht! Je hebt voorrang maar geen 100% zekerheid in geval van urenval of dergelijke...
Wat is bij jullie dan het verschil met vaste benoeming??

Nu, 'liefde is...' als bij jullie het aantal blijft groeien en je niet als laatste bent bijgekomen, mag je zeker op je beide oortjes slapen. Dan zit je wel veilig!!
Als je dan zwanger bent, val je gewoon op ziekenkas. En zoals Snoezel zegt, moest je zelfs in aanmerking komen om vast benoemd te worden, dat kan gewoon doorgaan, ookal zit je in moederschapsbescherming. Dat was bij mij ook het geval in Januari!! Leuk toch!!

Liefde is...
28 April 2010, 13:46
Ah super.. Ik kan er gerust aan beginnen dus ;)

Vast benoemd worden zit er waarschijnlijk niet meteen invoor mij.. Spijtig genoeg!

cocelinetje
28 April 2010, 21:02
Mmmm Boeleke, das wel een terechte opmerking.. dat ik het eigenlijk niet weet :o kzal het toch ook eens gaan navragen :)

snoezel
29 April 2010, 17:55
van die belastingen hebben wij hier weinig gemerkt.
mss ook wel omdat we wat in te brengen hadden van nieuwe ramen en zo...

boeleke2704
29 April 2010, 19:10
@Snoezel: tja, iedereen waarschuwt mij daarvoor, zelf moet ik nog afwachten... Zullen zien hè, hoop dat het idd niet zo erg zal zijn. Of zelfs niet te merken?!

snoezel
1 May 2010, 08:16
mij hadden ze ook verwittigd,
maar hier hebben we het dus eigenlijk niet gemerkt :)
nu ben ik gewoon doorbetaald dus zal er wel helemaal niks veranderen aan mijn belastingbrief zeker???

Liefde is...
1 May 2010, 10:28
Heb ook al gehoord dat je rekening moet houden met de belastingen..
Maar als jullie er niet veel van gemerkt hebben snoezel is het mooi meegenomen!

Eventjes over die benoemingen terug.. Als een collega die benoemd is een tijdelijk andere opdracht doet. Verliest ze haar benoeming dan na x aantal jaar of niet?

snoezel
1 May 2010, 10:40
heb de indruk dat dat heel lang kan duren.
wij hebben zo 1 collega die al jaren thuis zit om voor haar kinderen te zorgen. niks op tegen maar haar benoeming kunnen ze wel niet doorgeven.
ik heb die nog nooit gezien en werk ondertussen vijf jaar op onze school.

ik ga nu tegen mijn eigen winkel spreken hé, maar die benoemingen vind ik eigenlijk allemaal niet juist.
eerst moeten we kei hard knokken om ons te bewijzen en t is precies eens dat je benoemd bent dat je gewoon alles kan en mag zonder dat je daar voor gestraft kan worden.
t is goed dat we gewoon een doorlopend contract hebben en "zeker" zijn van ons plaatsje voor volgend jaar. maar ik vind wel dat als je echt je best niet meer doet of niet goed meedraait in het team er ook iets aan moet kunnen gedaan worden.
zolang er geen zware pedagogische fout gebeurd kunnen ze je weinig doen.

Liefde is...
1 May 2010, 12:52
Ja die benoemingen.. Ik heb het ook al gemerkt dat er mensen zijn die hun benoeming hebben en waar de motivatie plots helemaal weg is omdat ze veilig zitten..

Bij mij is het zo dat de collega's ergens anders werken nu.. Eentje op een andere school en een andere voor een overkoepelende organisatie..
Ik had dacht ik eens gehoord dat ze dit 5 jaar konden doen maar dan echt een keuze moesten maken..

Maar misschien is er helemaal niets van waar en kunnen ze dit doen zolang ze willen..

boeleke2704
1 May 2010, 18:44
Als je 'loopbaanonderbreking bedoelt voor een ander job uit te oefenen' dan klopt het, dat is beperkt tot 5 jaar. Dan moeten ze kiezen!

Het is idd vaak dat de motivatie zakt eens de benoeming in hun bezit is... Maar als je een directie hebt die iets of wat trots heeft voor z'n school, dan kunnen die mensen na 3 fouten (op verschillende gebieden) aan de deur gezet worden hoor! Maar je ziet idd ook vaak dat de directie 'te lui' is om zo'n digen op te volgen, of precies oogkleppen op heeft zodat ze niet opnieuw op zoek moeten naar nieuwe leerkrachten hè...

Nu, ik ben toch heel blij dat het bestaat hoor!! Want het onderwijs kan zo fluctueren in aantallen... Brrrrrrrr!

Liefde is...
2 May 2010, 12:19
Ik denk dat het loopbaanonderbreking is...

Aangezien ze op school zeggen dat ze nog steeds kunnen terug komen..

De ene is nu haar 3de jaar weg en de andere haar 1ste jaar..
Dus nog even afwachten!

boeleke2704
2 May 2010, 18:04
Dan denk ik idd dat het dus beperkt gaat zijn tot 5 jaar hoor. Nog even dan... ;)

Liefde is...
26 May 2010, 15:12
Hey

Fijn nieuws gekregen. Ik word toch benoemd!!
Nu dit gaat pas vanaf januari in..
Wat als ik ondertussen zwanger wordt? Vormt dat een probleem of niet?

snoezel
26 May 2010, 17:05
neen :)
maakt niet uit.
allé ja, dat was bij mij toch zo.
heb mijn tadd aanvraag gedaan tijdens mijn moederschapsbescherming en mijn benoeming tijdens mijn ouderschapsverlof :D