Volledige versie bekijken : leeg vruchtzakje..help!!!!
lady00
30 September 2009, 21:27
hallo,
Vorige week was onze eerste afspraak bij de gynaecologe na 8 a 9 weken zwangerschap van ons eerste babytje. Was doodnerveus, eerste hartslagje horen, eerste maal ons babytje zien maar wanneer de gyn op de echo keek bleek het een leeg vruchtzakje te zijn, onze wereld stortte in, tranen liepen uit mijn ogen. In schok zaten mijn man en ik aan haar bureau en toen zei ze er zijn 3 opties wachten tot het komt, pilletjes vaginaal of curettage. Ik wist niet wat er nu moest gebeuren maar de gyn was ervan overtuigd het vruchtje was afgestorven het moest er op een of andere manier uit. Uiteindelijk hebben we besloten om de pilletjes vaginaal, die heb ik dan onmiddellijk gestoken geweest, ben naar huis gegaan en heb in mijn bed gekropen van verdriet. na een 2 tal uur zijn er zeer hevige pijnen beginnen optreden ben van mijzelf gevallen en ben opgenomen in het ziekenhuis, heb een zeer lage pijngrens en kon blijkbaar de pijnen niet aan. volgende dag opnieuw gyn, was niet volledig weg was nog 7 mm ipv 2.2 cm dus groot deel al kwijt. ben opnieuw pilletjes gestoken geweest. 2 dagen erna opnieuw echo en nog steeds niet weg. Gyn zei wacht een 2 tal weken of het toch niet komt en dan zullen we moeten curettage doen. Heb dus immense pijnen en opgenomen geweest in ziekenhuis voor niets, moet dan toch uiteindelijk curettage doen. Het zit zo dat ik dat al niet wilde doen in eerste instantie omdat ik denk dat dit niet goed is voor de baarmoeder. Heeft iemand raad voor mij om dit op een of andere manier toch te laten afkomen zonder curettage en weet iemand hoe dit komt dat dit zo goed ingenesteld is dat dit niet wil uitkomen, is dit normaal, heeft iemand dit ook al meegemaakt?? wat moet ik nu doen??
lady00
30 September 2009, 21:38
Ben dus vandaag naar een andere gyn geweest voor een 2de opinie en hij zei dat het vruchtzakje nog steeds aanwezig was maar geen 7mm maar wel 1.1 cm. Omdat hij mij beter op mijn gemak deed voelen ga ik bij hem mijn curettage ondergaan komende maandag, weet nu wel nog steeds niet of dit gevaarlijk is of niet??
Wat hij wel zei is dat ik na de curettage 3 weken de pil moet nemen, het is blijkbaar een soort pil die de baarmoeder na alles moet herstellen om opnieuw te kunnen beginnen voor de volgende zwangerschap, maar wat ik mij nu ook afvraag is dat ik gestopt was van vorige jaar in augustus en dus een jaar heb moeten wachten voordat ik zwanger werd ik zal dus niet opnieuw zolang moeten wachten he?? En moet dit wel die pil??
mini
30 September 2009, 22:26
Eerst en vooral, spijtig dat je dit moet meemaken, maar je bent niet alleen (magere troost ik weet het)
Vorig jaar in november heb'k ongeveer hetzelfste meegemaakt. Met het verschil dat'k wat bloedverlies had. We zijn toen onmiddellijk naar spoed geweest en na 4 lange uren wachten, werd ik uiteindelijk 'geholpen' door een brute gyné.
Hij heeft me toen enorm veel pijn gedaan met de inwendige echo en het verdict luidde als volgt: Er is geen vruchtje aanwezig in het vruchtzakje... met andere woorden: een windei. Het is mogelijk dat er één geweest is maar voor hetzelfste geld was er gewoon geen vruchtje.
Hij zei het natuurlijk niet met die woorden was eerder van: 't is afgestorven, leeg zakje, jammer, maar ge zijt nog jong.
:/
Ik werd toen terug naar huis gestuurd, de gyné zei enkel nog: ofwel komt het vanzelf af, ofwel heb je een curretage nodig.
Ik ben toen de maandag naar m'n eigen gyné geweest en die was een stuk menselijker. :)
Hij legde toen alles uit en troostte me. Daags nadien werd ik verwacht voor een curretage.
Een curretage is vaak nodig wnnr er zich een MK voordoet en het vruchtje niet op een natuurlijke manier verdwijnt.
De ingreep gebeurt onder volledige narcose. Het komt erop neer dat de baarmoeder 'gereinigd' wordt. Dit doen ze door de baarmoederwand af te schrapen.
(srry voor de beschrijving, maar ik voelde me meer op m'n gemak als ik wist wat het inhield)
Doordat de baarmoederwand afgeschraapt wordt, ontstaan er kleine wondjes aan de baarmoedermond (dus de eerste dagen nadien niet in bad gaan, noch gemeenschap hebben omdat er een te groot gevaar is op infectie)
Verder hoef je helemaal geen schrik te hebben bij een curretage.
Als alles goed herstelt (normaal gezien moet je terug op controle gaan om dit te laten controleren) krijg je terug groen licht om zwanger te worden.
Ik heb helemaal geen pil moeten nemen, omdat m'n gyné van de mening is dat het beter is dat je de natuur niet forceert. :)
We mochten dus de eerste maand niet zwanger worden omdat de kans dat het opnieuw een MK zou worden redelijk groot is, aangezien het baarmoederslijmvlies nog niet dik genoeg is in de eerste maand.
Het kan zijn dat je de eerste dagen na de curretage nog wat last hebt van bloedverlies (daar had'k dus totaal geen last van :))
En de ingreep zelf doet geen pijn. Mocht je toch wat pijn hebben nadien, mag je gerust een pijnstiller nemen dit kan geen kwaad. (maar ik heb het helemaal niet nodig gehad)
Je lichaam herstelt namelijk heel snel.
Men zegt ook vaak dat je na een MK héél vruchtbaar bent, wel ik denk dat er hier een paar vrouwen op het forum dit kunnen bevestigen :)
Ik werd opnieuw zwanger na de derde maand, wnnr we groen licht kregen. :)
Indien je nog vragen hebt, laat je maar iets weten.
Véél sterkte!
lady00
30 September 2009, 22:38
Bedankt voor de steun en uitleg mini, voel mij nu al stukken meer op mijn gemak om de curettage te ondergaan.
Maar dat is toch raar he dat ik die pil moet nemen. het is al een wat oudere gyn en dacht van hij is meer ervaren en zo ging ik bij hem want mijn eerste gyn was nog zo jong, maar nu zegt mijn vriend dat het misschien ook oudere apparatuur gebruikt en dat ik daardoor moet die pil nemen maar heb dit wel nog nergens gelezen en nog nooit gehoord, zou ik die dan nemen of beter nie? Stel mij daar toch veel vragen bij die pil moet dat dan niet opnieuw uit mijn lichaam want het is ten slotte opnieuw de pil nemen he, heb al een jaar moeten wachten om zwanger te worden!
mini
30 September 2009, 22:45
Als je de pil inneemt dan heb je een zicht op wnnr je ongeveer je MS moet krijgen nadien. Anders moet je gewoon wachten en dit kan gemakkelijk 5-8 weken duren :/
Ik had dan weer het geluk dat m'n cyclus nadien 'maar' één was van 33 dagen :)
De pil zou het herstel van het baarmoederslijmvlies versnellen, maar ja... de ene gyné is voor, de andere niet :)
Ik denk dat die ene maand de pil nemen echt weinig tot geen effect heeft op de hormonen in je lijf. Het zou natuurlijk slechter zijn, mocht je de pil opnieuw maanden/jaren aan een stuk gebruiken.
Ik heb ook een oudere gyné, dus daaraan zal het waarschijnlijk niet liggen :)
Er zijn hier op het forum nog mensen die een curretage hebben ondergaan en ook de pil hebben moeten nemen. 't Is iets mja... afhankelijk van gyné tot gyné zeker?! :) Geen zorgen inmaken ;)
lady00
30 September 2009, 23:04
ok thankx voor de uitleg zal al beter slapen want het was een zware week met veel te veel vragen en verdriet, je weet ook hoe het voelt he.
Khou jou verder op de hoogte en nog eens bedankt.
mini
1 October 2009, 07:45
Hou je goed meid!
Véél sterkte
Bibi84
1 October 2009, 09:55
jammer genoeg heb ik dit al twee keer meegemaakt op korte tijd. De eerste keer was net hetzelfde. Ik was ook normaal 8 weken zwanger maar er was enkel een bol te zien in het vruchtzakje. De gyné zei eerst tegen mij van je bent wel zwanger maar nog geen 8 weken het zal nog net geen 6 weken zijn. Ik wist toen al dat het niet klopte. In diezelfde week is het bloedverlies begonnen en toen ik naar spoed ging bleken het ineens twee bollen te zijn. Het was dus een eeneiige tweeling. Ik heb dus ook een curettage ondergaan en de eerste keer heb ik er totaal niets van gevoeld.
Een windei zoals mini zei, kan maanden blijven zitten, had dit aan mijn gyné gevraagd. Het vruchtzakje zorgt dan ook nog steeds voor de aanmaak van zwangerschapshormonen waardoor je ook nog steeds symptomen zou kunnen hebben. Dus het is niet abnormaal dat het er niet vanzelf uitgaat denk ik.
Heel veel sterkte.
xxxxx
baloutje
1 October 2009, 10:42
Hey meid
spijtig genoeg heb ook ik dit meegemaakt. Ik wens je veel sterkte en als je je hartje wil luchten zal je hier zeker en vast steun vinden.
@ bibi alles ok met je meid? Hoe gaat het nu met je?
joke
1 October 2009, 11:17
Hey Lady00,
Wat erg voor je dat je zoiets moet meemaken! Dit zou nooit iemand mogen meemaken, hé, Maar spijtig genoeg komt het héél regelmatig voor; 1 op 4 vrouwen heeft ooit eens te maken met een mk! En dit zal je nu wss helemaal niet knn troosten maar nadien mss wel, dan kijk je er heel anders tegenaan. Maar vergeten doe je het nooit!
Ikzelf heb ook een mk gehad en denk er nog steeds vaak aan terug, zelfs nu ik terug zwanger ben. Ik weet dat ik dit altijd zal meedragen maar het is dan ook tenslotte een stukje van jezelf geweest dat je nu verloren bent.
En zoals Mini zegt; ze zeggen idd dat je na een mk extra vruchtbaar bent; ikzelf had mijn mk in mei en was in juli weer zwanger, met dus één maand 'wachttijd', in totaal dus 2 maanden moeten wachten. Anderen hier op het forum waren onmiddellijk weer zwanger. Het is dus ehct niet gezegd dat je nu terug een jaar moet wachten. Je moet maar denken dat de 'weg' naar het zwanger worden nu reeds is gelegd; die gedachte heeft mij toch altijd een beetje geholpen.
Ik hoop dat je niet te veel pijn meer gaat hebben en dat je dit alles snel een plaatsje kan geven. Maar neem alle tijd die je nodig hebt want een mk meemaken vergt heel wat van je; zowel lichamelijk als psychisch. Kom hier dan ook maar zoveel je hartje luchten als je wilt; wij zijn er voor je en gaan je proberen zoveel mogelijk te helpen!
Dikke knuffel!
xx
@Bibi: hoe gaat het idd verder met jou? Hopelijk heb jij ook niet te veel pijn enzo meer? Ben wel blij je hier nog eens te horen, al wou ik dan natuurlijk dat het met wat beter nieuws was :(
Dikke knuffel, meid! We denken aan je! ;)
Bibi84
1 October 2009, 11:38
hey Baloutje en Joke,
Gisteren had ik een serieuze dipdag. Heb veel traantjes gelaten pff zag het echt niet meer zitten.
Vandaag gaat het weer wat beter maar ik ga mij moeten herpakken want ik ga in een depressie vallen als ik zo blijf doorgaan.
Pijn heb ik niet meer. Af en toe voel ik mijn baarmoeder wel wat maar die moet terug inkrimpen nu dus het zal dat wel zijn denk ik.
Dat ik hier beter nieuws kom verkondigen zal nog wel een heel tijdje duren denk ik. Ik hoop dat het sneller is als ik nu denk maar tis nog afwachten allemaal. Ik ga blij zijn als dit jaar eindelijk achter de rug is. Nog een maandje en dan wordt ons huis beschreven bij de notaris. Daar kijk ik nu wel naar uit. Als we eenmaal op ons eigen zitten zal alles wel vanzelf terug in de plooi vallen. Dat hoop ik toch.
Bedankt dat jullie nog aan mij denken.
xxxxxxxxxxx
aline
1 October 2009, 13:22
Heel veel sterkte... Het is telkens weer verschrikkelijk om zo'n verhaal te moeten lezen...
baloutje
1 October 2009, 14:53
Bibi ik heb iets geschreven voor jou en Rubbentje in topic zwager worden na mk.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik je echt mis in onze topic ik hoop echt dat je vlug terug positief tegen alles kunt aankijken en tijd heelt alle wonden hoor meid
rubentje
1 October 2009, 16:12
ik heb dit spijtig genoeg ook twee keer mogen meemaken. De eerste keer was ik 8 weken en heb ik een curretage ondergaan. Lichamelijk deed het geen pijn maar mentaal was het wel moeilijk omdat je eigenlijk 'zwanger' binnengaat en 'niet zwanger' terug buitenkomt. De vorige keer was ik eveneens 8 weken en voorlopig moet ik geen curretage ondergaan aangezien ik sinds vorige week bloedingen heb. Het vruchtje is afgestorven en is al voor een groot deel natuurlijk afgevloeid. Maandag moet ik terug voor bloed om te zien of mijn hcg waarden goed aan het dalen zijn en dinsdag terug voor echo om te zien of alles is afgekomen. Indien dit niet het geval is dan zal ik normaal gezien volgende week donderdag een curretage ondergaan voor de tweede keer.
De gyné wil er gewoon ff mee wachten omdat het vruchtje er voor een groot deel al is afgekomen zodat hij een tweede curretage op korte tijd kan vermijden.
De eerste keer moest ik terug de pil nemen om alles terug in orde te maken en mocht ik daarna er terug voor gaan. Nu neem ik nog steeds niet de pil aangezien de gyné maandag had gezegd om nog ff te wachten met de pil tot het volledig is afgekomen. Zowiezo ga ik dit jaar terug de pil nemen om mijn lichaam te laten rusten en bekomen en ook mentaal er terug bovenop te komen. Maar als ik in december de laatste pil neem gaan we er terug voor want mijn wens om een tweede kindje is nog heel sterk ondanks de tegenvallen. Mijn gyné zei dat ik helemaal niet moet wanhopen en dat twee mk niet helemaal abnormaal is - spijtig genoeg hoor ik bij de mensen die dit voor hebben (net zoals bibi) maar volgend jaar sta ik hier terug met de melding dat ik zwanger ben van mijn tweede engeltje... daar geloof ik in!!! Positief denken is de boodschap
Groetjes en sterkte
rubentje
1 October 2009, 16:17
@bibi - kom op meid - we zijn er voor je
Ik moet veel zeggen hoor ik moet me ook elke dag oppeppen en zeggen komaan ooit lukt het wel. Mijn ventje wil ook dat ik het allemaal een beetje positiever inzie want ik heb al een prachtig zoontje en die verdient 100% aandacht van zijn mama. Vandaar dat ik terug vele positiever moet worden. Ik heb de laatste jaren genoeg meegemaakt - mislopen van een lange relatie - co-ouderschap over mijn zoontje - stalking van mijn ex - en nu 2 mk op korte tijd - kortom genoeg eigenlijk en het moet gedaan zijn!!!
Ik heb me voorgenomen om terug meer te gaan sporten (zoals vroeger) en mijn haren een andere look te geven. Zodat ik terug de mama word die straalt zoals vroeger want dit verdient mijn ventje en mijn zoontje.
dikke kussen en bedankt voor al jullie steun
joke
1 October 2009, 16:25
@Bibi; lieve meid toch! Is normaal hoor dat je nu even in zo'n diepe put zit; al je verlangen, wensen en hoop worden zomaar in één keer van je afgenomen! Je zou toch voor minder de kluts kwijt zijn, hé? Maar het is wel goed dat je dit zelf ook inziet, denk ik, zodat je idd niet dreigt in een depressie te vallen. Véél praten lijkt me erg belangrijk! Zodat je weet én aanvoelt dat je er niet alleen voor staat! Ik heb echt zo met je te doen en ik wou dat ik je pijn wat kon wegnemen en je terug een beetje gelukkig kon maken. Maar meer doen of zeggen dan 'wij zijn er voor je en je staat er echt niet alleen voor' enzo, kan ik spijtig genoeg ook niet. Sorry daarvoor :(
Ik hoop dat je het toch snel allemaal weer wat positiever kan zien, hoe moeilijk dit ook is, dat begrijp ik maar al te goed, maar dat je toch weer stilaan mag uitkijken naar dat hoopvolle, nieuwe leventje! Maar neem daar maar rustig de tijd voor; het is ook belangrijk om jezelf en je man eerst rustig te laten bekomen van wat er allemaal is gebeurd. Want dit is toch wel weer héél ingrijpend geweest!
Dikke knuffel!
@Rubentje: ook bij jou wou ik dat je wat kon helpen natuurlijk, zit er echt wel mee in. Eén is al té verschrikkelijk om mee te maken, maar 2 keer? Pfff... :(
Ik hoop wel voor jou dat het vruchtje nog vanzelf afkomt en dat je dus niet weer een curretage moet laten doen. Ikzelf zag daar ook enorm tegenop maar had het 'geluk' dat het vanzelf is afgekomen. Ik zou het hier anders nog véél moeilijker mee hebben gehad, denk ik, anders leek het precies of de dokters mijn beebje hadden afgenomen, nu heeft het dat zelf beslist. Mss een ietwat rare gedachte maar ik hield daar toch aan!
Ik vind het ook wel echt knap van je dat je al weer zo positief bent! Chapeau hoor, meid! En je moet maar denken; derde keer goede keer! ;) Hopelijk duurt het allemaal niet té lang meer en kunnen ook jullie weer snel verder dromen van een gezinnetje met zn vieren! Daar duim ik voor! ;)
lady00
2 October 2009, 20:42
Bedankt iedereen voor jullie steun dit doet mij echt goed!!
Wat ik nu wel heb is constant bloedverlies, had de gyn nog aan tel vandaag om dit te zeggen en hij zei wanneer het heviger word moet ik direct binnen in de spoed en komt hij mij direct controleren, ben wel blij dat hij zo meegaant is ipv vorige gyn, je voelt je direct meer op jou gemak!
Laat jullie dan maandag allemaal iets weten hoe het is gegaan, ben wel een beetje bang, eerste keer onder narcose en zoals rubentje zegt je hebt toch het gevoel dat je zwanger 'binnengaat' en niet zwanger terug 'buiten' komt.
Ben al aan het uitkijken om opnieuw te beginnen, nieuwe start en opnieuw kunnen denken er zit een leven in mij die IK aan het baren ben, dit deed mij het meeste pijn, kvoelde mij leeg de eerste dagen, alsof er iets tekort was, khad meer zelfvertrouwen en die zijn nu opnieuw een stuk naar beneden! Maar ben blij dat mijn ventje en moeder constant aan mijn zijde stonden, mijn ventje heeft mij geen seconde uit het oog verloren en zo heb ik nog maar eens beseft hoe graag ik hem zie en mijn moeder natuurlijk ook!!
Ben vandaag opnieuw gaan werken en had toch even een krop in mijn keel, kdacht de laatste keer dat ik hier was was ik nog zwanger, maar dacht volgende keer betere keer!!!
Vele dikke kussen aan iedereen en nog eens bedankt voor jullie steun jullie kunnen echt niet geloven hoe goed mij dit doet!!!
Klaat jullie zeker iets weten maandag.
XXX
rubentje
5 October 2009, 14:27
Hey meiden - mijn bloedverlies is ondertussen gestopt (na twee weken) morgen moet ik terug naar de gyné en hopelijk is dan alles weg want is dit niet het geval dan moet ik donderdag toch nog een curretage ondergaan...
Ik ben nu al 2 weken thuis en als ik geen curretage moet ondergaan ga ik donderdag terug werken en eigenlijk heb ik er totaal geen zin in. Want iedereen zal zich vragen stellen waarom ik zolang afwezig was. Vandaag heb ik echt een baaldag ik kan precies de ganse dag huilen. Daarnet nog uitgevlogen tegen mijn zoontje terwijl ik normaal gezien altijd rustig blijf... nu zit ik daarmee weer in mijn maag ...
conclusie vandaag is echt geen leuke dag !
vBulletin® v3.8.6, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.