Volledige versie bekijken : toxoplasmose
Babske
10 December 2009, 16:45
hallo,
nog een vraagje i.v.m toxoplasmose, zou je eigenlijk balletjes in tomatensaus mogen eten?
Ik denk van wel omdat het gehakt dat gekookt geweest is, maar nu zou ik graag nog eens jullie mening hebben!
merci
joke
10 December 2009, 16:48
Is idd gekookt, dus voldoende verhit. Kan dus geen kwaad...
Ik eet dat zelfs nog uit potten maar dan wel extra verwarmd in de micro... :)
joke
10 December 2009, 17:18
Ik heb trouwens gisteren koude tomaatjes (in stukjes gesneden op een toastje) gegeten op restaurant en daar niet goed bij nagedacht. Voel me nu echt héél schuldig en hoop echt dat dit niets teweeg brengt... :(
snoezel
10 December 2009, 17:32
dat zal wel genoeg gewassen zijn normaal hoor joke!
t is echt niet mogelijk om alles te mijden hé.
ik heb overlaatst bij mijn tante verse mayonnaisse gegeten. en smaken dat me dat deed, tot ik besefte dat daar rauwe eieren in zitten :(
mini
10 December 2009, 18:38
Ik keek in het begin van zwangerschap bij alles goed... maar op den duur is m'n aandacht in zo'n dingen toch verzwakt hoor. Oké ik ging nog altijd geen rauw vlees eten, maar ik at wel nog belegde broodjes met groentjes, maar dit wel uit een zaak die ik vertrouwde en ze vers bereidde.
En niet zoals bv. bij de panos dat die daar al een hele dag in de toog liggen :rolleyes:
joke
11 December 2009, 10:49
't begint na een tijdje idd wel moeilijker te worden, hé. Je denkt daar ook niet zo meer bij na als in het begin.
Maar bedankt voor jullie geruststelling want zat er nadien toch erg mee in, voelde me al een slechte mama :(
tess1307
11 December 2009, 14:53
mijn aandacht naar dit alles verslapt toch ook hoor met de tijd.. De risico's zijn ook minder groot naarmate je verder in je zwangerschap zit hé.. alles is gevormd, het enige wat er nog gebeurd is dat het kindje groeit en verdikt.. maar wil toch niet te veel riskeren.. Heb even geleden ook eens gebakken ganzelever gegeten.. ik eet dat hooguit 1 of twee keer op een jaar maar wou er nu toch ook eens van proeven.. Is even een zonde net zoals een glaasje wijn zeker.. Mag ook wel eens als uitzondering.. we zijn ook maar mensen hé zeg..
xxx
joke
13 December 2009, 12:31
@Tess: bij toxo geldt die regel spijtig genoeg niet van hoe verder in je zw hoe minder kwaad, integendeel zelfs! Bij cmv enzo wel, daar is het; hoe dichter in de zw besmet, hoe gevaarlijker, maar bij toxo is het net omgekeerd. Allé, daar is het; hoe sneller in de zw besmet, hoe minder kans je beebje ermee besmet wordt maar hoe groter de gevolgen en hoe later in de zw hoe meer kans je hebt dat je beebje besmet wordt maar hoe kleiner de gevolgen wel. Dus ik denk dat we toch moeten blijven oppasen hiervoor!
mini
13 December 2009, 13:10
Idd, Joke heeft gelijk in verband met toxo.
Babske
13 December 2009, 17:53
is er eigenlijk geen duidelijke site met daarop wat je wel en niet mag eten, nu was ik gisteren weer aan het twijfelen met garnaalsalade, en lightmayo mag je eten?
amai kmoe echt erop letten zunne
grts
tess1307
13 December 2009, 18:02
Hey joke,
Ja inderdaad ik heb het dan vooral op de gevolgen van de besmetting hé.. mss beetje verkeerd verwoord. Aangezien alles al goed gevormd en ontwikkeld is kunnen de gevolgen niet meer zo groot zijn hé.. maar tuurlijk moeten we blijven opletten.. Maar echt alles gaan mijden is toch bijna onmogelijk denk ik.. pas op.. preparé daar heb ik zo een zin in maar ja.. dat zal toch voor in het ziekenhuis worden denk ik :-) we houden nu al zo lang vol, die paar weken kunnen er wel nog bij
xxx
joke
14 December 2009, 11:55
Ja, das waar en 't wordt er niet gemakkelijker op vind ik. Maar idd, nog eventjes volhouden, nu is het echt niet zo lang meer hé, en zeker niet voor jou ;) En nadien gaan we des te meer genieten van zo'n lekker broodje americain en een glaasje wijn enzo. Hmmmm... Oh, en geitenkaas met honing, njammie... En.... :D
mini
14 December 2009, 12:11
héhé Joke :p
tess1307
14 December 2009, 12:16
MMM... geitenkaas dat mis ik ook zo.. Ik eet dat zo vaak als we iets gaan eten. zo een slaatje met geitenkaas en honing en nootjes en gebakken appeltjes.. Eigenlijk is dat hier gene goeien topic hé.. iedereen gaat hier hunkeren naar al dat lekker eten :-)
xxx
mini
14 December 2009, 13:01
Dat lekkers even aan de kant laten staan... 't is het wachten meer dan waard!
Nu zo'n twee weken na de bevalling... heb'k nog maar één keer gehakt en préparé gegeten... en 'k was al meer dan een week thuis toen het me binnenviel dak da terug mocht eten :D
Indy
14 December 2009, 18:50
geitenkaas mag dat ni?
oeps, dat wist ik niet.
Liesje_x
14 December 2009, 19:30
@Indy: nee, de meeste zachte kazen mogen niet.. ook geen fèta of mozarella..
Liesbet
15 December 2009, 11:40
Mozzarella is volgens mijn gynaecoloog geen probleem, als je die verpakte van de supermarkt neemt tenminste (gene mozzarella die recht van de boerderij komt dus :)).
Als op de verpakking staat dat ze gemaakt is van gepasteuriseerde melk kan het geen kwaad volgens m'n dokter. Hetzelfde geldt denk ik voor geitenkaas uit de supermarkt.
jesterke
15 December 2009, 11:43
ja ik ook nog mozarella hoor, allé als het erop staat.
zegt jullie gyn. ook dat je geen schaal en schelpdieren mogen eten??
Pfff vroeger was dat allemaal zo ni eh
Liesbet
15 December 2009, 11:51
Dat kan volgens mij ook geen kwaad, op voorwaarde dat de schaaldieren goed doorbakken / gekookt zijn. Mijn eerste vraag bij de gynaecoloog was of ik nog mosselen mocht eten, omdat ik dat zo graag mag. Zelfs dat was volgens hem geen enkel probleem, op voorwaarde dat ze goed doorgekookt zijn. Probleem is wel dat ik sinds ik zwanger ben geen mosselen meer kan rieken ... :)
snoezel
15 December 2009, 12:57
op de verpakte geitenkaas staat dat het gepasteuriseerd is (die van delhaize toch zeker) dus kan zeker geen kwaad
en de mozarella hebben we hier opgezocht. die van delhaize staat het op de verpakking dus in orde en die van galbani hebben we op de site gevonden dat die ook gepasteuriseerd is dus ook geen probleem.
ik maak nu gewoon mijn slaatjes eens zelf! zeker dat het goed gewassen is en alles wat ik lekker vind!
Jufke
15 December 2009, 13:17
Hoi hoi,
In de delhaize vind je idd gepasteuriseerde geitenkaas en mozarella van galbani mag je zeker eten!
Smakelijk! Mmmmm...
Indy
15 December 2009, 18:30
oef wat een opluchting! want ik eet zo graag kaas :)
en vooral in slaatjes.
toch wel flauw eigenlijk dat er nu zo veel over gedaan wordt terwijl mijn grootmoeder gewoon alles at (en toch 3 gezonde kinderen op de wereld heeft gezet).
ik vraag me toch een beetje af of we niet een beetje te voorzichtig aan het worden zijn met al die dingen... maar ja, we hebben nu ook wel wat meer kennis dan toen.
snoezel
15 December 2009, 18:50
Indy: in die tijd werden er ook veel meer kindjes doodgeboren of met handicapen hé!
ze zullen ons niet zomaar op alles laten letten hoor.
oké, t is niet omdat je eens 1 ding verkeerd eet dat er daarom iets mis moet gaan met je kindje natuurlijk maar je zou maar de pech moeten hebben hé!
joke
16 December 2009, 11:32
Breek mijn mond niet open over al die commentaren van vroeger, hé....:)
Zie nu al op tegen alles wat ze gaan zeggen op het kerstfeest want das ook weer zo'n leuke menu; hapjes met garnalen en sla enzo, kreeftensoep (maar dat mag mss wel hé?), kaasschotel en bush met slagroom...'k zal maar op voorhand bokes eten zeker? :(
tess1307
16 December 2009, 11:39
het is wel een feit dat je heel veel commentaar krijgt van buitenaf.. maar mijn gyné heeft ook gezegd dat we moeten opletten maar belangrijkste is dat je weet of je vers aan het eten bent.. Zoals scampi's en mosselen mag maar weet zeker dat ze vers zijn.. Je moet het dus niet gaan uitlokken. Een glaasje wijn mag ook eens SPORADISCH en geen ganse fles natuurlijk.. Dus met die feestdagen.. eentje mag, maar geen ganse week aan een stuk. en kaas, er is heeeeel veel kaas met gepasteuriseerde melk dus dat is al geen probleem. We mochten echt wel geen nonnetjes worden heeft ze gezegd :-)
En toch krijg je altijd commentaar van mensen die denken dat ze het zoveel beter weten hé. kan daar zo niet tegen.. ik heb echt al genoeg opgezocht van wat wel mag en wat niet hoor :-) Dus ik kan mij daar ook enorm in opjagen.. hihi
xxx
Dus v
joke
16 December 2009, 11:42
Ja, ikke ook, kijk anders maar eens op het topic "Grrr, in mijne tijd..."
En ja, die garnalen zijn niet echt vers, das gewoon van de Delhaize en die kaasschotel is echt met kazen als Brie en schimmelkazen enzo. En dat mag dus niet.
Ach ja, nog 3,5 maanden volhouden, denk ik dan :)
bejes
16 December 2009, 11:54
@Joke garnalen van Delhaize niet vers? Pardon! ;) (is om te lachen hoor, ik werk in Delhaize)
Ik vind het ook moeilijk wat wel en niet mag gegeten worden, ik denk dat ik ook al paar keer gezondigd heb zonder dat ik het wist. Ik denk er gewoon aan om geen rauwvlees te eten voor de rest ga ik er wat (te) licht over denk ik. ik ben toch wel al 4keer bloedgetrokken in mijn zwangerschap en gecontroleerd op toxo maar ik weet ook wanneer het ondekt wordt is het te laat hè.
tiger
16 December 2009, 12:04
Bij kerstmis is het familiefeest bij mijn tante. Heb het geluk dat de schoondochter van mijn tante ook zwanger is. Dus die zal nu wel weten wat mag en niet mag, en er rekening mee houden.
De week nadien moeten we naar een verjaardagsfeest van een andere tante in een feestzaal, ik hoop dat het daar wat meevalt van eten. Misschien best toch op voorhand al een bo'ke eten :)
joke
16 December 2009, 12:28
@Bejes; je weet dat het niet mijn bedoeling is om de Delhaize slecht te maken, hé. Héél gezellige winkel trouwens ;) (slijm slijm :D)
mini
16 December 2009, 12:40
Bejes is dat dan in de Delhaize in Waregem? Allezja de posterij da ze zeggen? :)
bejes
16 December 2009, 20:42
Nee, Anzegem ik zeg altijd dat van waregem ben omdat veel mensen anzegem niet kennen. xxx
vBulletin® v3.8.6, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.