PDA

Volledige versie bekijken : Wat betekent: LH 7 en FSH 7,10?

turboliesje
22 November 2009, 15:45
Vrijdagmiddag werd mijn bloed getest op een mogelijke zwangerschap.

Heb de laboresultaten gekregen via mail van mijn huisarts waarin hij zegt:

"de dosage van de vrouwelijke hormonen wijst op een
folliculaire fase ( fase na de maandstonden waarbij een follikel groeit waar dan een eicel uit komt )

Dit zijn de resultaten:

H O R M O N E N

OESTRADIOL (ng/mL) <0,03 ng/mL
PROLAKTINE (A) ng/mL 1,00 - 15,00

STANDAARD EENHEDEN

OESTRADIOL (pg/mL) <29,00 pg/mL
PROGESTERON 0,30 ng/mL
LH (U/L) 7,00 U/L
FSH (U/L) 7,10 U/L
HCG (1IRP) <10,00 U/L
(1IRP)

Ik heb deze maand geen echte ms gehad, enkel een heel weinig bloed/bruinverlies, maar echt te verwaarlozen.
Kan dit een teken zijn dat ik in mijn vorige cyclus niet geovuleerd heb?

Volgens mijn telling zat ik in dag 2 van mijn cyclus bij de bloedafname, kan dat kloppen met bovenvermelde waarden?

Sweetdreams1987
22 November 2009, 18:18
Als ik het goed begrepen heb zat je dus op dag 2 van je cyclus van je bloedafname ?
In de eerste helft van je cyclus moet FSH hoger zijn dan LH.

Onder normale omstandigheden zijn de FSH-waarden verhoogd in de eerste helft van de menstruatiecyclus, d.i. de eerste 14 dagen na de aanvang van de menstruatie. Tijdens die periode staat dit hormoon in voor de rijping en groei van een follikel. Het FSH werkt niet alleen in ter hoogte van de ovaria, maar bevordert ook de groei van het endometrium (= baarmoederslijmvlies). In de tweede helft van de cyclus zijn de FSH-waarden laag.
Het Luteïniserend Hormoon brengt veranderingen teweeg in de follikelwand en tevens in de eicel (ovum) waardoor de eisprong plaatsvindt. Deze laatste wordt veroorzaakt door een piek van de LH-waarden.

Anderzijds is het mogelijk dat er wel een follikel ontwikkelt maar dit langer duurt door de verlaagde FSH-waarden.

Hoe is je cyclus ? Al eens een inwendige echo gehad ?

Gemiddeld is FSH

volwassen, voor en na eisprong --->1,0-8 U/l
volwassen, rondom eisprong --->3,0-15 U/l

Gemiddeld is LH

volwassen, voor en na eisprong ----> 1,0-8 U/l
volwassen, rondom eisprong ----> 10-55 U/I

Dit zijn de enige waarden die ik op het internet heb gevonden.