PDA

Volledige versie bekijken : enkele vraagjes ivm aanvraag kindergeld/kraamgeld

zoemeke
20 April 2010, 19:02
Ik heb een vraagje. Mijn vriend heeft via zijn werk al de formulieren ivm aanvraag kraamgeld aangevraagd en ik was nu net bezig om dit eens te bekijken en aan te vullen waar nodig.
Vandaag heb ik het deel door de gynae laten invullen en nu had ik nog enkele vraagjes over de rest. Wij zijn niet getrouwd en hebben geen samenlevingscontract of zo. wij wonen wel al van juli 2008 in ons huisje.
Nu staat daar zo een vraag op dat formulier of mijn partner : samenwonend, feitelijk gescheiden, getrouwd, ongehuwd,... is met mij. Ik heb samenwonend aangeduid. Dat is toch juist hé want eigenlijk is hij ook ongehuwd?

Dan volgende vraag, deze gaat ivm de aanvraag van de kinderbijslag. Bij de formulieren voor de aanvraag van de geboortepremie zat dus ook een papier : "betaling van uw kinderbijslag op een rekening".
Onder de zin : "betaling van uw kinderbijslag op een rekening" staat dan weer de zin : "het kraamgeld wordt betaald aan de moeder, het bedrag kan op een bankrekening gestort worden of betaald worden via cheque". Nu snap ik het niet goed. Kraamgeld en kinderbijslag is dat hetzelfde??? Ik dacht dat het kraamgeld de geboortepremie was.
Op dit papier moet ik dan mijn gegevens (van de moeder dus) op invullen en het rekeningnummer waarop ik wil dat "de kinderbijslag" (zo staat het er daar dan weer) op gestort word en dan moet ik dat ook laten invullen door de bank.
Mijn vraag is dus : Moet ik dit nu ook al opsturen of is het de bedoeling dat dit pas na de geboorte wordt opgestuurd. Heeft dit dus nu nog te maken met de aanvraag voor de geboortepremie of gaat dit al over de kinderbijslag???
Heeft iemand deze papier nog gehad?

Hopenlijk kan iemand me hiermee helpen.

boeleke2704
21 April 2010, 12:28
Hei Zoemeke,

niet niks hè, die papiernest!!
Mij lijkt ook dat jullie 'samenwonend' maar durf het niet 100% zeker te zeggen. Weet ook niet of dan een samenwoningscontract nodig is...

Wat ik wel zeker weet is dat zowel 'kraamgeld', 'de geboortepremie' als 'kinderbijslag' andere dingen zijn. Je hebt recht op alle 3.
Het kraamgeld kan je nu al aanvragen (met die papieren dus). Dat is een vast bedrag van zo'n 1300 euro dat je zal krijgen.
Kinderbijslag is dan weer een maandelijks bedrag dat je vanaf de geboorte kan aanvragen. Daar is een bewijs van geboorteaangifte voor nodig.

Maar anders moet je eens bellen naar nummer op die formulieren als je nog twijfelt. Voor alle zekerheid, zij kunnen je alle antwoorden geven hè, zodat het niet fout loopt.

Succes

Liesje_x
21 April 2010, 13:19
Hey zoemeke,

Er bestaan 2 manieren om samen te wonen: wettelijk samenwonend of feitelijk samenwonend. Wettelijk samenwonend is wanneer je samen naar het stadhuis gaat, jullie adressen op hetzelfde adres zet, en een gezinshoofd aanduidt. Feitelijk samenwonen willen zeggen dat jullie wel op hetzelfde adres wonen, maar niet als 'gezin'. Je kan dus ook feitelijk samenwonen met vrienden bijvoorbeeld.
Ik denk dat ze met samenwonend: wettelijk samenwonend bedoelen. Indien dit niet het geval is zou ik dan voor ongehuwd kiezen...

Groetjes,
x

ka80
21 April 2010, 15:29
Ik duidde ook altijd "ongehuwd" aan. Wij hebben vorig jaar een samenwoningscontract getekend (dat zoveel betekent als trouwen hier) en vanaf nu is het dus "samenwonend". Niet gemakkelijk allemaal he. Nu denk ik wel niet dat daar een spel van gaat gemaakt worden hoor.

zoemeke
21 April 2010, 16:51
hey dames,

de papieren van het kraamgeld zijn al op de post. Heb gewoon samenwonend aangeduid. We zullen het wel horen als er iets niet klopt hé.
De papieren ivm de kinderbijslag moet ik nu nog laten invullen door de bank en dan doe ik die ook op de post. We zullen ook hier wel horen als het verkeerd is.
T'is inderdaad een hele rompslomp van papieren.
Hebben jullie trouwens lang moeten wachten op het kraamgeld van het moment dat je de papieren opgestuurd had? We zijn nu bijna 7 maanden ver en ik heb gelezen dat dit vanaf de 7e maand kan uitbetaald worden.

kyanoke
21 April 2010, 16:52
kraamgeld en geboortepremie zijn hetzelfde! en dit bedrag is 1100 en een beetje, vanaf het tweede kind bedraagt dit 850 euro. kindergeld krijg je altijd pas een maand laten, zodus bv beval je 20 mei dan krijg je de 1ste keer kindergeld den 10de juli.

boeleke2704
21 April 2010, 17:21
kraamgeld en geboortepremie zijn hetzelfde! en dit bedrag is 1100 en een beetje, vanaf het tweede kind bedraagt dit 850 euro. kindergeld krijg je altijd pas een maand laten, zodus bv beval je 20 mei dan krijg je de 1ste keer kindergeld den 10de juli.

Ik heb thans toch 1 cheque voor kraamgeld gehad en even later 1 cheque voor de geboortepremie...

zoemeke
21 April 2010, 17:57
maar is 1 van de 2 niet van de ziekenkas uit? Dan moet ge daar het geboortebewijs binnenbrengen?

zoemeke
3 May 2010, 12:58
Hoi dames,

Voor de geïnteresseerden :
Vandaag kreeg ik een brief in de brievenbus met de boodschap dat mijn aanvraag voor kraamgeld is goedgekeurd en dat er op 12 mei 2010 een bedrag van 1129.95 euro zal uitbetaald worden.
Ik vind dit supersnel gegaan want ik heb de papieren nog geen 2 weken geleden op de post gedaan.
In de brief staat ook dat ik na de geboorte zo snel mogelijk het origineel "geboortebewijs om het kraamgeld te bekomen krachtens de wetgevingen inzake gezinsbijslag" aan hen moet bezorgen. Dit zal voor het kindergeld zijn denk ik.

Ik vind het allesinds super dat dit zo snel is gegaan en dat betekent ook dat ik volgende week weer iets leuks in het vooruitzicht heb nl. ... shoppen en de laatste babyspullen en benodigdheden voor de mama gaan halen :-)

snoezel
4 May 2010, 11:20
als het jullie een troost mag zijn:
voor een tweede is het super eenvoudig.
gewoon een attestje van de gyné opsturen dat je zwanger bent (meer dan zes maand) en that's it!
vorige week mijn brief gekregen dat het in orde is en dat ze het gaan uitbetalen.