PDA

Volledige versie bekijken : Alternatief peter en meter gedoe

dorien_951
28 December 2009, 16:20
Hallo,

Ik was een tijdje geleden al actief op dit forum maar door mijn tijdelijke drukke leven had ik geen tijd om forums te bezoeken.
Ondertussen heb ik het fantasische nieuws mogen rond vertellen dat ik eindelijk zwanger ben.

Ik ben steeds snel in het organiseren van alles, dus ook in het zoeken naar een meter en een peter, of beter gezegd het NIET zoeken naar hen.

Ik hou vooral niet van het traditionele gedoe en ben ook niet gelovig!!! Dus dopen zit er ook niet in!
Ik en mijn echtgenoot hadden dus besloten dat we geen meter en peter nodig hadden. (lees vooral Ik, mijn overtuigingskracht is groot)
Ook omdat wij vroeger beide geen contact hebben gehad met onze peter zien we er al zeker het nut niet van in.

Natuurlijk krijgen wij nu de wind in onze haren geblazen voor onze beslissing. Vooral langs mijn schoonouders, die traditionele dingen echt geweldig vinden. Dezelfde personene die de geboorte van een 3e kleinkind totaal niets bijzonder vinden en meer dan 'allé proficiat' niet konden uitbrengen. (Als het aan mij lag hadden ze nooit iets geweten)

Dus had ik zo een alternatief gezocht om mijn schoonouders een beetje te sussen.
Ik zou op het geboortekaartje vermelden "Nonkel Stijn sponsort mij tot ik later groot ben". Nonkel Stijn is mijn broer.

Natuurlijk ontpopte dat in nog meer wind want langs de schoonfamilies kant moest er ook iemand gekozen worden, en langs mijn kan moest het een vrouw zijn en bij hun een man, bla bla bla!!!! Die mensen (schoonfamilie) zie ik alleen met kerstmis en met een beetje geluk ook nog eens met pasen als ik de moeite doe om naar het familiefeest te komen. Dus ik ben al niet van plan die op een verjaardagsfeest uit te nodigen.

In ieder geval zijn er mensen die een alternatief hebben voor dat meter en peter gedoe????

joke
28 December 2009, 17:57
Hey Dorien,

Eerlijk gezegd vind ik dit een beetje een delicaat onderwerp. Ik zou alleszins zeker niet die zin erop zetten van '...sponsort mij tot ik later groot ben', ik zou het zelf alleszins niet zo leuk vinden om dan die persoon te zijn want meter of 'tante' dat is zoveel meer dan enkel geld geven. Ik ben nu ook meter van het kindje van mijn broer en geef eigenlijk niet zo heel veel en zeker niet al te dure cadeaus maar maak dan wel veel uitstapjes en ga regelmatig babysitten enzo. En zo wil ik ook dat de meter en peter voor ons kindje die taak vervult. Allé, ik wil maar zeggen dat je hier mss toch mee moet oppassen omdat dit nogal gevoelig kan overkomen. Verder ligt die beslissing van al dan niet meter/peter natuurlijk volledig aan jullie :)
Mijn broer heeft om zijn vrienden er wat bij te betrekken een 'beschermheer' en 'beschermdame' aangeduid. In de familie is er dan een meter en peter. Mss is dat nog wel iets? Is toch ook wat specialer dan gewoon 'nonkel' of 'tante' hé.

M'tje
28 December 2009, 19:10
Wat dacht je van suikertante en suikernonkel? Wij overwegen dit...

xxx

tess1307
28 December 2009, 22:54
Wij hebben een peter en een meter maar eigenlijk vind ik zo een alternatief even goed hoor.. Het komt erop neer dat die twee personen als extra's instaan voor de zorg van het kindje.. die naam beschermheer en dame vind ik wel super eigenlijk. En waarom een dame en een heer.. twee dames kan ook, of twee heren,.. of inderdaad 1 persoon. Ikzelf vond het zeer moeilijk om een meter en peter aan te duiden en het is bewust mijn ouders niet geworden. Maar vond het moeilijk om vrienden aan te duiden, wat als het ooit misloopt met de vriendschap.
Wij voelden ons soms half verplicht om bepaalde personen te nemen maar dat principe hebben we zeker aan ons laars gelapt. Gewoon doen waar jullie je als koppel goed bij voelen! het is jullie kindje, en jullie mogen nu beslissen hoe die opvoeding zal verlopen. Daar zullen jullie later nog altijd het meeste tevreden van zijn denk ik..

En trek je niet te veel aan van die schoonfamilie.. dat doe ik ook niet :-) Gewoon doen wat je zelf wil als koppel.. Het is jullie leven hé!!

xxx

boeleke2704
29 December 2009, 09:57
Goh, ik vind de bewoordingen rond dat 'sponsor-schap' ook wat slecht gekozen. Ik zou niet graag de persoon in kwestie zijn. Als jullie helemaal niet voor dat meter - en peter - gedoe zijn vind ik het ook maar cru om dan wel sponsors te zoeken...
Dan zou ik zeggen, schrap het hele gedoe en sta gewoon achter jullie overtuiging tegenover jullie schoonouders!

@Joke: da's wel leuk die beschermheer - en dame die je broer in leven geroepen heeft!!

joke
29 December 2009, 10:46
@Joke: da's wel leuk die beschermheer - en dame die je broer in leven geroepen heeft!!

'k zal het hem zeggen :)

dorien_951
31 December 2009, 13:08
Natuurlijk klink dat sponsor gedoe wel cru...
maar in mijn omgeving dienen die peters en meters eigenlijk voor niets anders.
Mijn pa is peter en nu na 18jaar komt zijn petekind op de eerste januari haar centjes halen dan is het precies ook weer een jaar geleden dat ze elkaar gezien hebben. (Hoe frank is dat kind dan wel niet???? Ik zou niet meer om mijn geld durven gaan.)
Mijn schoonbroer is peter. Hij krijgt elk jaar met de Sint een lijstje voorgeschotels met wel erg duur speelgoed. Want daar dienen peters toch voor. Dat beschermen en zorgen in geval van nood is AL lang niet meer van toepassing.
Ikzelf heb een peter waar ik nog nooit iets van gehad heb en die vrees ik ook nooit voor mij zou zorgen moesten mijn ouders wegvallen.

Ik denk dat we beter helemaal geen meter of peter kiezen.
De kans is groot dat je binnen 10jaar helemaal geen contact meer hebt met die mensen.

joke
31 December 2009, 13:12
Natuurlijk klink dat sponsor gedoe wel cru...
maar in mijn omgeving dienen die peters en meters eigenlijk voor niets anders.
Mijn pa is peter en nu na 18jaar komt zijn petekind op de eerste januari haar centjes halen dan is het precies ook weer een jaar geleden dat ze elkaar gezien hebben. (Hoe frank is dat kind dan wel niet???? Ik zou niet meer om mijn geld durven gaan.)
Mijn schoonbroer is peter. Hij krijgt elk jaar met de Sint een lijstje voorgeschotels met wel erg duur speelgoed. Want daar dienen peters toch voor. Dat beschermen en zorgen in geval van nood is AL lang niet meer van toepassing.
Ikzelf heb een peter waar ik nog nooit iets van gehad heb en die vrees ik ook nooit voor mij zou zorgen moesten mijn ouders wegvallen.

Ik denk dat we beter helemaal geen meter of peter kiezen.
De kans is groot dat je binnen 10jaar helemaal geen contact meer hebt met die mensen.

Ik denk dat het is hoe je er zelf tegenover staat. Mijn metekindje zal geen echt dure cadeaus moeten verwachten maar dan eerder een leuke uitstap. Nu voor Kerstmis heb ik haar een prentenboek gekocht en een puzzel, samen voor 20 euro. Ni veel maar wel leuk!
En zo verwachten wij het ook voor ons kindje van hun meter en peter. Anders is de waarde idd wel weg.

Phoebs
31 December 2009, 14:50
Hey Dorien,

Onze familie is helemaal niet gelovig (denk niet dat er de laatste 30 jaar nog doopsels geweest zijn). Toch heeft ieder van ons (ik, mijn broer, neven en nichten) een peter en meter en zijn we dit ook voor ons kindje van plan. Als peter en meter hebben wij de mensen gekozen waarvan wij denken dat ze de leukste invulling hieraan geven, zonder hierbij rekening te houden met famlliebanden. Net zoals Joke hechten ook wij meer belang aan een leuke uitstap dan een duur cadeau. Hoe de relatie tussen jullie kindje en de peter/meter later zal zijn, heeft veel te maken met de opvoeding die jullie meegeven en de instelling van de peter/meter zelf. Het blijft natuurlijk jullie beslissing, maar weet dat de relatie van de peter/meter met hun petekind ook heel mooi en leuk kan zijn.

boeleke2704
31 December 2009, 18:25
Ik geef je helemaal gelijk Phoebs!

Jillie
1 January 2010, 02:49
hier bij vrienden hebben wij al volgende verwoordingen gehad :
verwenkindje van ... en ....
hartediefje van ... en ...
Engelbeschermers zijn ... en ...

vond ik ook telkens wel leuk.
ma ja das altijd heel persoonlijk hé
gewoon doen wat je wil...

Jufke
2 January 2010, 19:40
Heb ooit eens op een geboortekaartje hetvolgende gelezen ipv meter en peter:
knuffelvriendin en knuffelvriend
Vond ik wel schattig!

L.I.B.
3 January 2010, 10:06
Bij ons is het ook een heel gedoe (geweest). Mijn man wou de peter kiezen, en dat is dan uiteindelijk zijn schoonbroer (man van zijn zus geworden). Ik heb met hem eigenlijk totaal geen band maar toen we het met kerst aan de families vertelden en mijn man het aan zijn schoonbroer vroeg, liep diene direct op wolkjes. En de dag erna wist gans de winkel het dat hij "peter" ging worden. Dus toch wel tof. Ik mag dus de meter kiezen. En ik kies bewust NIET voor mijn zus (haar reactie op mijn zwangerschap is zelf niet 'flauw' te noemen). Ik heb eerder iets van mocht er ooit iets met mijn man én mij gebeuren, wie zou ik dan de opvoeding van onze kindjes durven toevertrouwen? En dat gaat dus de meter zijn (dit ga ik op een zeker moment ook zo laten vastleggen in een testament). En qua sponsering, dat is van minder belang voor ons. Inderdaad meer uitstapjes en bezoekjes, hetgeen ik ook meer van de meter dan de peter van verwacht ...

Indy
3 January 2010, 11:02
Hey LIB

ik denk ook zo over peter's en meter's. En omdat ik zelf uit ervaring weet dat het belangrijk is om er ook een goede band mee te hebben wil ik ook een meter en peter die een beetje onze levensvisie hebben.

Mijn ouders zijn allebei superjong gestorven (papa was 28 en mama 35). Mijn broertje en ik zijn toen door de familie bij mijn tante geplaatst. Zij was mijn meter, maar ik kende haar eigenlijk niet zo goed, en zij ons ook niet. Denk daarbij dan dat mijn mama een beetje (veel) alternatief was en zij en haar gezin niet en je weet onmiddellijk dat het botst als er 2 tieners worden opgenomen in dat gezin. Het heeft nadat ik er ben weggegaan op mijn 18 bijna 8 jaar geduurd vooraleer er terug wat gesprek op gang kwam.

Dus voor mij is een meter en een peter echt iemand met wie ik wil dat mijn kind ze echt kent, en die bereid is om ooit, als er ooit iets misloopt, ervoor wil zorgen.
Bovendien wil ik ook dat mijn kindje iemand heeft bij wie het altijd terecht kan met vragen ofzo. Want , face it, een kind gaat echt niet alles aan zijn ouders vertellen :)

met die vereisten is het nogal moeilijk om een peter en meter te vinden :)
maar ik ben ervan overtuigd dat we de juiste keuze gaan maken!

enige probleem voor mijn man zijn familie is dat we niet getrouwd zijn, en dat ik niet gedoopt ben weten ze niet eens ;). Dus kan ook nog eens moeilijk worden als ik mijn been stijfhoud om onze kinderen niet te dopen. Maar ja, dat is onze keuze vind ik dan.

uiteindelijk is de invulling van een meter en een peter maar wat je er zelf van maakt.

L.I.B.
3 January 2010, 16:50
Over dat niet dopen, en ik weet echt niet of dat waar is, maar dan zouden je kids niet op een katholieke school binnen mogen???

Wij zijn niet katholiek, allé, toch niet zo echt echt. En ik heb al tegen mijn man gezegd dat ik ons kindje wél wil laten dopen, maar niet in de kerk :devil: . Gewoon, thuis, net zoals ik trouwens. En dan nadien ook zijn plechtige kommunie. En als het groter is, dan kan het alle kanten kiezen ...

Phoebs
3 January 2010, 18:34
Hey L.I.B.,

Ook als je niet gedoopt bent mag je naar een katholieke school gaan, hoor. Mijn man heeft op een katholieke school gezeten en is ook niet gedoopt.

Indy
3 January 2010, 20:06
jups is geen enkel probleem ik heb ook enkele jaren op een katholieke school gezeten

kleinke
3 January 2010, 21:35
bij mijn metekindje stond op het kaartje: doopkindje van...
bij mijn vriend zijn petekindje stond: zijn bodyguards zijn...

Trinity
3 January 2010, 22:51
Als je niet gedoopt bent, kan het een probleem zijn om les te geven in een katholieke school. Maar je kan er wel les volgen.

Ik ben zelf meter van mijn broer zijn dochtertje en hij is peter van mijn zoontje. Bij ons gaat het ook meer over wie we willen dat er voor onze kindjes zorgt, en niet over cadeautjes. Zijn vriendin had al 2 kindjes, maar ik maak daar geen verschil in, die krijgen even veel! Ik word waarschijnlijk terug meter van zijn zoontje dat op komst is, ook al hebben wij nog 2 zussen....

Saar
4 January 2010, 11:31
Ik zit ook een beetje met het probleem van wie kiezen als meter en peter..
Ik ben enig kind en met mijn families heb ik alles behalve een goede band!
Een neefje is een uitzondering, maar hij is 14 jaar en woont aan de zee en wij in de kempen, dus ook niet echt meteen de beste oplossing!
Dus bij mij blijven of mijn mama of papa over, maar die zijn beide zo blij dat ze grootouders worde dat ze geen peter of meter willen worden..
Ze vinden dat dit toebehoord aan een jonger iemand!
Mijn vriend heeft nog een 3 jaar jongere broer, en hij zou wel in aanmerking komen voor peter..
Verder heeft mijn vriend nog een halfzusje van 9 jaar, en 9 jaar vind ik te jong, en het kind heeft het karakter a la paris hilton, dus echt geen oplossing!
De stiefmoeder van mijn vriend is welgeteld 4 jaar ouder dan hem, maar ik kan het mens ni zien of ruike en ik weet, dat gevoel is wederzijds!
Dus weer geen meter! Had soms al gedacht aan mijn beste vriendin, maar dat klikt niet super met mijn vriend, dus mss ook maar niet!
De enige die nog overblijft, is het nichtje (20j) van de vriend.
Maar haar broer is vorig jaar getrouwd met mijn nicht, en we denken dat die ook niet lang meer gaan wachten mee kindjes en ik zie het al levendig voor mij als we haar als meter vragen..
Dan begint mijn nicht lekker leuk histerisch te doen en dan wou zij haar vragen voor meter ed..
Dus hier zal het wss geen meter en peter worden, tenzij er nog een wonder gaat gebeuren!

boeleke2704
4 January 2010, 11:58
Hei Saar,

niet simpel! Maar je moest je niks aantrekken dat iemand anders die persoon misschien als meter/peter wil vragen in de toekomst... Jij hebt toch ook alle recht om jouw personen te kiezen!

En iemand kan ook 2x meter zijn hè! Mijne man is zo al 2x peter. De 1e keer van het kindje van zijn broer en de 2e keer van het zoontje van zijn beste vriend.
Hééél leuk!!
Wel moeilijk toen wij moesten kiezen voor peter. (meter was 'n uitgemaakte zaak: mijn zus) Het is uiteindelijk mijn schoonbroer geworden. En die vriend begrijpt dat wel! Nu, we weten dat ons zoontje een betere band zal gaan hebben met die bepaalde vriend dan met m'n man z'n broer. Want we zien die niet zo heel vaak. Maar toch een goeie keuze geweest als we de reactie zagen toen we hem dat vroegen. Hij werd er emotioneel van! (had ook schrik dat we de vriend zouden vragen...)

Soms denk ik, we geven de vriend een andere functie. (hier zijn al zoveel leuke voorstellen geweest) maar we willen ons zoontje laten dopen en dat gebuert toch maar met 1 peter en 1 meter hè. En we willen niet overkomen alsof het voor het geld is dat we onze vriend ook een speciale functie willen geven... Moeilijk!

tiger
4 January 2010, 12:23
Ik vond het ook moeilijk om meter & peter te kiezen. Hebben zelfs op het punt gestaan om geen meter & peter te nemen.
Maar ben toch blij dat we het wel gedaan hebben en wie we gekozen hebben.

Ander vraagje: Vinden jullie het kunnen dat je bv als peter voor je eerste kindje je broer neemt en als meter voor je tweede kindje je schoonzus (= vrouw van diezelfde broer)? Voor mij zou dit een logische keuze zijn, maar vraag me af of dat wel gedaan wordt.

kleinke
4 January 2010, 23:24
ik ben meter van mijn broer zijn eerste kindje en mijn vriend is peter van mijn broer zijn tweede kindje, ik vind dit dus zeker kunnen :devil:

boeleke2704
5 January 2010, 09:18
Ik denk ook dat dit een heel normale gang van zaken is, Tiger. Als ik mijn zus over de plannen voor 'n 2e kindje hoor praten, dan heeft ze het ook over mijn man als peter voor dat kindje. En ik zou ook graag haar man als peter voor ons 2e kindje hebben.

joke
5 January 2010, 09:47
Bij ons is dit ook zo Tiger! Ik ben meter van mijn broer zijn eerste kindje en mijn man is peter van mijn broer zijn tweede kindje. Wordt dus nog gedaan! :)

Trinity
5 January 2010, 22:39
Hei Saar,

Soms denk ik, we geven de vriend een andere functie. (hier zijn al zoveel leuke voorstellen geweest) maar we willen ons zoontje laten dopen en dat gebuert toch maar met 1 peter en 1 meter hè. En we willen niet overkomen alsof het voor het geld is dat we onze vriend ook een speciale functie willen geven... Moeilijk!

Protestants laten dopen e, daar zijn er meestal minstens 3 :devil: (alle, hier toch)

boeleke2704
6 January 2010, 10:57
Hihi, ook een optie, Trinity! ;)