PDA

Volledige versie bekijken : Vraagjes over de bevalling

kimmieke
20 October 2009, 14:21
Hallo,

Ik weet niet zeker of het in dit onderwerp past, maar ik zit de laatste tijd nogal te piekeren over de "naderende" bevalling

En hierbij heb ik toch een aantal vraagjes :confused::

1) Wanneer je een epidurale verdoving krijgt, wordt er dan ook dadelijk een urinesonde gestoken?

2) Wordt er in elk ziekenhuis een lavement aangeboden? Want ik maak me ontzettende zorgen over het moment dat je zeer hard gaat moeten persen :) Ik zou me echt doodschamen :o

3) Ik lees ook overal dat je je "vanonder" beter kan scheren, ofwel doen de vroedvrouwen dit in het ziekenhuis, maar ik zou het liever zelf doen, maar wat wordt er dan precies weggeschoren van het haar?? Of welk plekje moet zeker onthaard zijn?:)

Groetjes van een toch wel piekerende Kimmie

Coconutjah
20 October 2009, 15:24
Hey,

Zal proberen een antwoord te geven op je vragen maar ze zijn ook een beetje ziekenhuis gebonden...

1- Als je een epidurale verdoving krijgt ben je verdoofd vanaf de plaats waar je epidurale steekt tot en met je tenen..je blaas is dus ook verdoofd,de urine loopt er niet uit maar je kan gewoon niet plassen..meestal steken ze dan een sonde die er de dag erna weer uit kan (als je op mag) maar in sommige ziekenhuizen sonderen ze maar 1 keer gewoon om je blaas leeg te maken! Dat hangt af van ziekenhuis tot ziekenhuis!
Dus sonderen doen ze meestal zowiezo..

2- Vroeger was een lavement standaard voor je ging bevallen..nu doen ze het nog op weinig plaatsen omdat er toch altijd wat meekomt met persen(ze zijn dit gewend hoor en heel veel vrouwen maken stoelgang bij het persen)
Maar als je je echt ongemakkelijk voelt erbij kan je altijd vragen achter een lavement en kunnen ze jou dit niet weigeren..weet eigenlijk niet als je hoofd er nog naar staat als je ween hebt :) En bij ons houden ze je nuchter vanaf de arbeid dus heel veel stoelgang heb je normaal niet!

3- Ik zou proberen je zelf nog te scheren..want meestal scheren ze in het ziekenhuis met zo van die heel goedkope mesjes en droog wat me niet zo aangenaam lijkt..ze scheren je eigenlijk om te voorkomen dat als ze je moeten knippen de haartjes in je wonde zouden zitten en er meer gevaar is voor infectie dus als ik het zo mag zeggen zou ik proberen alles onder je pubus weg te doen (plat gezegd alles rondom je spleet tot je anus ;)) Je heuveltje vanboven hoeft dus niet persé! Als ze knippen is het in het stukje tussen je vaginaopening en je anus als je begrijpt wat ik bedoel..

Coconutjah
20 October 2009, 15:25
Hoop dat je er wat aan hebt!

Liefs..coco..xx

kimmieke
20 October 2009, 15:28
Heel fel bedankt voor het antwoord Coconutjah :)
Ik duim dat je een vlotte bevalling hebt en een zeer gezonde baby :)

Succes!

snoezel
20 October 2009, 15:43
ik heb geen lavement gekregen :rolleyes:

en vermits ik drie weken vroeger ben bevallen had ik me ook nog niet voorzien om het daar beneden goed strak te houden (niet simpel met een dikke buik hé) dus dat hebben ze daar gedaan.
maar je ligt daar toch met je benen naar omhoog, je merkt al lang niks meer hoor :D

vasoramasa
20 October 2009, 15:45
urinesonde? ik heb al 5 kids op de wereld gezet en daar nog nooit van gehoord:confused:

kimmieke
20 October 2009, 16:13
Hey snoezel,

Tis idd niet evident om het daar beneden allemaal schoon bij te houden met zo ne buik, hihi :)

Ik heb nog al gehoord dat opt moment je aant bevallen bent, dat dat het laatste is waar je je zorgen om maakt!

snoezel
20 October 2009, 16:54
kimmieke: volledig mee eens!

mini
20 October 2009, 18:37
urinesonde steken ze naar mijn weten alleen maar bij een keizersnede.

bejes
20 October 2009, 19:44
Urinesonde? Dat wil ik dus echt niet è! Ik weet blijkbaar echt nog niks over bevallen pfff... Moet bevallen echt :alien-cry:

rienemieke
20 October 2009, 19:50
ik heb ook een blaassonde gehad hoor! wel pas gestoken van wanneer de epi werkte!

tiger
20 October 2009, 20:26
bejes heb het zelfde gevoel, ik weet blijkbaar ook nog heel weinig over bevallen :)
Maar dat zal allemaal nog wel komen zekers. Ik ben bewust nog niet aan het hoofdstuk 'bevallen' begonnen in mijn zwangerschapsbijbel. Maar we hebben in december zo een info avond in het ziekenhuis, misschien dat ze daar al wat meer vertellen.

kimmieke
20 October 2009, 22:10
Ik was er eerst ook nog niet echt mee bezig, maar nu begint dat toch stilaan...
Ik probeer me er niet teveel zorgen in te maken, en het DOEL voor ogen te houden: ons beebje in ons armen kunnen houden :)

snoezel
21 October 2009, 09:05
meiden: maak je geen illusies. bevallen is niet leuk :)
allé ja, dat is mijn ervaring hé.
en toen ze de eerste dag naar onze kobe kwamen kijken zei ik direct dat het de eerste en de laatste ging zijn.
maar kijk, een jaartje later ben ik toch opnieuw zwanger en nemen we het er gewoon bij, lol!
ons ma zei altijd "t zit erin en het moet eruit en er zijn al zoveel seuten voor u bevallen" :D

charythepooh
21 October 2009, 09:34
haha snoezel, uw ma is nog een coole he :D

ik heb bij mijn BBZ operatie 3 dagen met een blaassonde gelegen, en dat ik helemaal zo erg niet hoor!
zelfs fraai gemakkelijk! :)

ik vond het zelfs jammer dat ze erui namen, want toen moest ik echt elke keer opstaan om naar het toilet te gaan, en anders kon ik mooi flink blijven liggen, en geloof me, simpel was het niet dat opstaan, maar ik denk idd eerder dat dit voorkomt bij keizersnede!

allee een urinesonde, en vlak der onder moet zo'n groot babytje eruit, da kan nu toch ni echt makkelijk zijn?

ik hoop dat mijn baby allicht uit nen bloemkool ga komen, heb der hier 1 liggen! ;)

mini
21 October 2009, 09:50
Ja ik ben ondtss al eens gaan opzoeken op het internet (betreffende blaassonde) en het is dus afhankelijk van gyné tot gyné.
Zelfs dat scheren... maar dat gebeurt blijkbaar veel op het laatste moment als de gyné beslist om te knippen met het gevolg dat de meeste vrouwen het dus ni eens beseffen dat ze geschoren zijn :D

tiger
21 October 2009, 09:53
Dat is momenteel ook nog mijn motto: het zit erin en het moet eruit
Verder probeer ik nog niet te denken :)

Trinity
21 October 2009, 10:39
Op het einde heeft mijn ventje het scheerwerk toch ook moeten overnemen hoor :D
Maar wat ze daar beneden doen, echt, tijdens de arbeid trek je je daar geen jota van aan! En een heel deel besef je zelfs niet meer, alle, dat was toch mijn ervaring. Ze hebben mij wel niet geknipt, dat doen ze hier niet meer sinds de jaren 70. Ik ben dan wel gescheurd, en heb er nog altijd beetje last van :(
Ik heb wel een lavement gehad. Is niet het prettigste, maar daardoor ondervond ik dat ik het beter had met te zitten tijdens de weeën dan te liggen...
Ik heb geen idee of ze een sonde steken bij een epidurale, want het geen epi gehad. Maar bij een 9 cm opening hebben ze bij mij wel mijn blaas leeg gemaakt. Dit was omdat ik al persdrang had, en ze zeker wouden zijn dat dit niet kwam omwille van een volle blaas. Het was wel geen sonde die ze hebben laten zitten.

En zoals soezel al zei: bevallen is niet leuk, maar je slaagt je er wel door :) Mijn ma zei: laat het over je heen gaan, want hoe meer je tegenstribbelt, hoe langer het duurt en hoe meer pijn het doet. En dat was voor mij een gouden advies!

Groetjes

Bo
21 October 2009, 10:40
Haha Snoezel, goed gezegd van uw mama! Ik zeg dat ook steeds ;)
En voor de rest, gene stress en laat het maar gewoon op ons afkomen. Dat het pijn gaat doen, is een feit. Maar er zijn al zoveel vrouwen voor ons bevallen, dus dat komt vast helemaal in orde.
Positief denken, ik denk dat dat de beste ingesteldheid is om eraan te beginnen, oh en niet panikeren :D

Dat van de blaassonde, dat hangt idd van ziekenhuis en van gyn tot gyn af. Mijn vriendin hebben ze wel eentje gestoken omdat het haar opening tegenhield (de volle blaas) en hierna ging het wel vlot vooruit. Het wordt denk ik bekeken van persoon tot persoon.

Het scheren, dat hou ik zelf goed bij. Ik ben niet zo'n type dat daar zo'n oerwoud laat groeien, ik zou me doodschamen :o Ook al snap ik heel goed dat je hoofd er absoluut niet naar staat op dat moment.
Ik doe het ook meer voor mezelf, en het is toch echt hygiënischer als je het mij vraagt.

mini
21 October 2009, 11:01
Ja is idd hygiënischer, maar met een dikke buik is dit niet altijd praktisch om bij te houden :D

snoezel
21 October 2009, 11:32
inderdaad, trinity, hier hebben ze mijn blaas ook leeggestoken.
vond dat niet aangenaam eerlijk gezegd.
weet ook niet goed waarom ze dat gedaan hebben :)

janneman
22 October 2009, 09:22
hey mini,

dan maar uw ventje aant werk zetten hé :)

mini
22 October 2009, 09:46
hey mini,

dan maar uw ventje aant werk zetten hé :)

:') Srry dat'k lach... Maar da zal ni aan hem besteed zijn of beter, liever ni :D
Als'k zie hoe hij soms z'n baard maar afscheert... :')

Coconutjah
22 October 2009, 10:55
Kan jullie mss een tip geven..als je een bad hebt tenminste..
Zal eens zeggen hoe ik daar aan begin (heb mij er gisteren nog aan gezet ;) )
Ik ga op het randje van het bad zitten met mijn benen open en leg een handspiegeltje in bad en richt dat zo zodat ik het uitzicht heb op mijn intieme plek en dan ga ik aan de slag :) Is weliswaar in spiegelbeeld maar je ziet tenminste wat je doet..ff aanpassen dus maar het lukt aardig zo! Probeer maar eens!!
Als je geen bad hebt kan je eventueel op het randje van de stoel gaan zitten en je spiegeltje op de grond leggen mss..
Laat ons weten als het gelukt is é ;)
Liefs..coco..xx

mini
22 October 2009, 13:37
Zal da eens moeten testen sé :D

Bo
22 October 2009, 14:13
Hihihi, nu gebruik ik ook al even een handspiegel... :D
En waarom... tsja... op de tast scheren onder de douche met een nieuw mesje (slim :rolleyes:) dat is dus geen goed idee whahahaha :devil:
Het leek meer op een bloedbad dan op wat anders :rolleyes: Maar ja, dat is weer iets typisch mij.

joke
22 October 2009, 16:16
:alien-wow: klinkt pijnlijk Bo!
Dat is hier thuis toch ook al afgesproken, zenne, dat mijn ventje dat binnen enkele maanden mag overnemen!
Enne...hoe ik dat doe? Gewoon met de tondeuse van mn ventje; doet helemaal géén pijn en zo kan je je ook niet snijden natuurlijk! En als je het op de korste stand zet, is alles ook weg! :p

Coconutjah
22 October 2009, 23:16
Ai Bo..zie het al voor me ;)
xxx

janneman
23 October 2009, 13:20
hey mini,

misschien kan hij het tegoei tegen de bevalling en ziet hij er nadien nog beter uit als hij pas geschoen is héhé :)
tis ma nen tip hé :)

_liesje_
27 October 2009, 09:32
hihi, hilarisch, wat ik hier allemaal lees.... :D
dit zijn dus echt dé dingen waar ik me zorgen over maak é!
bevallen op zich, kindje moet er toch uit, en dat gaat nu eenmaal pijn doen, maar al de rest :confused:
ik ga me doodschamen!!!!!
heb dus wel al wat bruikbare tips gelezen! :D
xxx

mini
27 October 2009, 09:52
liesje, van meerdere vriendinnen heb'k al gehoord dat ze zich daar voor de bevalling ook zorgen in maakten, maar ne keer dat begonnen is, dan sta ge daar blijkbaar ni meer bij stil. Het enige wat ge dan wilt is je kleine spruit zo snel mogelijk in je armen. ;)
En dan is het blijkbaar al gelijk wat er die moment gebeurt, 'k denk dat de vroedvrouwen en gynaecologen wel meer gewoon zijn ;)
Dus ik denk vanaf het laatste gesprek met m'n vriendinnen; "we zien wel!"

_liesje_
27 October 2009, 10:00
:rolleyes: ik hoop het...
ben gewoon echt vies van zo'n dingen :) ma ja se, hoort er nu eenmaal bij denk ik...
echt, voor het persen of arbeid heb ik gezonde stress, maar dat... :D

mini
27 October 2009, 10:10
Relax, take it easy!!! ;)

joke
27 October 2009, 11:10
Ze zullen al wel wat meer gezien hebben dan dat, hé :)
Echt, ik denk dat die gynae's daar soms wel wat meemaken! Leuke anekdotes voor op familiefeestjes als je het mij vraagt :D

Maar denk dat je op die moment gewoon zo groggy bent van al wat er met je gebeurt, dat je het nog niet eens beseft. Niks van aantrekken dus! 'k zou hun het er wel eens zien willen uitpersen! :p

M'tje
27 October 2009, 19:59
Hehe, grappig onderwerp, maar moet zeggen dat ik er ook al aan gedacht heb, ben zelfs nog niet zwanger ;-)

Ga op 24 november voor 't eerst sinds onze kinderwens naar de gynaecoloog, nen nieuwe dan nog wel ;-) Zit nu dus ook al te denken dat ik paar dagen ervoor niets meer ga ontharen daarbeneden en het dan de dag ervoor mooi en proper zetten ;-) Zal even checken met een spiegeltje, hehe!

Vind het spannend om de eerste keer te gaan nu onze kinderwens er is. Daarvoor ging ik bij een vrouw, nu is het een man, maar nen hele lieve naar schijnt.. We zien wel!

Ik ga omdat ik de laatste tijd wat pijn hebt tijdens "het klussen", bij bepaalde standjes weliswaar.. Sorry voor de details hoor ;-) Hopelijk is de pijn tegen dan gedaan en kan de dokter mss zelfs goed nieuws geven (23 november is NOD)! We zien het wel! Wish me luck!

Liefs

xxx

joke
28 October 2009, 10:37
Dat zou wel héél mooi zijn hé M'tje! Ik zal meeduimen dat dat waar mag zijn! ;)

Coconutjah
28 October 2009, 11:05
Toen ik naar de gynaeco ging voor gewoon jaarlijkse controle was ik ook nog maar net 3 dagen na mijn NOD (ging ook voor kinderwens).
Hij deed mijn echo voor te controleren als mijn baarmoeder in orde was en jaja daar zat het hoor!! Was helemaal van mijn stuk..waren nog maar 1 maand met de pil gestopt en hadden er niet op gehoopt dat het zo snel ging gaan!! Dus wat een verrassing..ik was zwanger!! Had zelfs nog niet getest!
Dus het kan é M'tje..hoop dat je hetzelfde mag meemaken als ik :)

Liefs..coco..xx

M'tje
28 October 2009, 20:58
Amai moet plezant geweest zijn coco! Hoe lang was je dan zwanger? Was het ook maar paar dagen na je NOD? Vraag me af of er dan al iets te zien zou zijn, op 4 weken en 2 dagen..

Hoop in ieder geval van wel ;-)

xxx

_liesje_
28 October 2009, 22:08
hey m'tje, we duimen mee! dan mag je heel snel beginnen klussen ;) geniet er maar van, en hier staan de duimpjes omhoog!
x

Coconutjah
29 October 2009, 10:06
Ik was toen juist geen 5 weken zwanger..je zag enkel het vruchtzakje van 5mm..het was heel raar hoor!
Mijn ventje was er ook niet bij..ben toen dadelijk naar de apoteek gegaan om een testje te doen en jaja een dikke streep...moest dat namelijk van mijn gynaeco, als ze er was de streep mocht ik dezelfde dag nog bloed laten trekken en dat was overduidelijk positief!!
En ik mij maar zorgen maken dat ik ongesteld ging zijn net als ik moest gaan want bij ons zijn er namelijk lange wachtlijsten voor een afspraak dus verzetten dan moest ik 3 maand wachten!!
Ik duim voor je hoor!!
Liefs..coco..xx

katrientje
1 November 2009, 21:51
Bij mij hebben ze urinesonde gestoken vlak nadat epidurale werkte.
Ze hebben ze er terug uitgehaald vlak voor ik moest bevallen.

Ik heb geen lavement gehad ( hangt van kliniek tot kliniek af), daar hebben ze zoiets van "wat komt, komt" en geloof me, op dat moment ben je daar echt niet mee bezig hoor!

Ik had me ook niet geschoren. Ze hebben enkel de zone geschoren waar ze zouden knippen. Heb ik totaal geen last van gehad, ook achteraf niet.

Ik zeg het, op dat moment ben je er echt niet mee bezig hoor!
Je hebt echt geen tijd om je te schamen voor wat dan ook, je zal dat wel zien!

Groetjes

mini
2 November 2009, 11:06
Zal hier ff m'n bericht van in het november-topic kopiëren :o

Iemand een idee hoe de slijmprop eruit ziet? :confused:
Ik heb deze nacht weeën gehad, ze kwamen tussen de 8 en 10 minuten.
M'n ventje heeft de materniteit opgebeld nadat'k een felle steek in m'n onderbuik kreeg en m'n pyjama daarna nat was.
't Was ni echt vocht dak verloor maar eerder slijm, echt héél dikke draden zowel wit als doorzichtig (srry voor de beschrijving).
Op de materniteit dachten ze dat het mogelijk m'n slijmprop was en als de weeën regelmatig bleven komen dat'k binnen moest aan de monitor.

Na nog een uurke wachten besloten we om ons klaar te maken en te vertrekken, maar dan zat er opeens geen regelmaat meer tussen 10 min, 20 min, 5 min, 36 min,...
Ik heb me toen terug in bed gelegd en ben zo in slaap gevallen.
Deze ochtend terug wakker geworden van een felle steek, maar sedertdien nx meer. :rolleyes:

kimmieke
2 November 2009, 11:27
Hoi Mini,

Was dat even spannend zeg!!?? Ik heb nog nooit een slijmprop gezien, maar als ik er mensen over hoor vertellen, zijn het propjes dik slijm met beetje bloed bij? Kweet nu niet of het ook gewoon doorzichtig en wit kan zijn? Hoop dat 1 van de bevallen dames je hier nog op kan antwoorden?

En ja, die voorweeen, das toch een teken dat het wss geen 5 weken meer gaat duren he...Joepie!!!

ka80
14 November 2009, 15:22
Ik heb ook zeker geen urinesonde gehad hoor en ook geen lavement. Ik weet niet of er bij mij iets uitgekomen is en ik hoef het ook niet te weten!

Van dat scheren, daar heb ik me dus echt niets van aangetrokken. Ze hebben het ook niet afgeschoren om het te naaien en nu is het wel zo dat ik na een week een infectie had opgelopen en ik denk dat de "beharing" daar toch wel voor iets tussenzat. Ik heb er toch anderhalve maand mee gelopen met die ontsteking. Volgende keer ga ik het er wel allemaal afhalen denk ik want achteraf bekeken heb ik meer last gehad van die infectie dan van de bevalling zelf.
Groetjes!

Coconutjah
14 November 2009, 17:13
Ik heb een paar dagen voor mijn bevalling eerst een heel klein beetje slijmprop verloren(doorzichtig en dacht was het dat??)maar de dag dat mijn weeën begonnen was mijn slijmprop helemaal daar..had eigenlijk constant ontzettend veel slijmverlies van smorgens al dat roze was met bloedsliertjes(sorry voor de details maar anders zullen jullie nooit weten hoe het eruit ziet!) en kon maar blijven vegen er kwam gewoon geen einde aan...toch denk ik dat het bij iedereen anders is..de 1 verliest ze in stuken en de ander alles ineens..
Ik ben trouwens bevallen met keizersnee onder epidurale en kreeg wel een blaassonde!
Denk door de weeën mini dat je slijmprop voor een stuk is losgekomen!
Liefs..coco..xx

Wierke
21 November 2009, 21:31
Hoi

ik heb 2 jaar vroedkunde gestudeerd ( weet er niet meer zo heel veel van maar toch nog enkele dingen).
Meestal maken ze je blaas leeg wanneer je op de bevallingstafel ligt, je bent dan al aan het persen en merkt er weinig tot niets van. Dan maken ze er ook even gebruik van om het 'overtollige' haar weg te scheren, moest een knipje nodig zijn.
Het zal natuurlijk wel afhangen van ziekenhuis tot ziekenhuis, maar je moet je er absoluut geen zorgen over maken. Op dat moment draait alles om de baby en wordt er naar de 'rest' niet gekeken.

mama-van-Juno
22 November 2009, 10:19
brrrr, krijg het koud als ik dat zo allemaal lees...

Hier geen lavement, sonde of andere onnatuurlijke toestanden...
Tijdens de persweeën gewoon een aantal keer naar het toilet geweest. Tijdens het persen is er wel een beetje stoelgang meegekomen maar dat heeft m'n vroedvrouw heel discreet weggevaagd en me nadien een beetje ontsmet. Ikzelf heb daar absoluut niets van gemerkt (m'n ventje heeft het me nadien vertelt).
Ben niet geknipt of gescheurd dus er moest ook niets geschoren worden ;-)

Mientje
23 November 2009, 22:02
Toen ik binnen ging om te bevallen hebben ze mij toch direct een lavement gezet. Wanneer bleek dat ik met keizersnede moest bevallen, heb ik dan een blaassonde gekregen.
Ik probeerde toch om het scheren een beetje bij te houden tijdens de laatste weken. Maar door de keizersnede hebben ze toch moeten bijscheren. Dit gebeurt dan vlugvlug droog. Niet zo leuk.

_liesje_
24 November 2009, 09:37
maar das toch allemaal niet meer praktisch op het laatste? amai amai,dat gaat nog iets geven in de badkamer :) ze is al zo klein :D

snoezel
24 November 2009, 10:42
liesje: t ventje aan het werk zetten hé :D

Laurence
24 November 2009, 11:21
Ging ik ook juist zeggen Snoezel :)
Ventje aan het werk zetten :)
Moet de mijne ook doen, want met die dikke buik is niets meer praktisch

Mientje
24 November 2009, 11:34
Ja, idd zelf kon ik dit ook ni meer hoor. Ventje vond het ook ni zo erg hoor ;-).

_liesje_
24 November 2009, 11:42
oh my god, dat meende ni? maar alé, dat durf kik ni vragen ze! denk van al dat lachen dat daar bij komt kijken, meer slipkes gaan worden gemaakt dan e wat anders :D dat belooft!!!!

mini
24 November 2009, 11:45
Ik mag er ni aandenken dat die van mij da zou doen :D
Als'k zie hoe hij zichzelf soms scheert tot bloedens toe :rolleyes:

_liesje_
24 November 2009, 11:46
daarom dus mini, liever zelf proberen :)
gaat een absolute ramp worden denk ik :D

mini
24 November 2009, 12:34
Ja idd ;)
Ik heb vorige week m'n benen nog eens gescheerd, toen ik gedaan had, had'k ook twee sneetjes :rolleyes:
Dus leek het me verstandig om het beneden ni echt te gaan scheren maar gewoon wat bij te werken :D:p

snoezel
24 November 2009, 13:54
mini: jij hebt nog geluk dat het november is en je dus niet dikwijls een rok of korte broek aanhebt.
bij mij was het augustus en mijn benen dat was echt een ramp :)

Laurence
24 November 2009, 16:33
Zijn jullie ventjes echt zo'n beulen :)
De mijne scheert zich zelf niet goed, en eerst had ik ook wel schrik, maar het resultaat mag gezien worden :)
En zonder kwetsuren

_liesje_
24 November 2009, 16:42
amai dan hebt gij geluk :) nee, echt begin er liever zelf aan denk ik. dat gaat echt niet goedkomen.
mijn ventje is nen hele nonchalante op zo'n dingen, soms als hij juist geschoren is, staat er nog zoveel op ( overgeslagen ) dak denk, eum, moet ge het nog doen? :D

mini
24 November 2009, 16:47
Liesje, we hebben precies veel gemeen :D

_liesje_
24 November 2009, 18:31
hehe, dat wordt altijd maar meer en meer é mini!
dus, we gaan allebei voor een super vlotte bevalling!!! ;)

mini
24 November 2009, 19:16
Da komt zeker en vast in orde! ;)