Volledige versie bekijken : zwanger in proefperiode
Indy
2 December 2009, 20:52
Hey Dames
ik vroeg me iets af. Ik zit momenteel nog in mijn proefperiode en die duurt nog tot maart (dus dan ben ik al ruim voorbij de 12 weken). Hoe zit dat met bescherming?
Kunnen ze mij dan gewoon ontslagen? Of ben ik dan ook beschermd omdat ik in verwachting ben?
Tis eigenlijk een redelijk belangrijke vraag, want bij ons op het werk zijn ze nogal ontslag-minded. (als voorbeeld: ik werk er nu 2 maanden en er zijn minstens 8 mensen moeten gaan).
Weet er iemand iets meer over?
bedankt alvast voor de antwoorden.
of als er iemand een goeie job heeft voor mij :cool:
PETRA
2 December 2009, 21:32
Als het een proefperiode is maar je contract loopt niet af op het eind van die proefperiode dan ben je normaal beschermd hoor, ze kunnen je niet ontslaan omdat je zwanger bent. Als je vb. 3 maanden op proef bent en je contract loopt af na die periode zijn ze niet verplicht je een nieuw contract aan te bieden.
Ik weet niet of het duidelijk is maar volgens mij is er een verschil als je je contract hebt beëindigd of niet.
Groetjes
Petra
snoezel
3 December 2009, 09:08
ze kunnen je op het einde van je proefperiode laten gaan hoor :(
ze zullen nooit zeggen dat het is omdat je zwanger bent hé.
allé ja, het hoeft natuurlijk niet. als ze tevreden van je zijn zullen ze je daarom natuurlijk niet laten gaan.
Debke
3 December 2009, 09:36
hey indy,
ik ben bang dat snoezel gelijk heeft,
ze kunnen je na je proef periode ontslaan en ze zullen dan zeggen dat het niks met je zwangerschap te maken heeft, maar je kan het beter wel zeggen..
Volgens de wet hoef je pas met 6 maanden je werkgever in te lichten maar dit wordt meestal niet in dank afgenomen..
Heel veel succes!!
boeleke2704
3 December 2009, 09:44
Ik vrees ook dat Snoezel gelijk heeft... En ja, het verzwijgen tot na je 6 maand lijkt mij ook riskant en tevens ook moeilijk haalbaar als ik nu naar mijn 4-maand zwangere buik kijk...
Ben je aangelsoten bij de vakbond? Ik zou hen s contacteren! Zij weten je met 100% zekerheid het juiste antwoord te geven! Dan moet je alleszins niet meer piekeren hè.
Veel succes
Indy
3 December 2009, 18:21
Ik vreesde al zoiets.
Tja we zullen wel zien hoe ze reageren zeker...
Vorige week wou ik zelf nog ontslag nemen omdat het daar echt niet te doen is, maar ik mocht niet van mijn man :rolleyes:
dus als ze mij dan over een paar maanden zeggen, nadat ik het verteld heb, dat ik niet mag blijven, dan is dat jammer, maar heb ik wel meer tijd voor mij en mijn (toekomstig) beebje :D
L.I.B.
4 December 2009, 12:34
Indy, zowieso NIET zelf je ontslag geven hé!!!
Tot einde oktober werkte ik op een personeelsdienst.
Ze hebben allerlei redenen gegeven waarom ik werd ontslagen maar volgens mij zit het er ook voor iets tussen dat ik had laten vallen dat ik gestopt was met de pil. Uiteindelijk moet de werkgever geen rede geven waarom ze je ontslagen. Vooral tegenwoordig is "reorganisatie" en "economische crisis" een veelgebruikte rede ...
Ik zit momenteel thuis en heb al van de vakbond te horen gekregen dat wanneer ik ga bevallen, mijn ziekenkasuitkering maar op basis van mijn stempelgeld gaat worden berekend. Dus zowieso niet veel.
Van de moment dat ik wist dat ik ontslagen werd, ben ik naar ander werk beginnen zoeken. Nu 5 maanden verder, nog altijd niks. Dus ik heb maar weinig hoop om nog iets te vinden voor het kindje er is vermits binnenkort mijn buikje zichtbaar gaat zijn ...
Ik zou zeggen, wacht nog even af. Op een zeker moment ga je het briefje van de gyné kunnen geven met de bevallingsdatum erop. Dàn pas zou ik het hen melden. Stuur hen dit ook aantekend op, dan kunnen ze niet ontkennen dat ze het hebben gekregen of laat tekenen voor ontvangst.
Ontslagen ze je, ga dan maar eens naar de vakbond. Ook al zit je in proef, dan moeten ze wel iets kunnen aantonen waarom je nu ineens niet meer goed genoeg bent. Dit is wel in het geval je bediende bent (arbeiders is niet mijn ding).
Maar in ieder geval, zit het uit en ontslagen ze je, laat dan iets weten, dan kunnen we samen dingen gaan doen ;)
Indy
5 December 2009, 09:12
Ik ben momenteel van plan om het gewoon wat verder uit te zingen en dan zien we wel...
Ik heb deze week al op verschillende vlakken mijn meerwaarde getoond en miss beseffen ze dan over een paar maanden dat ik best wel wat waard ben, ook al ben ik zwanger.
Was ook van plan om te zeggen dat we er al een tijdje mee bezig zijn , dit is echter niet helemaal waar, maar we zijn er nu pas klaar voor) en dat het dus niet iets is van: goed vast werk, nu baby.
maar als ze mij ontslagen, count me in!! dan gaan we leuke dingen doen samen :)
kimmeke23
6 December 2009, 20:13
ik was ook werkloos toen ik 12 weekjes zwanger was kreeg ik een telefoon van een interim ze hadden een job voor me gevonden vanaf je 3 maand moeten de werkgevers het weten dus ik heb het hen gezegd toen ik ging solliciteren.
de job is een echte mannenjob ze hebben me toch aanvaard ik heb daar gewerkt tot ik niet meer mocht werken wegens teveel harde buiken ik heb het interim al aan de telefoon gehad om me te zeggen dat ik na de bevalling terug mag gaan werken ps van mijn was het een proef van 6 maand ik heb er nog maar amper een maand gewerkt en ze willen me terug
charythepooh
6 December 2009, 20:20
hey meis!
ik moet vrijdag een proefdag gaan draaien in een ander winkel, dus ik hoop natuurlijk ook ergens wel dat ik het goed doe en ze me gaan aanvaarden, maar ik heb zo'n schrik dat ze me na de proefperiode gaan laten gaan als ik ook zwanger zou blijken.
Daarom hebben wij ook beslist als ik deze job effectief kan doen, stoppen we ermee voor een eind tot het allemaal snor zit op de nieuwe job! maar geloof me, deze beslissing snijd alweer door mijn hart!!!
Vanessa V
6 December 2009, 22:33
tja hier ook dat probleem!
Ik ben het zo beu he op mijn werk! De sfeer is echt ziekelijk!
Ben nu momenteel op zoek naar ander werk maar kvind het niet gemakkelijk!
Kzit dan ook in mijn achterhoofd met het gedacht van, stel dat ik verander en ik ben dan plots zwanger? Wat dan?
Den dag van vandaag kun je niet zo makkelijk zeggen van we gaan het doen met 1maandloon. We zijn van plan om volgend jaar te bouwen als alles goed zit dus er hangt vanalles aan vast he!
Niet evident maar kwil al elke dag zeggen van: kust ze!
@chary, is da nog in die nen winkel daje werk waar ze zo moeilijk doen?
charythepooh
7 December 2009, 21:06
hey vanessa jaja hoor, tis nog steeds daar.
ik hoop rap ander werk te vinden, ook al moeten we dan onze kinderwens opzij schuiven, maar tis net als bij u, een firma die kopke onder aant gaan is, geen volk, geen verkoop, geen collecties, niks, en dan nog eens een ROT mentaliteit onder het personeel en bazin kan er ook weg mee, tja, dan zou je eens tende komen, daarmee dak volop aant zoeken ben!
waar is het weer da jij werkte??
als je het ni wilt publiceren mag je altij privebericht sturen zu
Indy
7 December 2009, 21:59
zo sfeer op het werk is toch echt wel belangrijk he.
hopelijk vind je snel een leuke job Chary, en is de sfeer daar goed genoeg dat je je zeker genoeg voelt om toch verder te gaan met je kinderwens. Een van mijn vriendinnen zei me ooit dat je het nooit past om zwanger te worden, maar dat dit je niet moet tegenhouden.
En mijn buurvrouw zei dat als mensen een jonge vrouw aannemen dat de kans dan reeel is dat ze een keertje zwanger raakt.
Dat klopt allemaal wel, maar uiteindelijk heb je dat tweede inkomen echt wel nodig...
tja soms moet een mens moeilijke keuzes maken.
hopelijk vinden we allemaal snel een droomjob en houden we intussen nog een baby in de arm :D
Vanessa V
7 December 2009, 22:23
Elke dag tegen je gedacht gaan werken werkt op je humeur, op je relatie...
Mijn bazin is zo iemand die enkel haar eigen respecteerd!
Ze weet van iedereen iets! We hebben dan op den bureau iemand van haar familie dus da is ook nie da want als je 2minuten staat te klappen komt ze al commanderen.
Voor zot te komen wi!
vBulletin® v3.8.6, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.