Volledige versie bekijken : eten, wat mag wel/niet?
winnie
25 August 2008, 11:22
Hey,
we zijn er nog maar net aan begonnen (momenteel in de eerste ronde), en aangezien we voorlopig aan niemand willen vertellen dat we aan het "proberen" zijn, hoop ik hier toch wat antwoorden te vinden. Mijn grootste probleem is eigenlijk wat ik nu wel of niet mag eten: salami, gerookte zalm, salades, groenten,... ? Ik had ook gehoord dat sommige kazen uit den boze zouden zijn en dat ik voortaan gehakt en preparee ook van mijn lijstje zou moeten schrappen. Wat een mens toch lijden kan ;)
Groetjes
winnie
ka80
25 August 2008, 12:39
Hey winnie,
Zolang je niet zwanger bent hoef je daar allemaal geen rekening mee te houden hoor, geniet er allemaal maar van, zolang het nog kan. Van zodra je weet dat je zwanger bent zal er een bloedtest gedaan worden (tenzij je dit al laten doen hebt). Ze zullen checken of je immuun bent voor toxoplasmose of niet. Als je immuun bent kan je wel rauw vlees (preparee enzo) eten en in contact komen met katten zoveel je wil. De kazen spijtig genoeg is een ander verhaal, dat is ivm een gevaarlijke infectie die je kan oplopen (gevaarlijk voor de baby alleszins) listeria-bacterie. Dan moet je gerookte vis, kazen gemaakt van rauwe melk en dus niet gepasteuriseerd (camembert enz), schelpdieren, sojascheuten en charcuterie vermijden (omdat je niet weet waar het mes van de slager allemaal mee in contact is gekomen). Droge worst mag je wel eten, zolang je de worst in zijn geheel koopt en je die zelf aansnijdt en idem voor harde kazen. Nu moet ik wel zeggen dat ik alles nog gegeten heb (tot in week 5 van de zwangerschap, tot wanneer ik het wist maw): rauwe oesters, charcuterie, brie, camembert,... en de bloedtest was ok. Ik zou je er niet te hard op fixeren maar er wel rekening mee houden vanaf je weet dat je zwanger bent.
groetjes
ka
lotjen
25 August 2008, 18:00
Heyla,
ik begin te denken dat ik nogal onbezonnen aan het proberen zwanger worden begonnen ben.
Als ik alles hier zo lees,zou je denken dat vanaf je begint te proberen je al alles moet laten(alé,met alles bedoel ik natuurlijk
prépare,rauwe kazen enz...). Terwijl het nog een jaar kan duren tegen dat we zwanger raken...
Zou het nu echt kwaad kunnen om daar nu nog geen aandacht aan te besteden???
Groetjes Lotje
lady bug
25 August 2008, 18:03
je kan natuurlijk al eens bloed laten nemen en laten testen op toxoplasmose. zo weet je of je extra moet opletten of niet. als je naar je ha of gyne gaat schrijven ze je ook foliumzuur voor.
Toen mijn geny wist dat ik zwanger probeerde worden en ze na een bloedonderzoek wist dat ik niet imuum was voor toxo moest ik wel al opletten wat ik at van haar.
Toxo oplopen juist voor de zwangerschap kan al gevolgen hebben!!! Dus let toch maar een beetje op met wat je eet. Ik at dan altijd van die dingen toen ik mijn regels had.
Je kan eigenlijk niet voorzichtig genoeg zijn en 'baad het niet, dan schaad het niet ook.'
En zoals Lady bug zegt, doe die test toch al en begin met foliumzuur.
Grts Nes
ka80
25 August 2008, 19:49
Hey Lotjen, ik ook eigenlijk, vrij onbezonnen. Ik heb daar allemaal geen rekening mee gehouden en ik dacht nu wel dat het een jaar ging duren ook dus heb mijn gewone leventje verdergeleid. Ik heb vorige week aan mijn huisarts gevraagd wat ik niet mocht eten en die zei "ge moogt alles eten wat je wil, zolang het maar gevarieerd is" Alleen alcohol laten zei hij. Ik volg zijn raad niet op en pas goed op nu, want de risico's bestaan wel he (toxoplasmose en listeria). Maar als een dokter dat zo zegt dan lijkt mij toch wel dat de kansen heel klein zijn. Zeker als je weet dat ik zowat ALLES gegeten en gedronken heb wat niet mocht terwijl ik toch al zwanger was (na de eerste negatieve zwangerschapstest) en de waarde van toxoplasmose in mijn bloed was bijna onbestaand. Ik heb nog nooit gehoord dat je al voor je zwanger was daar op moest letten hoor! Blijkbaar bestaat er in het begin nog geen bloedband dus is de kans op besmetting extreem klein in het begin. Allee, zo had ik het toch begrepen he, misschien zit ik helemaal fout. In ieder geval, maak je maar zeker geen zorgen en geniet maar van wat je nu nog mag eten!
groetjes
rienemieke
25 August 2008, 19:55
ik heb ook alles nog gegeten totdat ik zwanger was en wist dat ik niet immuun ben voor toxo!
en mijn gyn dramatiseert dat ook allemaal niet zo hard! en het is nochtans nen hele bezorgde en voorzichtige!
en je moet maar denken uw moeder moest vroeger niks laten en jij bent toch ook groot geworden hé
pinkytje
25 August 2008, 20:26
wow Rienemieke :)
een meisie :) een dochtertje :)
leuk he,dan denk ik onmiddellijk aan roze kleedjes,paardestaartje hehehh
als het maar gezond is he
xxx
pinkytje
25 August 2008, 20:28
nes?????????
ben je zwanger ????? of zie ik dat nu verkeerd ????????
Ja, volgens een test van bij de apotheek wel ja. Maar ik heb het moeilijk om te geloven na zolang proberen! 'K zal maar 100% zeker zijn als de gyne het me zelf zegt. :)
En hoe is het bij jou?
Grts Nes
L@yla
25 August 2008, 21:39
hoi allemaal,
op weekend geweest dus veel bij te lezen!
nes: wanneer mag je naar gyne! wees er maar zeker van een pos test is nooit foutief heb ik mij toch laten vertellen!
en dan efkes een vraagje als je zwanger bent wanneer kan je daar dan voor het eerst iets van merken,ik bedoel is dat pas vanaf je je nod moet krijgen of zou ik dat nu al kunnen voelen,ik moet ze krijgen op 3 september
groetjes
Hey Layla,
Ik zou normaal donderdag naar de gyne gaan. Ik leg meer uit bij zwanger zijn.
Ik voel het eigenlijk nog maar een week. Lichtjes ongemakkelijk, moe en mijn buik die regelmatig pijn doet (alsof ik mijn regels moet krijgen). Verder heb ik het opgemerkt omdat ik raar bloed verlas. Dan wel dan niet en altijd heel lichtjes waarop ik naar de gyne belde die me aanrade een test te doen die blijkbaar positief was. Nu is het bloedverlies wel al over. Dus ik voelde niets ervoor.
Grts.
L@yla
26 August 2008, 18:55
hoi allemaal,
nes:bedankt voor het antwoord!
ik zit enorm te verlangen naar volgende week om dan ofwel mijn nod te krijgen of leuker nieuws te hebben, deze maand voel ik mij weer raar ik moet ze op 3/9 krijgen en heb contstant pijn in mijn onderbeuk zo steekjes die enorm gezwollen staat s morgens en s avonds en ja beetje misselijk maar daar ga ik niet op voort want heb het al sinds ik met de pil gestopt ben, ik verwacht het niet dat ik zwanger ben,wil mezelf beetje behoeden voor de teleurstelling maar die buik doet raar
ik hou julie op de hoogte
gr
layla
pinkytje
27 August 2008, 09:58
alleeee neske ,eindelijk ben je zwanger :)
nu ik nog e ,ben hier waarschijnlijk die die het langst al bezig is :(
waarom blijft het duren ?
men partner en ik zijn allebei kerngezond en alles is in orde met ons(onderzoek uitgewezen )
zowel mijn baarmoeder,eierstokken,enz zijn tiptop in orde
en mijn man zijn "zaadjes" zijn ook heel goe
ppfff als het deze maand weer niets is haal ik de zwangerschapkit!
ben het zooooooo moe he dat "wachten" op men maandstonden en elke maand teleurgesteld te worden :(
xx verdrietige pinky xx
katrientje
27 August 2008, 10:50
Pinky,
Ik begrijp dat het elke maand een teleurstelling is, maar mag ik je toch zeggen dat het al heeeeeeeel fijn is dat jullie beide niks mankeren... het gaat dan zeker goed komen!
Ik weet echt niet of het bij ons nog goed komt, die PCO remt zoveel af.... Ik ben nu met acupunctuur begonnen en moet één van dees dagen als men regels er doorkomen terug met Clomid beginnen...
Ik hoop alleszins dat je snel zwanger mag zijn!
Vele hoopgevende groetjes!!!
Pinkytje,
Je weet nu zeker dat alles in orde is. Probeer de natuur zijn werk te laten doen nu. Weet wel dat dat moeilijk is!!!!
Dus iedereen veel succes.
veerle
3 September 2008, 21:11
hoi hoi
even een vraagje ivm foliumzuur, moet je dat op voorschrift gaan halen
of kan ik het vb morgen gewoon even uithalen bij de apotheek?
En wanneer start je ermee? eender wanneer? Want de pil moest ik
in der tijd toen ik startte op de eerste dag van de regels innemen is da
bij foliumzuur ook?
Groetjes
rienemieke
3 September 2008, 21:35
hey
dat foliumzuur kan je zo halen bij de apo!
en mag je starten wanneer je maar wilt!
veerle
3 September 2008, 21:53
hoi,
bedankt voor de info ga ik meteen morgen halen en starten :)
mini
4 September 2008, 17:56
wel opletten dat je 0,4 neemt voor foliumzuur. 'k Had ergens een lagere dosis gevonden (gelukkig op tijd gezien voor ik aan de kassa stond)
(Ben die van mij gaan halen toen ik toevallig een dagje naar Nederland ben geweest. Was ik wel héél zeker dat'k niemand zou tegenkomen dat'k ken ;))
veerle
4 September 2008, 20:23
hoi,
ben vandaag niet bij apotheek geraakt wanneer ik gedaan heb met werken is die ook al dicht :)
maar, hij zal normaal toch wel weten wat ik nodig heb hé :-) ken der niks van :)
L@yla
4 September 2008, 20:27
hoi veerle hij zal zeker weten waar je het over hebt,foliumzuur heb ,ik neem omnibionta omdat mijn gene zei dat die het beste is,geen idee of dat waar is,je hebt ook omnibionta dha dat is voor wnn je zwanger bent
groetjes layla
veerle
4 September 2008, 20:32
hoi layla,
bedankt voor het antwoord:)
hoelang ben jij al gestopt met de pil?
En neem je dat foliumzuur al lang?
L@yla
4 September 2008, 20:35
hoi veerle,
ik ben gestopt eind mei en ben dat foliumzuur beginnen nemen begin juni,tegen dat ik zwanger ben heb ik er dus zeker genoeg,wij beginnen dus aan maand 5,gisteren regels gekregen en beetje verdrietig,ik wil het zo graag maar ja het komt wel he!
gr
layla
veerle
4 September 2008, 20:43
Hoi Layla,
Ik weet het die domme regels verpesten het altijd héé :) vroeger keek ik uit naar
het einde van de maand voor mijn loon nu kijk ik ernaar uit alleen uit nieuwsgierigheid
of de duivels komen of niet. Is wel spannend maar elke maand pffff weer niks...
Ik kan me dan wel opjagen in mensen die kinderen hebben en er niet echt wilde
die hadden van de 1e keer prijs..
Blijven oefenen ;)
Laurence
5 September 2008, 12:32
Dat is altijd zo. Een vriendin van mij heeft al 3 maal abortus gepleegd omdat ze telkens ongewenst zwanger was. De laatste keer was ze zwanger van een tweeling en heeft ze tot op het allerlaatste moment gewacht om abortus te plegen. Ik kan haar nek wel omwringen.
Soms hoop ik dan toch dat als ze er eens echt aan wil beginnen dat het niet meteen lukt, persoonlijk vindt ik dat zo iemand dit niet verdiend na al wat ze die kleine wezentjes al heeft aangedaan. Soms kan ik mij daar zo boos om maken.
Ik kreeg voor ik zwanger was folavit (foliumzuur) en toen ik zwanger was moest ik pas omnibionta pronatal innemen omdat dat vitaminen zijn voor jou en de baby.
mini
5 September 2008, 15:32
ik ben onmiddellijk met foliumzuur begonnen. Allezja.. de dag nadat ik m'n laatste pil had genomen. Ik neem deze op hetzelfste moment/uur als m'n pil in den tijd. Gewoon omdak da anders zou vergeten :rolleyes:
Voor mn pil had'k iedere keer een herinnering geplaatst in m'n telefoon. Zo kon ik die nooit vergeten ;)
vBulletin® v3.8.6, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.