Volledige versie bekijken : Rugpijn
Nes
20 October 2008, 18:32
Ik ben vandaag naar de ha geweest omdat ik echt wel pijn heb in de onderrug (niet constant maar af en toe) ik dacht dat het van mijn nieren verder kwam. Blijkbaar niet. Het zou mijn bekken zijn dat begint uit te zetten of zoiets en mijn ruggewervel die veranderd van plaats (waarop spieren reageren) ten gevolge van de zwangerschap. Ja soit. Hij zei me te gaan zwemmen of kinetherapie via de gyné. Nu zomaar gaan zwemmen als ik last heb gaat niet altijd. En de kine zou ik maar willen starten als ik echt elke dag last heb (heb aan gyné wel prijzen gevraagd maar die heeft nog niet op de mail geantwoord). Nu was mijn vraag of hier niemand een middeltje weet tegen rugpijn. Bepaalde oefeningen of houdingen noem maar op.
Grts Nes
sunshine
20 October 2008, 18:40
Een bepaald aantal keren kiné krijg je wel terug betaald hé, en 't is een aantal keren per jaar en aangezien het jaar ver om is kan je er misschien nu al krijgen en vanaf januari terug...
mini
20 October 2008, 18:59
Idd, zoals sunshine zegt, krijg je 9 behandelingen terugbetaald, over twee jaar, was dat zo'n 140 euro bij mij.
Je leert er hoe je een holle en bolle rug maakt en hoe je zo je spieren in de rug minder belast. :)
Soort van rugschool hé. :)
Verder kreeg ik elektro-behandelingen (mini-shockjes die de spieren ontspannen) en een massage... (Moet wel toegeven dat ik bijna iedere keer in slaap viel :D)
rienemieke
20 October 2008, 19:10
ik kan je wel een alternatief geven, een kersenpitkussentje er tegen leggen da kan wonderen doen!
da helpt idd geval bij mij wel
Nes
20 October 2008, 19:20
Hey, bedankt van jullie antwoorden. Ik zal dan maar afwachten wat de gyné zegt en ondertussen maar zwemmen. Ik heb ook gedacht aan een kersenpitkussen maar was bang dat dat niet zou helpen, maar als jij rienemieke daar voordeel uit hebt gehaald ga ik het ook proberen. Vroeger werkte het toch bij mij.
Nu heb ik hier in mijn kassen zitten rommelen en ik heb een machientje gevonden dat kleine trillingen geeft. (mijn man moest dat gebruiken toen hij met zijn hernia zat) Zou ik dat ook mogen gebruiken?
isabelga
20 October 2008, 19:37
Zeker proberen dat kersenpittenkussen! Je kan er niets verkeerd mee doen!
Over dat machientje dat je gevonden hebt: ikzou dat toch eerst even aan de gyne of zo vragen. Waarschijnlijk doe je er niets verkeerd mee, maar het zijn wel een soort electrische impulsen dat het geeft.
Groetjes
ka80
20 October 2008, 22:18
hey NES!! Ik heb dezelfde rugpijn en word soms wakker van de pijn. Het is zoals je dokter zegt, je spieren gaan losser zitten en je ligamenten rekken zich uit zodat het bekken wat kan uitzetten(voorbereiding voor de bevalling) Daardoor heeft je rug minder steun van je spieren en ligamenten, heeft een vriendin die kine is ook gezegd. Ik vind het heel erg lastig maar heb mijn beklag hierover nog niet durven doen omdat ik dacht dat ik de enigste zou zijn. Ik ga ook op zoek naar een kersenpitkussentje. Laat je me weten of zwemmen helpt? Gaat verder alles goed?
Nes
20 October 2008, 22:34
Hey ka80 ik zal je zeker laten weten of zwemmen helpt, ik denk dat ik dit weekend of het weekend erna zal proberen gaan. Moet mijn ventje nog meekrijgen en das iets anders. Zo alleen daar wat rondzwemmen zie ik niet zitten.
Ik dacht eerst dat het van mijn nieren verder kwam (operatie als kind) en ik begon me bang te maken waarop ik naar de ha geweest ben.
Ja, ik kan er ook soms niet door slapen. Als ik dan in het weekend langer kan slapen moet ik gewoon opstaan door de rugpijn. Soms stel ik me gewoon recht uit de zetel en schiet er zo een stekende pijn door mijn rug, niet te doen soms.
Wat helpt is: Ga op je rug liggen en trek je benen op. Sla daarrond je armen. Zo gaat je rug bol. Bij mij gaat het zo beter zolang ik in die houding blijf. (vertelde mijn man me juist, die heeft rugschool gedaan en ik direct proberen haja). Maar ik zou toch een middeltje willen vinden dat iets langer werkt.
Voor de rest is alles ok. Behalve dat ik soms zo aanvallen van ongemakkelijkheid/draaierigheid krijg maar als ik dan eet is dat over. Meestal heb ik dat 's morgens. Heb jij dat al gehad?
En hoe is het met jou voor de rest?
lies
21 October 2008, 11:43
Bekkeninstabiliteit, denk ik. Lees erover hier oa: http://www.ruginfo.be/productssimple82.html
ka80
22 October 2008, 21:00
Hey Nes! Zelfs dat helpt bij mij niet, van je benen optrekken zodat je rug plat of bol gaat staan. Dat werkt een paar secondjes en dan moet ik me alweer verplaatsen, maar ik ga het seffes toch nog eens proberen. Ik ben precies een zaag maar ik ben dat eigenlijk niet altijd hoor, hier kan ik goed mijn beklag doen en dat helpt wel. Volgens mij is mijn bekken onstabiel (zoals de link van Lies zegt).
Verder gaat alles goed, ik voel me mentaal veel sterker dan een paar weken terug (ik ween veel minder snel nu) en ik relativiseer beter. Ik heb ook veel draaiingen, heb een lage bloeddruk en te weining rode bloedcellen. Dat van die bloeddruk is niet erg, beter te laag dan te hoog! Als ik eet gaat het ook veel beter en probeer rustig recht te komen (ook in het voordeel van de rug denk ik).
Je zal zien dat je hormonen minder met je gaan spelen vanaf week 16-17 zoiets en je je in het algemeen beter gaat voelen.
Groetjes aan iedereen
ka
Nes
22 October 2008, 22:04
Hey, meiden weer een dokter gezien vandaag.
Voor rugpijn zei hij me: GEEN HOGE HAKKEN MEER en als je wil bij de apotheek Reumatrix gaan halen. (een verbandje met zalf op dat opwarmt. Zelfkleven. Als je het niet meer wil goed wassen met zeep en afspoelen. Warmt enorm goed de spieren en beenderen op en kan je een dag en nacht op je houden.) Heb het nog niet uitgeprobeerd. Zal voor in nood zijn.
Grts
Laurence
23 October 2008, 11:48
Dat werkt goed, ik heb dat ook een tijdje gedragen, maar bij mij heeft het niet echt lang geholpen. Maar op de moment zelf dat je het draagt doet het erorm veel deugt.
Nes
23 October 2008, 23:18
'K zal da dan maar eens gaan halen denk ik.
Laurence
24 October 2008, 12:35
Ik raad het u in ieder geval aan om het is te proberen
Nes
3 November 2008, 00:16
Ik heb al zeker een kersenpittenkussen aangeschaft wat heel goed doet.
Nu donderdag heb ik iets raars voorgehad. Ik was in slaap gevallen in de zetel toen ik wakker werd zette ik me recht. Ik wou de afstandsbediening van de salontafel nemen, maar dat lukte niet. Zo een zeer in mijn rug (links van de ruggegraad in het bekken). Naar mijn bed raken was ook wat. Ik kon niet meer steunen op mijn eene been, mijn man heeft me moeten helpen. De dag erna was het wel beter maar ik had nog zeer.
Ik moet wel zeggen, donderdag ben ik thuisgekomen en heb ik gestofzuigd en gedwijld. Zou dat teveel teweest zijn?
lotjen
3 November 2008, 21:28
Hey Nes,
kan het niet zijn dat er een zenuw gekneld zat? Heb dat ooit ook eens voorgehad,
en het klinkt wel een beetje zo...
Bij mij vraagt het stofzuigen en dweilen ook wel veel van mn rug,dat is het moment om
je ventje het te laten overnemen é :D
Laurence
4 November 2008, 19:43
Niet te veel huishoudelijke taken op je nemen als je rugpijn hebt, en zeker niet als je zwanger bent en rugpijn hebt.
Ik denk hier ook aan een geknelde zenuw.
Maar doe niet te veel, laat je man dat maar doen:)
ka80
4 November 2008, 20:07
Hey Nes, ik heb hetzelfde. Probeer het inderdaad heel rustig aan te doen. Als ik op mijn rug in bed lig kan ik amper zelf draaien op mijn zij omdat dat te veel pijn doet. Ik moet met mijn armen aan één kant van mijn heup trekken om te draaien. Klinkt belachelijk he maar ik heb het gevoel soms echt geblokkeerd te zitten (laatste ruggewervel). Wat een heel klein beetje helpt zijn stretchoefeningen maar binnenkort met een dikke buik gaat dat ook niet meer lukken,... echt niet leuk. Hoe zit het met je kine-sessies?
Nes
5 November 2008, 16:57
Ik ben dus naar de dokter geweest en ter gevolge van mijn zwangerschap zit ik met een lumbago en zoals je zegt een geklemde zenuw. Ze rade kine aan. Maar ik ga het den 20ste eerst bespreken met mijn gyne.
En idd, ik mag max 45 min. huishoudelijk werk per dag doen. Waar ik natuurlijk niet mee kom. En mijn ventje helpen? Hmmmm, die snapt het niet want ja, ik ben toch nog niet veel aangekomen, t'is weer comedi. MANNEN HE Hij zal het weer maar geloven als ik echt naar spoed moet. Ja we zien wel zekers, 'k kan mijn huis echt niet vuil laten liggen. Ik help me voor de moment echt goed met dat kersenpittenkussen
vBulletin® v3.8.6, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.