PDA

Volledige versie bekijken : "klussen" voelt als écht klussen...

Kimmy
25 July 2008, 12:31
Dag mensen,

Ik ben hier nieuw, ik ben eind juni gestopt met de pil en heb al mijn eerste ontgoocheling van het krijgen van de maandstonden achter de rug.

Ik moet wel zeggen dat ik het klussen tijdens de vruchtbare periode heel vreemd vond. Ik wou dat ons kindje liefdevol zou worden gemaakt maar eerlijkgezegd voelde het aan als werken en was er niets romantisch meer aan na een tijdje. Ik kon alleen maar denken aan het feit of ik zwanger zou worden... Ook mijn man had er moeite mee.

Hebben jullie tips voor ons?

groetjes
Kimmy

sunshine
25 July 2008, 13:51
Ik heb hetzelfde gevoel. Daarom hebben we besloten om het enkel te doen wanneer we zin hebben. Uiteindelijk als je niet telt en er niet mee bezig bent doe je het ook vanzelf op het goeie moment, en dan heb je niet het gevoel dat je 'moet'.

snoezel
25 July 2008, 14:07
ik had dit gevoel enkel de eerste maand.
ook vooral omdat je weet dat je geen pil meer neemt hé...
vond dat een heel raar gevoel maar daarna was het een stuk beter. mss telt dit voor jou ook wel!

probeer inderdaad niet teveel te rekenen, maar ik moet zelf niet te hard roepen want wist ook altijd wanneer ik mijn vruchtbare dagen had hoor :)

groetjes
snoezel

ka80
25 July 2008, 15:07
hello
Wij spreken er eigenlijk gewoon helemaal niet over. We zijn er allebei klaar voor en gaan er van uit dat het wel zal komen. Voor ons is er dus niets veranderd, wij vrijen alleen wanneer we er beiden zin in hebben en denk wel dat dat het beste is. Ik kan mijn vruchtbare periode niet eens uitrekenen omdat ik al minstens een cyclus heb van 44 dagen (cyclus nog steeds ni gedaan,...) en 41 dagen is de maximumwaarde om het uit te rekenen op deze website,...

GOED WEEKEND IEDEREEN!!!!

Trinity
7 August 2008, 08:25
Hej Kimmy,

De eerste maand had ik dat ook, dat 'moeten' en een heel vreemd gevoel omdat het nu gevolgen kan hebben. Bij ons was er in het begin dus ook niet veel romantisch aan :-), maar dat is wel verandert. Wij houden ons nog wel zo veel mogelijk aan de 48 uren-regel en een kuzzen onder het bekken voor minstens 10 minuten, maar wij hebben niet meer het 'moeten' gevoel, het is nu eerder een extra boest voor ons relatie. Ik bezie het als meer tijd hebben voor elkaar, omdat we beiden een vrij lange werkdag hebben. Dat ik mij nogal strikt aan de regeltjes hou, komt meer omdat mijn cyclus tot nu toe vrij lang is (gemiddeld 42 dagen), wat de kansen toch iets verlaagt.

Miek
7 August 2008, 08:59
Mijn ventje weet niet eens hoe een cyclus in elkaar zit, dus ik vertel hem niet wanneer mijn vruchtbare dagen zijn. Dan heeft ie niet het gevoel dat hij moet klussen. Hij denkt waarschijnlijk dat ik die dagen iets verkeerd gegeten heb dat ik plots zo "zin" heb! :lol: :lol:

Kimmy
7 August 2008, 10:51
Ik heb het gisteren weer voor gehad... het "moeten" verpest alles!
Ik kan het voor mijn man ook niet verbergen, hij rekent zelf mee en weet perfect wanneer het "van dat" is.
Ik wil later niet moeten terugdenken en mijn kindje moeten vertellen dat het gemaakt is in zo'n gedwongen sfeer?
Ik word er beetje weemoedig van :(
groetjes
Kimmy

Mrs O.
20 August 2008, 12:37
Sorry Kimmy, hopelijk vinden jij en je man snel weer een evenwicht en knn jullie op een romantische manier zonder al te veel 'pressure' verder 'klussen'. Stress geeft een negatieve invloed op zoveel dingen in je lichaam, dus ook op het zwanger worden he...

Mijn man en ik zijn nu nog mr net aan het proberen mr sinds we beslist hebben om aan kindjes te beginnen is ons libido vollenbak gestegen... het is vr mijn man (en vr mij ook wel) zelfs moeilijk om ons ad 48-uren regel te houden... De sex is gewoon super, terwijl we hiervoor in een soort van gewentepatroon begonnen te geraken waren, wat niet echt wauw was
Nu ik zeg het, we zijn nog mr net bezig, hopelijk blijft ons sexleven dit enthousiasme niveau houden he...

We hebben ook we meteen van in het begin gezegd dat we 'de natuur hr gang gn laten gaan', dus proberen ons geen tijdslimiet op te leggen.
Maar ik weet nu al, volgende week krijg ik wss mijn maandstonden (we gn ni té optimistisch worden) gaan we beiden wel ff ontgoocheld zijn als ze er effectief doorkomen...

in ieder geval, ik wens je veel goede moed... en lots of positive romantic vibes in the bedroom...

Kimmy
20 August 2008, 15:20
dag mrs. O.!

het grappige is, wij hebben altijd fijn seksleven gehad en nu nog is er niets mis mee als we niet in de vruchtbare periode zitten maar vanaf dat we weten "tis van dat" is het precies stuntelig en zo :)

nu, we geraken daar wel over denk ik...

op dit moment volop aan het wachten of mijn regels nu wel of niet zullen doorbreken (zou vandaag moeten gebeuren), ik voel wel beetje de pijn die altijd voorafgaat aan de duiveltjes maar niet even erg als anders dus ja... wachten dus :)

succes voor jullie ook!

groetjes,
Kimmy

Mrs O.
20 August 2008, 15:49
Hela Kimmy

Ik duim mee dat ze er NIET doorkomen vandaag , of morgen, of overmorgen, of... :-)

Ik zit in eisprong periode op dit moment, mr mijne man ligt sinds gisteren met voet in het gips en heeft nog altijd veel pijn, dus de kans op een swingende 'lets make a baby' avond zit er efkes niet in... ja se... we'll see...

Laat iets weten hé ;-)

groetjes

Nes
20 August 2008, 22:35
Ja, ik ken dat gevoel, de eerste 8 maanden dat wij probeerden zwanger worden was het ook alsof "het" moest. En dan is het natuurlijk niet leuk om te klussen. De laatste maand hadden we dat niet, we zijn dan op reis geweest en sinds we terug zijn hebben we het alleen gedaan als we der zin in hadden. En zie.
Ik weet dat je die eisprong altijd wil hebben maar als je gewoon regelmatig klust dan lukt het ook wel. Ja ik was er ook wel mee bezig van ik hoop dat het deze maand prijs is of 't zal wel weer niets zijn.

Kimmy
21 August 2008, 09:49
Laat iets weten hé ;-)
nog niets dus, é (zie andere post) :(

groetjes
Kim

pinkytje
21 August 2008, 21:15
helo helo missies...

kwee nie wat et is,ma heb een raar voorgevoel over deze maand :p
klinkt raar eh :)

xxx

pinkytje
21 August 2008, 21:18
oooo,
en vanaf nu eet ik enkel nog gezond en drink ik veeeeel water en neem foliumzuur ;)

hoop dat van dit keer (ronde 7) prijs is zenne

ik trouw binnen een paar maand en hoop dit te kunnen aankondigen op ons feest dat
we in blijde verwachting zijn ,heb nu al tuutjes gekocht waarop staat "men oma is de liefste" en ene met "opa's deugniet"
en dan te verpakken en te geven :)

xxx

Nes
21 August 2008, 22:18
Pinkytje ik weet niet of ik al proficiat gezegd heb voor de trouw, dus proficiat!!! En das echt wel een leuk idee, die tuutjes!
En een raar voorgevoel? Dat het prijs zou kunnen zijn? Ik hoop het echt voor jou hoor.

Grts Nes. Ik drink ook wel meer water nu en het smaakt beter of dervoor. Raar he.

mini
22 August 2008, 15:56
Als je het water echt beu wordt kan je er mss een beetje citroensap in doen voor een smaakje ;)
Zo doe ik het toch :)

Miek
26 August 2008, 10:31
Pinky: proficiat!!!

Hier is het heeeeel erg stil. Letterlijk...
Voor ik met mijn pil stopte had ik een enorm laag libido door pilgebruik en daar kon al eens een ruzietje door ontstaan aangezien ik nooit zin had... Maar sinds ik stopte met de pil ging dat pijlsnel de lucht in en dacht ik dat alles opgelost was.

De eeste week was dit inderdaad ook. Ventje wist niet wat hem overkwam (:lol:) maar het enthousiasme van zijn kant is serieus gedaald. De laatste week heeft HIJ nooit zin...
Ik denk dat ie wat gestresseerd en moe is. We beginnen volgdende week aan ons groot verlof en het is een bewogen jaar geweest.
Ik hoop dus dat er volgnende week wat verandering in komt want aan de frequentie die we nu aanhouden ga ik nooit zwanger worden!!! :lol: :lol: :lol:

Doortje
30 August 2008, 12:32
Ik heb ook een laag libido maar hoop dat dit betert want ik ga vanaf vandaag stoppen met de pil!
Ben wel bang dat alles nu wat geforceerder gaat gaan, het spontane zal er wel af zijn vrees ik, je weet nu
allebei waarvoor je het doet he :-)
Houden jullie allemaal rekening met de 48 uren regel of is dat niet zo belangrijk?
Groetjes Doortje

mini
30 August 2008, 13:35
Wij zijn net begonnen aan ons eerste ronde, en amaai... 't is echt genieten van elkaar. :)
We houden (nog) geen rekening met wanneer ofzo of hoeveel, we zien wel ;-)

L@yla
30 August 2008, 14:59
hoi mini: goed van julie,het is de beste manier niet forceren!
en doortje: je weet idd waarvoor je het doet maar het is daarom niet minder leuk vind ik,een kindje komt toch voort uit liefde..

veel succes alle2 en ps: niet verschieten van het ontpillen!

gr
layla

mini
30 August 2008, 20:46
ik vraag me gewoon af, wanneer jullie de eerste symptomen van ontpillen opmerkten?
Een paar dagen, anderhalve week,...?!

pinkytje
31 August 2008, 14:11
heykes...

@mini : dat kan wel een paar maanden duren hoor dat ontpillen :s
@Miek : ik ben sinds gisteren EINDELIJK in verlof,just in de eisprong woensdag ... maar zal voor het zekerste heel de week sex sex sex zijn heheh
ben het zooooo beu he da wachten op je eisprong,wachten op je regels, en zo heel de tijd hetzelfde,hoop echt wel dat het nu prijs is,ik heb het gevoel dat ik hier de laatste zal zijn ,nes en ik zijn even lang bezig,dus nu zij zwanger is hoop ik dat het nu mijn beurt is :)
stom he,mijn redenering ...mja
@nes : hoe voel je je?niet te last van misselijkheid of zo?
xxx knuffiessss

mini
31 August 2008, 14:14
@ pinkytje: ik weet wel dat het ontpillen een aantal maanden kan duren. Maar ik vroeg me gewoon af, wnnr je begint te merken dat je lichaam aan't ontpillen is.
bv. na een week al precies krampen in de onderbuik, of hoofdpijn, misselijkheid.

pinkytje
31 August 2008, 16:45
tja... bij mij was at voornamelijk mijn onregelmatige cyclus... na 6maanden ontpillen had ik eindelijk weer een normale cyclus van 28 dagen
en voor ik vroeger met de pil begon had ik enorme hoofdpijn en hevige krampen toen ik mijn maandstonden moest krijgen,...en nu heb ik dat alles terug sinds een 2tal maanden .. dat verschilt van persoon tot persoon he

nog een vraagje... heeft iemand ervaring met het nemen van seroxat?en stoppen met die medicatie terwijl je zwanger probeert te raken?

xxx

mini
31 August 2008, 17:43
da wordt vooral genomen bij depressies en angsten, ni?!
Hm, ik zou eerst en vooral de bijsluiter eens lezen. En zeker eens langsgaan bij de HA.

dit vond'k op internet:

Gebruik in de zwangerschap
De effecten van dit geneesmiddel tijdens de zwangerschap zijn niet bekend. Dit betekent dat het toepassen van dit geneesmiddel gepaard kan gaan met risico's voor het kind. Het gebruik van dit geneesmiddel is dan ook niet aan te raden voor vrouwen die zwanger zijn, of proberen te worden.

Doortje
31 August 2008, 18:28
oei dan ben ik benieuwd wat er allemaal gaat gebeuren bij het ontpillen..
ik ben pas gestopt, we zullen wel zien he !
Het is in ieder geval super spannend allemaal, merk toch wel dat ik er heel fel mee bezig ben.
succes iedereen wij gaan de 1e ronde in ;-)
groetjes Doortje

mini
31 August 2008, 19:06
succes doortje!
Wij zijn ook bezig aan ons eerste ronde! Wie weet zijn we wel samen zwanger! ;)

pinkytje
31 August 2008, 22:20
heb een forum ontdekt over die seroxat,amai wat een schade dit geneesmiddel aanricht aan het lichaam !!!! ik stop er mee!
dit is idd voor angsten! het ergste van al .... mijn huisarts zei me dat dit helemaal geen kwaad kon,nu zie ik op de bijsluiter dat het niet aan te raden is bij vrouwen die zwanger proberen te worden ! ! !
ben dus echt wel ferm kwaad eh!!!! mss is het al die tijd al nie gegaan door da eh!!!!!!!
ben aan het wenen dat nie te doen is,da noemt dan nen huisdokter!!!!!!!!

pinkytje
31 August 2008, 22:23
http://www.zwangerschapspagina.nl/cyclus/1/1219269600/cyclus.png (http://www.zwangerschapspagina.nl)

lotjen
1 September 2008, 17:04
Hey pinkytje,
das echt wel schandalig van je dokter! Nam je die pillen al lang?
Ik vermoed wel niet dat het niet aan die pillen ligt dat je niet zwanger bent,
want zo'n pillen zijn vooral slecht voor de embyo's,dus in een vroeg stadium,het zou niet goed
mocht je al zwanger zijn,maar dat ze een een zwangerschap voorkomen lijkt me sterk!
Maar dan nog is het een grove fout van je dokter,en is het een echte domper é!
Ik duim voor je!!!

Veel liefs Lotte

mini
1 September 2008, 17:04
Ik lees altijd aandachtig de bijsluiter als'k u iets word voorgeschreven van de dokter... en pas dan besluit'k of dak da neem of ni. Allezja... is ook wel te zien voor wa é.
Zo moest'k pillen nemen om de pijn te verzachten in m'n onderrug, en als'k de bijsluiter leesde, kreeg'k al de kriebels.
Ben dan trg naar m'n huisarts gestapt (die is daar redelijk gemakkelijk in ;)) en heeft me dan maar een lange kiné voorgeschreven. En uiteindelijk ben ik er naar mijn weten beter door geworden. Heb al bijna 2 jaar geen last meer van m'n rug, mede door m'n kinesist die ook rugschool geeft. :)
Voordien was da een maand goed, een maand minder...

Nijntje
1 September 2008, 17:12
Hey Doortje en Mini,

Wij hebben ook de keuze gemaakt om eraan te beginnen. Heb nu mn laatste regels, geregeld door de pil. Na een paar dagen kunnen wij dus ook van start gaan! WOEHOE!!! :-D

We zijn wel van mening om t rustig aan te doen. We weten al wel dat we rekening moeten houden met t ontpillen, maar zou er ook wel graag vaart achter zetten... Ben al aant bedenken hoe we het gaan aankondigen.... :)

Groetjes,
Nijntje

Kimmy
1 September 2008, 17:42
dag Nijntje!

fijn voor je!

ik heb juist hetzelfde, eerst zeggen "we gaan het rustig doen" maar ik ben ook al aan het denken hoe ik het aan mijn ouders, vrienden, zussen, ... ga vertellen, wie ik als meter en peter wil, ik kreeg van mijn ventje al een namenboek cadeau, ...

Wij zitten in de derde ronde en ik ben wel al rustiger geworden eigenlijk. Ik heb zelfs niet meer gerekend nu want dan is het "klussen" niet meer leuk (reden waarom ik deze topic opende :)).

groetjes en succes,
Kimmy

mini
1 September 2008, 17:48
Ik heb m'n banner/ticker staan, maar eigenlijk ga ik er helemaal ni op voort :)
Is de eerste ronde, voor hetzelfste geld heb'k een cyclus van 24 dagen of één van 35 dagen
Ik kan me dat niet zo goed meer herinneren, van in den tijd, dak nog geen pil nam. Wat ik me wel herinner, is dat'k eigenlijk vrij regelmatig was. Hopelijk wordt het opnieuw een regelmatig cyclus vanaf nu. :)
Maw, 'k heb de banner gewoon geplaatst om een gedacht te hebben vanaf wnnr ik mogelijk kan gaan testen :)

Hier zit er geen al te grote vaart achter :)
Wil héél graag een kindje, maar wil voorlopig nx "forceren". We zien wel :)
Ik heb al héél lang in m'n hoofd hoe ik het de ouders ga vertellen... Voor zowel mijn ouders als m'n schoonouders is't een verschillende manier :D

Nijntje, ook jij véél succes gewenst...

veerle
2 September 2008, 17:31
Hoi dames,

Wij zijn toch allemaal hetzelfde hé ;-)
We willen er geen vaart achter zetten maar toch willen we het snel :-)
Over hoe ik het aan de ouders ga vertellen heb ik ook al nagedacht wil het origineel doen (hopelijk kan het als kerstkado ;-) )meter is gekozen peter is een serieus twijfel geval:-s
Ik denk dat ik een foto van de echo afgeef of tegenwoordig kan je zo leuke gadgets laten maken met een foto erop....Ook leuk is een fles wijn met zo een etiket van 'wil jij mijn meter zijn' kunnen ze direct op klinken:-)
Ideeën genoeg alleen nog geen baby :-)
http://www.babybrabbel.nl/dynban/cyclusbanner/1219788000/28/1.png ('http://www.babybrabbel.nl')

veerle
2 September 2008, 17:33
http://www.zwangerschapspagina.nl/cyclus/1/1219788000/cyclus.png (http://www.zwangerschapspagina.nl)

Nijntje
2 September 2008, 21:56
Hihihi.... :D

We denken er echt wel t zelfde over....Grappig om te lezen!
Overlaatst moest ik een 'blije doos' ophalen voor een vriendin van me. Als ik dan bij de prenatal rondloop begint t helemaal te kriebelen. Probeer me nog wel in te houden met t kopen van kleertjes, ook al heb ik er al verschillende schattige dingetjes zien liggen. :)
Boeken over zwangerschap vind ik wel interessant. Zo'n dagboek waarin staat wat er elke week in je buik gebeurd, hoe t kindje groeit en wat er voor jezelf veranderd. Maar ik durf t nog niet te kopen, misschien iemand bekend die me herkent... En t moet een volledige verrassing blijven.

Vandaag vroegen mijn leerlingen ook nog... juf, heb jij al kindjes? Wanneer krijg je ze dan?
Ik maar zeggen dat t nu nog niet was.... ze moesten eens weten..... :)

Succes aan alle 'klussers'

Nijntje

Doortje
3 September 2008, 19:14
wat leuk om te horen dat jullie er ook zo mee bezig zijn...
vandaag zei iemand terloops op mijn werk: wedden dat het bij jou ook niet meer lang duurt
als je een baby ziet begin je te stralen, ik vrees dan ook dat het bij mij wel opvalt.
Ben ook al aan het denken hoe ik het iedereen ga vertellen. terwijl het nog niet zover is.
Ik probeer er toch niet teveel mee bezig te zijn maar toch hoop ik heel hard, maar ik zat pas in
de eerste ronde dus het kan best nog even duren...
Maar toch wil ik iedereen heel veel succes wensen, en houd ons op de hoogte .
groetjes Doortje

veerle
3 September 2008, 20:59
Hoi

Vandaag hoorde ik van de meter die ik in gedachte had dat ze deze
maand bij een andere vriendin van haar ook meter wordt....
Nu vind ik het zo stom als ik haar ook ga vragen maar ze is echt mijn beste vriendin
en ik zou echt niet weten wie ik anders als meter zou moeten nemen!
Ik weet wel 100% zeker dat ze het zelf heel leuk zou vinden omdat ik en dat ander
meisje haar beste vriendinnen zijn...
Maar ja, wie weet is dat ander kindje al een jaar voor er bij ons eentje komt...

xxx

Doortje
4 September 2008, 13:42
Ik ga mijn zus vragen, ik was eerst ook aan het denken om vriendin te vragen maar bij zoiets is het toch fijner als het familie is (als je die mogelijkheid hebt)
mijn vriendin was getuige op mijn bruiloft.
Alleen kunnen we nu gene peter vinden.... noch ik noch mijn man hebben een broer en schoonbroer willen we niet.
Nu denken we eraan om 1 van de opa's te vragen als peter.
Zou het liever niet doen maar we hebben geen optie eigenlijk.
Ofwel moeten we 2 meters nemen mijn zus en de zus van mijn man maar dit vindt mijn man niks omdat hij van mening is dat een kind een peter en een meter moet hebben...
wie van jullie heeft hetzelfde probleem en heeft nu ook 2 meters ?
groetjes Doortje

Mrs O.
4 September 2008, 14:55
Hey Doortje

Meter en peterschap, delicate kwestie he :)
Ik vind 2 meters een goed alternatief eerlijk gezegd, zeker als je in de familie wil blijven... Meter in de familie en peter uit vriendenkring is mss wat delicater...

wij hebben een soortgelijk probleem...

Nu, wij gaan onze future baby wel niet laten dopen, mr het is altijd leuk om die kleine pruts een 'meter' en 'peter' te geven 'die over hen waken indien nodig'...

Mijn man heeft geen familie hier in België, en ik heb alleen mijn mama (ben enig kind en mijn paps is vorig jaar plots gestorven)... Dus wij hadden zoiezo in gedachten vrienden als meter en peter te vragen.

Dat was buiten mijn ma gerekend: toen ik een tijd geleden (goede vriendin van mij was bevallen) zei dat ik graag die vriendin 'ooit' als meter zou hebben van ons kindje, begon ze te steigeren... Mama is van het principe dat familie (lees grootouders) meter of peter moeten zijn, en niet kameraden, want familie is sterker qua band... einde discussie. ik kan begrip opbrengen vr haar mening, mr als wij mijn moeder als meter vragen, wie dan als peter? de combinatie grootouder als meter - kameraad van mijn man als peter vind ik raar...

De meest logische optie is dat we enkel een meter voor ons eerste kindje nemen, mr wat dan weer niet eerlijk is moest er een tweede komen, waar we dan wel vrienden als meter en peter knn vragen...
We kunnen ook 2 vrienden bombarderen tot 'speciale nonkel en tante' en mijn mams op het geboortekaartje laten zetten als 'fiere oma'...

Wat denken jullie???

Wat een soep hehe :)

Greetz

Annelies

mini
4 September 2008, 15:31
hier is't vrij simpel
Een vriend en vriendin worde: nonkel en tante (gewoon ik ben enigst kind en vind het beke zielig als ons kindje geen nonkels of tantes zal hebben :()

Soit, m'n ventje z'n mama, wordt meter
en mijn papa peter. Zo simpel als et groot is ;)

Laurence
4 September 2008, 16:05
Ik zou toch opteren voor vrienden als meter en peter als er niemand anders is in de familie.

Ik vind het nogal raar om de grootouders meter en peter te laten worden.
Ik ben persoonlijk meter van mijn klein broertje (niet echt hetzelfde maar ja) en hij noemt mij altijd zus. Toch zou ik ook graag eens meter worden genoemd.

Ik denk dat oma en opa ook wel iets heeft in plaats van meter en peter of andersom.

Maar ja, dat is mijn gedacht hé.

katrientje
4 September 2008, 16:06
Ik vind dat je mensen moet kiezen die je heel graag hebt, ongeacht of ze familie of vrienden zijn.

groetjes

mini
4 September 2008, 17:46
Mja... ik kies voor m'n familie. Ik ben een familie-persoon zal ik ma zeggen :)
En bij ons is't de gewoonte dat oma/opa ook de meter/peter is

veerle
4 September 2008, 20:17
hoi ,

ik ben ook enig kind thuis en mijn ouders hebben al eens vroeger laten vallen dat
je voor meter of beter best voor een jonger persoon kiest, zij worden toch al grootouders dan
en dat vinden ze speciaal genoeg...
Meter wordt mijn vriendin die getuige was, mijn man heeft wel een broer maar dat klikt niet echt tussen
hem en mij allez vooral niet met zijn vrouw en mij :-)
Maakt dat we dus een heel erg 'gemaakte' relatie hebben ... En ik hem dus niet als peter wil..
Mijn man gaf me er laatst gelijk in maar eens het zover is moet ik mss met tegenzin hem toch als
peter nemen maan dat zie ik dus TOTAAL niet zitten....

mini
5 September 2008, 15:44
oei da's minder :/
Mja... echt goeie raad kan ik je niet geven, da's iets dat je zelf moet beslissen. Heeft je man dan geen goede vriend die hij wil nemen als peter ofzo?

L@yla
5 September 2008, 18:01
hoi,
ik zou heel graag mijn broer en mijn ventje zijn zus nemen maar onze ouders willen absoluut peter en meter zijn,ze vinden dat dat zo hoort,alhoewel ik het leuker zou vinden om mijn broer te kiezen,
maar we hebben niet veel keuze

vele gr
layla

veerle
5 September 2008, 20:36
hoi mini,

Jawel vrienden genoeg maar weet je, zijn ouders verwachten dat we zijn broer zouden nemen maar tenslotte
doen we wat we willen. Ik wil hem niet nemen owv wat anderen denken of vinden ..
We zullen het allemaal wel zien eens het zover is... Hopelijk blijft mijn man bij wat hij laatst heeft gezegd dan zijn er geen probs dan kiezen we iemand anders. Als hij zijn broer wil en ik niet dan hebben we een probje :)

groetjes!!!

Doortje
6 September 2008, 14:06
Het is allemaal niet gemakkelijk he, wij hebben hier ook heel veel discussie over terwijl ik nog niet eens zwanger ben. Maar ik ben van het principe opa en oma niet die hebben al een speciale rol en ook omdat ze al wat ouder zijn, het is beter om een jongere persoon te nemen hiervoor.
Ik zou echt graag 2 meters willen mijn zus en zijn zus maar dat ziet hij totaal niet zitten.
Sowieso wil ik in de familie blijven dus vrienden zijn ook geen optie voor mij, ik vrees dat het nog wel even
zal duren voordat we eruit zijn...
Want dit is toch te belangrijk om maar even snel een keuze te maken zodat de ander tevreden is.
groetjes aan iedereen

veerle
15 September 2008, 19:12
hoi hoi

Gisteren waren we in een boekenwinkel en vond ik daar toch iets
leuks :)
er waren zo heel kleine boekjes 'tips voor opa & oma'
Ik dacht meteen, als het volgende maand van dat is koop ik er ddl
2 om zo het nieuws aan onze ouders te vertellen:)
Ook lagen er boeken 'hoe wordt ik een super papa'
nu dacht ik eens het zo ver is, doe ik een test zonder dat mijn man het weet en dan
geef ik hem zo een boek en de test...
Maar, als ik wat langer erover denk, wil ik toch liever de test samen met hem doen..
Waar ik toch aan denk!!! ik ben nog niet eens zwanger :)!!
typish ons zeker ??:)
xxx

L@yla
15 September 2008, 20:34
hoi veerle,
wat leuke ideeën met die boekjes enzo,ik heb ook al zo van die dingen,een tuutje met i love papa erop om aan mijn ventje te geven eens het zover is want ik denk dat ik zonder hem ga testen,dan is de verrassing groter,vind ik he,en voor de ouders wou ik ook eerst zo van die tuutjes kopen met opa en oma ed maar ik wil iets creatiever,maar k heb daar nog alle tijd voor he,ik denk dat het idd typisch is dat je ermee bezig bent,het is dan ook het enige wat we kunnen zolang we niet zwanger zijn,ik vind het iets waar ik me aan optrek
mijn vriendin belde net ,mss kans op een tweeling wat spannend ben heel erg blij voor ze!

vele groetjes en waar zit de rest?

LAYLA

Trinity
15 September 2008, 22:52
Kies gewoon die twee personen die je wil dat voor je kind zouden zorgen, moest er iets met jullie gebeuren.
Voor mij een simpele keuze qua peter: men broertje. Wie dan meter wordt is minder relevant voor mij :-)

Hey Doortje

Meter en peterschap, delicate kwestie he :)
Ik vind 2 meters een goed alternatief eerlijk gezegd, zeker als je in de familie wil blijven... Meter in de familie en peter uit vriendenkring is mss wat delicater...

wij hebben een soortgelijk probleem...

Nu, wij gaan onze future baby wel niet laten dopen, mr het is altijd leuk om die kleine pruts een 'meter' en 'peter' te geven 'die over hen waken indien nodig'...

Mijn man heeft geen familie hier in België, en ik heb alleen mijn mama (ben enig kind en mijn paps is vorig jaar plots gestorven)... Dus wij hadden zoiezo in gedachten vrienden als meter en peter te vragen.

Dat was buiten mijn ma gerekend: toen ik een tijd geleden (goede vriendin van mij was bevallen) zei dat ik graag die vriendin 'ooit' als meter zou hebben van ons kindje, begon ze te steigeren... Mama is van het principe dat familie (lees grootouders) meter of peter moeten zijn, en niet kameraden, want familie is sterker qua band... einde discussie. ik kan begrip opbrengen vr haar mening, mr als wij mijn moeder als meter vragen, wie dan als peter? de combinatie grootouder als meter - kameraad van mijn man als peter vind ik raar...

De meest logische optie is dat we enkel een meter voor ons eerste kindje nemen, mr wat dan weer niet eerlijk is moest er een tweede komen, waar we dan wel vrienden als meter en peter knn vragen...
We kunnen ook 2 vrienden bombarderen tot 'speciale nonkel en tante' en mijn mams op het geboortekaartje laten zetten als 'fiere oma'...

Wat denken jullie???

Wat een soep hehe :)

Greetz

Annelies

veerle
15 September 2008, 23:47
Hoi Layla,

Ik denk ook wel dat ik toch zonder hem ga testen zo is de surprise inderdaad groter;)
Dacht er eerst aan om een echo in te kaderen en te geven maar, das zo cliché!! :) wil ook iets anders
dan anders ( dat zijn ze wel gewoon van mij:) ) Ik vind sinds zondag de boekjes het leukst mss maak ik dan
met de foto van de echo een soort bladwijzertje....

Meter en peter gedoe bewaar ik tot het moment dat ik zwanger ben, want het mogelijke discussie punt 'wie wordt peter' wil ik nu nog liever niet aangaan ;)

Juist weer alle zwangerschapstoestanden kunnen vergeten in de dansles! Ik zie mezelf al op ballet met de dikke buik binnenkort :) buik intrekken zal dan niet meer lukken hihi!!!

Groetjes aan alle klussertjes :)

P.S.: sinds ik dit forum heb gevonden, moet ik wel lachen met het nieuwe tv programma 'mijn man is een superKLUSSER' hihi

mini
16 September 2008, 00:05
Ja is idd wel een grappige term 'klussen' :)
Mijn ventje moet het woord 'klusjesman' ook ni meer gebruiken :') Is nu gewoon 'handige harry' geworden :D

L@yla
16 September 2008, 00:10
hoi veerle,
idd meter en peter laat ik ook nog wat wachten,alhoewel dat toch eigelijk al beslist is de ouders willen het heel graag hebben ze al laten merken,
ik ga vanaf woensdag ook weer dansen,t zal goed doen om ook eens alles van mij af te kunnen zetten,ik dans eigelijk al sinds ik 6 jaar was maar ben vorig jaar moeten stoppen wegens knie blessure,nu ga ik er toch weer voor gaan
in ieder geval ik heb weer hoop voor deze maand! en probeer het echt zoveel mogelijk uit mijn hoofd te zetten,en eerlijk gezegd in het weekend lukt dat heel erg goed,we gaan uit(voor zolang het nog kan) en zijn altijd op zwier maar dan is het ma avond en ben er weer heel hard mee bezig!
maar ja ik zal wel geen uitzondering zijn denk ik he:)
vele gr
layla

Laurence
16 September 2008, 09:35
Wat ook een leuk ideetje is, vind ik, is de papa iets te drinken geven in een papfles.
Ik wil deze keer ook zonder hem testen, dan is de verassing des te groter.
Ik hoop dat ik snel aan ronde 1 kan beginnen.

Mrs O.
16 September 2008, 10:40
Mijn man moet er zéker bij zijn als ik test hoor, want ga vergaan van de zenuwen :)... Ik heb nog NOOIT een zwangerschapstest gedaan, dat gaat zo'n intens moment zijn...

We hebben net mijn meest vruchtbare periode achter de rug en hoop echt dat ik kan testen deze maand... We hebben zeer intensief 'kindjes gemaakt' vorige week en dit weekend, dus ja, het is best wel spannend :)

Op zich hebben de husband en ik niet echt haast om zwanger te worden, mr het zou zo'n fantastisch nieuws zijn.... dan kan ik mezelf eindelijk toelaten mijn immense 'zwangerschapsbijbel' te beginnen lezen en serieus naar namen beginnen te zoeken ipv de husband constant de oren van zijn kop te zagen zonder échte reden...

xxx alé, ga is poging doen tot verder werken, doeiiiii

annelies

mini
16 September 2008, 13:08
Véél succes Mrs. O voor deze maand.
Wat betreft de oren afzagen van uw man, zonder enige reden, 'k moet toegeven, ik kan da ook wel voor de moment. :D

Hier nog 5 dagen op de tanden bijten en dan hopelijk kunnen testen. Spannend! :P:cool:

edit: Hier moet m'n ventje er ook bij zijn als'k test, want 't zouden wel eens de langste 3 minuten uit m'n leven kunnen worden :lol:

Heb de vraag al gesteld op een ander forum, maar doe het hier ook. 'k Heb tests gekocht die beweren al een positief resultaat te geven 4 dagen voor de NOD. (ni dak ze doorvoor heb gekocht é:))
Maar zouden jullie wachten tot het echt zover is? of zouden jullie ook een testje op voorhand durven doen?
'k Weet dat het een positief resultaat kan geven, maar dat je MS dan toch kunnen doorbreken. Dat de zwangerschap vroegtijdig wordt afgebroken.
Maar ook dat je dan een extra teleurstelling kan krijgen. Maar ergens kriebelt het zo.

Mrs O.
16 September 2008, 13:13
Hey Mini

Ben blij dak ni alleen aant zagen ben :)
Hij kan er voorlopig nog vrij goed tegen mr vrees als ik ettelijke rondes ga moeten doorlopen hij op een bepaald moment toch wel ff gaat freaken, hehe...

Bijt nog goed op de tanden, ik duim vr u ;)

Annelies

Laurence
16 September 2008, 14:12
@ mini: Ik zou toch nog even wachten. Gewoon om een extra teleurstelling daarna te vermijden.
Wat je niet weet, daar heb je ook geen hartzeer van zeggen wij altijd.

Ik heb momenteel ook het gevoel dat ik zwanger ben. Ik heb allerlei symptomen die ik toen ik zwanger bleek te zijn van onze tweeling ook had.
Als mijn cyclus normaal verloopt, kan ik over 3 dagen testen, maar ga mij toch nog inhouden hoor. Ook al is het moeilijk.
Waarschijnlijk is het niks bij mij, maar hoop doet toch een beetje leven hé.

Mrs O.
16 September 2008, 16:20
Hey Mini

Ik zou ook nog ff wachten (alhoewel ik mij u kriebels mr al te goed kan inbeelden...)

aaaaargh, da allemaal zo spannend !!!

Ik kan daar eigenlijk allemaal ni zo goed tegen (ben vrij grote stresskip - ge zult wel zien volgende week)

mini
16 September 2008, 23:26
Mja, idd, alhoewel ik vandaag het gevoel had dat m'n duiveltjes gingen doorbreken, dus ik iedere vrije moment (op't werk) naar het toilet hollen. Was eigenlijk wel grappig achteraf gezien.
Nu is dat gevoel volledig weg en heb'k eigenlijk last van slijm/witverlies. Ontpillen?! Wrs wel, ik wil mezelf ni gek maken ;):D

veerle
16 September 2008, 23:57
hoi dames!!

Ik blijf het gevoel in mijn buik hebben van aankomende regels....
Eerst dacht ik aan mijn eisprong maar die is nu gepasseerd
dus zou echt niet weten wat het kan zijn....

HELP :)

mini
17 September 2008, 00:58
Mja, een vrouwenlichaam zit raar in elkaar é :D
Als we nu eens zelf zo'n apparaatje hadden da we eens binnenin konden zien, dan zouden we het mss veel sneller begrijpen van waar al die kwaaltjes komen ;)

L@yla
17 September 2008, 01:24
hoi mini,
die test waar jij het over hebt,ik heb zo eentje gedaan de eerste maand overtijd en hopend op goed nieuws,dus ik zou zeggen als je het wil doen waarom niet het zou kunnen he maar idd zoals je zegt artsen raden het niet zo aan omdat het idd nog kan afbreken daarna
in ieder geval ik heb een vriendin die der zo eentje gedaan heeft neg en met een gewone test 3 dagen later positief dus heel raar
ze zijn ook nog niet zo lang op de markt heb ik me laten vertellen
ik duim voor je mee en wie weet mss zit je wel bij de gelukkigen die na 1 maand al zwanger zijn
het is je van harte gegund
gr
layla

mini
17 September 2008, 01:53
Dank je L@yla,

Maar na wat wikken en wegen, heb'k voor mezelf besloten om pas op m'n NOD te testen, dit alleen al, omdat'k geen teleurstelling wil achteraf (mocht de test pos. zijn en de zwangerschap vroegtijdig wordt afgebroken)
We zien wel ;)

Hopelijk heb jij deze ronde "prijs" :)

Mrs O.
17 September 2008, 12:53
Hihi, blijkbaar ben k niet de enige met rondspokende kwaaltjes...

Ik heb sinds een week buikpijn, dus dacht: ah mijn eisprong komt eraan..
Zaterdag had ik dan zo dat doorschijnend, kleverig 'witverlies' waarvan ze zeggen dat dat het teken is dat je vruchtbaar bent (klopte denk ik want had eisprong dit weekend, als ik mijn banner mag geloven )

Sinds gisteren heb ik pijn aan mijn borsten en nog altijd beetje buikpijn... Normaal komen mijn pijnlijke borsten een weekje voor mijn MS, dus dees is te vroeg he... HRMPF !!!!

De husband zegt dat ik zaag en zot aant worden ben :) en dat ik er teveel mee bezig ben.... Dus volgens hem zijn het mentale 'spook'pijnen...

bah bah bah

mini
17 September 2008, 13:00
:O Wat weet hij ervan?!
Nuja... volgens m'n ventje; hij heeft het niet zo luid en duidelijk gezegd, maar ik las het ergens tss de regels. ;)
Dan was ontpillen iets dat vooral in het hoofd van de vrouw speelt.
Hij heeft het geen twee keer moeten zeggen :P

Mja van mezelf denk ik, dat het vooral omdat het de eerste maand is dat'k gestopt ben met m'n pil.
'k Heb maar 4 jaar de pil genomen, maar volgens m'n huisarts was die toch zwaar genoeg. (Trigynon)
Dit omdat'k na amper een week en een half trg doorbraakbloedingen had :/ Alleen bleven die duren tot het einde van m'n stopweek. 'k Ben zo anderhalf jaar op de sukkel geweest voordat'k eindelijk een goede pil had. pffff.
En nu moet'k 'ontpillen', best grappig. Eerst zoeken wat er het best bij je past en dan die hormonen zo snel mogelijk uit je lichaam krijgen :)

Mrs O.
17 September 2008, 16:26
Hihi, idd mijn man minimaliseert graag :) Mr als hij van iets last heeft, pas dan mr op ze haha...

Ik heb hiervoor een 8-tal maanden een nuvaring gebruikt, wat minder hormonen bevat dan de pil, en daarvoor anderhalf jaar niks... En dáárvoor 6 jaar de pil, mr geen te zware...

Dus hoop da ik na 3 maand nu niet meer ah 'ontringen' ben... Ze zeggen dat hormonale effecten van een ring veel minder zijn dan de pil, klopt dat? Ik heb gelezen als je stopt met je ring, dat je meteen vruchtbaar bent...

Is er hier nog iemand die nuvaring heeft gebruikt en nu zwanger wil worden of zwanger is? En zo ja, duurde het lang om zwanger te worden?

groetjes

Annelies

lies
17 September 2008, 16:58
.

Is er hier nog iemand die nuvaring heeft gebruikt en nu zwanger wil worden of zwanger is? En zo ja, duurde het lang om zwanger te worden?
mijn beste vriendin had zo'n ring. ze is nadat ze ermee gestopt is één keer ongesteld geworden en toen was het prijs.

L@yla
17 September 2008, 18:15
@mini,
ik hoop het ook voor deze maand:) en ik hoop het ook voor jou en de anderen natuurlijk,het is iedere maand leuk om te zien dat er een paar zwanger zijn:) ik denk dat je er idd goed aan doet om te wachten tot je nod

vele gr
layla

Nijntje
17 September 2008, 19:45
Hey dames,

Terug van weggeweest! K heb t zo druk gehad dat ik er vanmiddag weer ns de tijd voor genomen heb om bij te lezen.

Sinds eind augustus hebben wij de knoop doorgehakt en ben ik dus niet meer aan een volgende pilstrip begonnen. Ik vind t superspannend en ben benieuwd hoe t ontpillen gaat en hoelang t gaat duren....

Heb n aantal nachtjes geleden heel intens gedroomd over mn zwangerschap. Voelde net echt aan.... :)
Zou t n voorbode zijn????

Greetz!

L@yla
17 September 2008, 20:16
hoi nijntje,
ik hoop voor jou dat de droom werkelijkheid wordt,maar ze zeggen da toch e als je iets heel intens droomt dat het soms waar is!
ik duim mee
gr
layla

Nijntje
20 September 2008, 20:50
Hey L@yla,

Laat ons hopen eh! Nog een tweetal weken en dan kunnen we nieuwsgierig worden: of testen of regels....
Wel spannend! Mijn ventje kijkt er ook al naar uit.
Maar toch een beetje met beide beentjes op de grond blijven staan. We zitten nog maar in onze eerste ronde dus...
Moet na t ontpillen kijken of mn cyclus nog verandert...

Allen veel succes!

Nijntje

veerle
21 September 2008, 12:30
hoi dames,

Eens de eisprong voorbij is, wil ik veel minder 'klussen' omdat er dan waarschijnlijk toch
geen bevruchting kan zijn.. Best erg eigenlijk :) allez de dagen voor en tijdens de eisprong
is het altijd zo van allez nu ist moment maar, derna is precies de fun eraf.. en begint voor mij het wachten
op de duiveltjes :s
Allez das niet dat we dan niet meer klussen maar, ik denk dan van nu komen der
toch geen kindjes van :s
Das eigenlijk alleen deze maand wel de vorige maanden had ik dat niet...
Heeft iemand van jullie dat ook??

mini
21 September 2008, 13:52
geen enkel probleem voor mij.
m'n man zegt dat'k mss trg aan de pil moet :') hij had meer rust zegt em :'):lol:

Laurence
21 September 2008, 14:37
Ik heb dat probleem niet echt gehad. Ik heb sinds ik de pil ben gestopt meer zin.
En als ze je dan verbieden van te klussen tijdens de zwangerschap, dan wordt je daar helemaal gek van.
Heb nu ondertussen mijn schade al goed ingehaald.
Mijn man vraagt nu soms ook achter rust. Zeker tijdens de voetbal :-)

veerle
21 September 2008, 22:39
hoi hoi,

Ik heb ook veel meer zin door te stoppen met de pil
daar niet van,
het is alleen zo na de eisprong dat ik dan zo in mijn kopke heb
van er komt nu toch geen kindje van :)
maar het antwoord zal weer heel simpel zijn:
NIET TEVEEL MEE BEZIG ZIJN :)

L@yla
21 September 2008, 23:11
hoi veerle,
ik kan er ook niet echt van meespreken,ik heb ook meer zin sinds ik gestopt ben maar ik gegrijp wel wat je bedoelt,als wij klussen tijdens de niet vruchtbare periode dan denk ik daar ook heel even aan,er komt geen kindje van...
maar toch kan ik er ook van genieten,t is niet dat ik het daarom minder leuk vind.

en dan zit ik met een dilemma:
mss kunnen jullie me een beetje helpen,ik werk momenteel 30u wat ik veel te weinig vind maar kan er niet meer krijgen van de wg.
Het is ook al een hele tijd dat ik mijn werk niet meer graag doe maar omdat ik nog studeer 1 dag in de week dacht ik telkens nog een beetje op mijn tanden bijten,maar nu kan ik het niet meer opbrengen,ik moet mezelf naar men werk sleuren en voel me niet meer goed bij wat ik doe
dus ben ik beginnen zoeken en heb een hele leuke nieuwe job gevonden waar ik wss wel zal aangenomen worden maar
het grote probleem is,wat als ik zwanger word en vinden julie dat ik het moet zeggen en hoe zit het met zwanger zijn als je pas ergens werkt?

Een hele uitleg omdat jullie de situatie beetje zouden begrijpen
hopelijk kan iemand me beetje helpen

gr
layla

veerle
22 September 2008, 12:05
Hoi Layla,

Dat is een moeilijke situatie :)
Moet je een bepaalde periode 'proef' doen? Bij ons op werk is dat meestal 6 maanden proef
en dan vast.

Het is meestal zo dat als je proef om is en je hebt vast, mogen ze je niet ontslaan wegens
zwangerschap. Allez bij mijn vriendin hebben ze dat wel gedaan, maar op de papieren hadden
ze gezet dat ze haar werk niet meer goed deed en niet meer stipt was.. Nu is dat een zaak bij de
arbeidsrechtbank..
Maar ik vind dat wanneer ze jonge mensen aannemen, weten ze dat die wel eens
snel zwanger kunnen zijn..

Ik zou het allesinds niet zeggen, mss dat ze dan je niet aannemen :s

groetjes
xxx

lotjen
22 September 2008, 12:51
Hellow ladies,

l@yla,ik denk dat het volledig afhangt van hoelang je proeftijd is,is dit een half jaar,dan zou ik het risico niet durven nemen...
Maar bij een arbeiders-contract spreekt men maar van een proef van 1 à 2 weken,dan zou ik niet twijfelen om de stap te zetten,als je je
werk echt niet graag doet,ik zou me niet kunnen voorstellen om dagelijks tegen mn zin naar mn werk te gaan.
Het is een moeilijke beslissing,maar je moet doen waar je gelukkig van wordt!
Veel liefs Lotte

L@yla
22 September 2008, 14:02
hoi veerle en lotjen,
bedankt voor jullie antwoord,het is altijd leuk om eens de reactie van een ander te horen en zoals je zegt het is idd niet makkelijk om telkens tegen je zin naar je werk te gaan,deze middag mag ik naar dat nieuwe werk en zal dus eens moeten luisteren hoelang de proefperiode is, want idd als de proeftijd 6m is dan ga ik me niet riskeren dan moet ik nog maar efkes op men tanden bijten:(
ik hou jullie op de hoogte,
gr
layla

mini
22 September 2008, 17:23
hey l@yla,

ook ik had op m'n vorig werk dat gevoel. Ik moest me ook iedere dag slepen. Ik ben dan uiteindelijk ander werk gaan zoeken. En de job die ik nu doe, is super!!!
Aangename collega's, werksfeer heel ontspannen, degelijke opvang naar opleiding en dergelijke.
Ik had ook zoiets in m'n achterhoofd, van; wat betreffende zwanger worden en dergelijke. We waren toen nog ni aan't klussen. Maar 't zat wel in ons achterhoofd.
Ik heb er toen ook nx over gezegd, omdat'k dacht; 't kan toch een tijdje duren voor ik zwanger geraak. en tot op heden heb'k nog nx gezegd. :)

Ik zeg het pas als ik zwanger ben ;)

Nes
22 September 2008, 18:37
Layla, ik werk nu iets meer of een jaar waar ik nu werk en niemand wist dat ik aan het proberen was. Ze weten het nu pas, nu ik 9 weken en een beetje zwanger ben. (juist mijn ha die bij mij werkt, maar die is gekoppelt aan het beroepsgeheim)
Ik zou dat niet zeggen hoor! Je weet nooit, jaloerse mensen,... Ik zou der allemaal met opletten.

L@yla
22 September 2008, 20:49
hoi nes en mini
bedankt voor de reactie, het is wss wel het beste dat ik niets vertel alleen moet ik afwachten hoelang de proefperiode is dat ga ik morgen weten, en dan beslissen,als het 6 maanden is dan vind ik het wel een risico ik wil absoluut niet zonder werk zitten als er een kleintje op komst is.
we zijn ondertussen toch 5 maand bezig dus ik hoop als we aan 11m zitten dat er dan toch al iets groeit:)
het is ingewikkeld vind ik morgen moet ik naar acv om eens te luisteren.
groetjes
layla

veerle
22 September 2008, 23:49
Hoi layla,

Ik snap je situatie :) bevraag je zeker eens bij acv!!

Ik doe mijn job ook niet heel graag allez met momenten, soms is de
werkdruk te hoog heb dan ook het reilen en zeilen van de shop in handen..
Zou heel graag iets administratiefs doen maar heb daar geen diploma van :s

Ik zou nu mss lager gaan van functie moest ik zwanger zijn
gewoon verkoopster zijn geen bijkomende nest ;)