PDA

Volledige versie bekijken : CMV infectie

taschkevdv
18 January 2010, 12:26
even een vraagje. toen ik vrijdag bij de gyne was geweest hebben ze mij gevraagd of ik wou meedoen aan een onderzoek dat loopt voor CMV infectie. ik heb een blad ter info meegekregen en moet zo snel mogelijk beslissen of ik er aan zou meedoen. heeft nog iemand dit voorstel gekregen en zouden jullie er aan meedoen?

groetjes

L.I.B.
18 January 2010, 12:29
Ik weet niet wat cmv is maar mochten ze mij vragen om mee te doen aan een onderzoek waarbij mijn beebje of ikzelf geen schade van kunnen oplopen, waarom niet? Neemt mss wat tijd in beslag maar als je zo iemand anders kan helpen? Kan je opschrijven in je babydagboek: goede daad van mama :D

Prutske5
18 January 2010, 12:44
het cytomegalovirus kan een luchtweginfectie veroorzaken. Besmetting gebeurt via speekseldruppeltjes in de lucht. Naarmate je ouder wordt stijgt de kans dat je het virus hebt (zonder hinder!) Besmetting zou nooit helemaal te vermijden zijn, maar om het risico te beperken; handen wassen na luiers te verschonen, ook na in aanraking gekomen te zijn met slijmen van kinderen en ook geen bestek van kinderen gebruiken.

Ik heb dit ook maar uit informatie die de HA me heeft meegegeven...:o

joke
18 January 2010, 12:50
even een vraagje. toen ik vrijdag bij de gyne was geweest hebben ze mij gevraagd of ik wou meedoen aan een onderzoek dat loopt voor CMV infectie. ik heb een blad ter info meegekregen en moet zo snel mogelijk beslissen of ik er aan zou meedoen. heeft nog iemand dit voorstel gekregen en zouden jullie er aan meedoen?

groetjes

Ik doe ook mee aan dat onderzoek. 't grote voordeel ervan is dat je héél regelmatig getest wordt op een infectie via bloedname én als je het zou hebben krijg je de medicatie ervoor (waar het onderzoek om draait) gratis terwijl dit anders 5000 euro zou kosten omdat het nog niet erkend is. Vond ik toch al de moeite! Daarbij kan je op ieder moment uit dat onderzoek stappen en jij beslist natuurlijk alles, ti's niet zo dat ze je zomaar dingen gaan toedienen zonder dat je dat weet. Ik vind het toch ee gerustselling dat ik zoveel gecontroleerd wordt, ook doordat ik wel in een risicogroep zit (kleuteronderwijs).

taschkevdv
18 January 2010, 13:35
aah. maar wat gebeurt er dan anders dan anders bij dit onderzoek joke? wordt je gewoon meer getest? allé heb wel een blad met info gekregen maar er staat dus niet op hoe of wat.... heb is niet dat ze je dingen toedienen ofzo om te kijken of het werkt... allé stomme vraag misschien maar zo bezie ik het als ik het woordje onderzoek hoor :)

hanan
18 January 2010, 21:58
toch zou ik het niet doen! aangezien het nog niet erkend is vertrouw ik het toch zo niet

lotjen
19 January 2010, 14:07
Ik heb ook toen ik zwanger was van Hanne meegedaan aan een onderzoek,maar dan naar het effect van nieuwe oefeningen op de bekkembodemspieren. Daardoor mocht ik gratis tijdens mn zwangerschap en na de bevalling naar de kine om oefeningen te doen. Nu zat ik wel in de testgroep die de klassieke oefeningen moest doen,en ik krijg nu nog 3 maandelijks een brief om in te vullen voor opvolging...
Ik weet nu wel niet of ik zo gek zou zijn op een onderzoek waarbij er bloed moet afgenomen worden,ben niet zo gek om mijn bloed in zo"n buisje zien stromen...
liefs

beloega
20 January 2010, 16:52
hallo,

kunnen jullie me zeggen waar jullie opgevolgd worden (stad, ziekenhuis, gyn)? Ik heb net vernomen dat ik wsl cmv heb opgelopen (eerste keer, eerste trimester) dus behoorlijk bezorgd. Misschien is deze studie dus wel interessant voor mij. Zou er alleszins graag meer info over krijgen.

Alvast bedankt!

hanan
20 January 2010, 17:50
oei da's wel gevaarlijk dan? heeft de dokter gezegd wat de gevolgen daarvan zijn? en hoe heeft die dat dan getest? want mijn dokter zei dat je je er ni op kunt testen.

boeleke2704
20 January 2010, 19:05
Tuurlijk kan je je laten testen op CMV! Dat gaat via een 'simpel' bloedOZ-je. Kan zelfs door de HA gedaan worden en naar het labo gestuurd worden.
Wordt meestal samen met toxo enz... nagekeken!

Ai Beloega, dat is idd minder goed nieuws als het idd zo is dat je 'n CMV-infectie hebt.
Dit is de info die ik erover gekregen heb van mijn HA:

CMV is de meest voorkomende aangeboren infectie. Naar schatting heeft in ons lang ong 1% van de levend geboren baby's een aangeboren CMV-besmetting, zonder enig nadeel. Slechts in ca 3 op de 1000 geboortes heeft de baby ernstige letsels tgv CMV, zoals doofheid of mentale stoornissen. Dit vooral wanneer de moeder haar allereerste infectie opdoet tijdens de zwangerschap. Soms worden deze symptomen pas duidelijk tijdens de eerste levensjaren.
Vóór de geboorte is het moeilijk om vast te stellen of de baby CMV-aantasting heeft. Bloedtesten en vruchtwaterpuncties kunnen enkel aantonen of de baby in contact is geweest met het virus, maar niet of er hierdoor ook letsles zijn opgetreden.
Men is momenteel nog steeds op zoek naar een mogelijke therapie hiervoor...

Hopelijk draait het bij jou allemaal goed uit hè!!
De kans is groot als je bovenstaande leest denk ik.
Succes

beloega
21 January 2010, 09:20
idd, kans op een letsel bij het kindje is erg klein. Aangezien het zo veel gebeurt (ongeveer 1-2 op 100 vrouwen worden voor de eerste keer besmet tijdens hun zwangerschap) en de kansen op een gehandicapt kind erg klein zijn, zijn veel artsen van mening dat testen tijdens de zwangerschap eigenlijk niet veel zin heeft. Als er toch een afwijking bij het kind is, gaat het immers vaak om gehoorschade of gezichtsverlies, wat niet vastgesteld kan worden voor de geboorte (en soms pas tijdens eerste levensjaren optreedt) en voor de meeste ouders ook geen reden zou zijn tot zwangerschapsonderbreking. Bij echt grote afwijkingen, zal de echografie vaak wel duidelijkheid geven, en kan voor een onderbreking geopteerd worden. Helaas is dit dan vaak al wel verder in de zwangerschap, waardoor de beslissing toch een stuk moeilijker is voor de ouders (als je kindje al voelt, ...).

In zekere zin ben ik toch blij dat ik het heb laten testen, omdat ik vermoed dat de zwangerschap nu wellicht iets 'strenger' wordt opgevolgd.

Mieke
21 January 2010, 11:43
Het probleem vind ik met heel dit CMV gedoe dat geen enkele arts hetzelfde zegt. Ik heb een aantal jaar geleden het CMV-virus opgelopen. Dus nog ver voor ik nu zwanger werd. De éne arts zegt dan dat je immuun bent voor CMV, de andere zegt dat je nog steeds opstoten kan krijgen, ... En de éne arts zegt dat er een kleine kans op afwijkingen is terwijl mijn arbeidsgeneesheer zeer duidelijk zei dat er wel degelijk een serieuze kans op afwijkingen bestaat. De artsen zijn er blijkbaar allemaal zelf nog niet hoe of wat, laat staan dat wij als gewone mens er aan uit kunnen :-) Nu denk ik ook niet dat een goede opvolging kwaad kan hoor. En zolang het alleen om bloed trekken gaat en geen medicatie innemen is denk ik dat je er niemand kwaad mee doet.

joke
21 January 2010, 12:19
aah. maar wat gebeurt er dan anders dan anders bij dit onderzoek joke? wordt je gewoon meer getest? allé heb wel een blad met info gekregen maar er staat dus niet op hoe of wat.... heb is niet dat ze je dingen toedienen ofzo om te kijken of het werkt... allé stomme vraag misschien maar zo bezie ik het als ik het woordje onderzoek hoor :)

Ja, dan testen ze je gewoon meer; gewoon bij ieder bezoek een bloedafname. Verder gebeurt er niets speciaals, ze gaan je idd niet zomaar iets toedienen. En moest het nodig zijn beslis jij nog altijd of je die medicatie wil of niet.
Ik vind het voor mezelf gewoon een gerusstelling :)

@Hanan; moest het niet gevaarlijk zijn, zouden niet al de kleuterjuffen thuis gezet worden ervoor, hé (allé, de meesten toch) :)