Volledige versie bekijken : Eén op 100 vrouwen bevalt thuis
kingka
11 August 2007, 17:49
In 2005 vonden 1.057 van de in totaal 111.034 bevallingen in Belgie thuis plaats. Vooral in Vlaanderen is thuis bevallen populair, in 2005 bevielen 874 Vlaamse vrouwen thuis, in Wallonie en Brussel samen slechts 179. Er is dus een duidelijk verschil tussen de verschillende landsgedeeltes.
Belangrijkste verschil met een 'traditionele' bevalling in het ziekenhuis is dat er geen epidurale verdoving wordt gebruikt, maar dat er vaak relaxerende massages of aroma therapie toegepast wordt.
Bron: http://www.hln.be/hlns/cache/det/art_549664.html?wt.bron=kanaalArt4 (gebaseerd op cijfers van het Riziv)
Kimmy
27 August 2008, 16:14
iemand van de vrouwen op het forum die thuis is bevallen??
ik loop vooruit (ben nog niet zwanger) maar ben daar echt over aan het nadenken...
aan de ene kant lijkt het me makkelijk maar aan de andere kant ben ik nogal westers: waarom thuis bevallen als het een risico inhoudt?
groetjes
Kimmy
snoezel
27 August 2008, 17:23
ik ben tijdens mijn bevalling nogal wat bloed verloren en was toch wel blij dat ik in het ziekenhuis was... heb wel geen bloed moeten bijkrijgen maar was toch heel gelukkig dat ik voor alles op dat belletje kon duwen hoor!
de eerste dagen stond ik nogal wankel op mijn benen en dan is het toch wel leuk om je eten opgediend te krijgen en voor alles hulp te kunnen vragen
Ik zou me meer op mijn gemak voelen in de kliniek. Daar heb je alles bij de hand. En je weet toch nooit dat er iets mis zou gaan.
kingka
27 August 2008, 20:36
Ik zou als echtgenoot ook een bevalling in de kliniek aanraden... dan kan je toch enkele dagen recupereren alvorens er alleen / met twee voor te staan.
rienemieke
27 August 2008, 23:35
hey,
ik ga ook voor een bevalling in de klinkiek bevallen!
puur uit het gedacht om in spoed naar de kliniek te moeten brrr!
een vriendin van mij wou absoluut thuis bevallen en is met spoed naar de kliniek gebracht en met spoed geopereerd!
kleintje heeft het net gehaald!
dus ik neem geen risico en ga naar de kliniek!
Laurence
28 August 2008, 09:25
Ik zou ook niet thuis willen bevallen. Je weet maar nooit wat er kan gebeuren.
Geef mij maar het ziekenhuis met het knopje :-)
Kimmy
28 August 2008, 09:44
da's duidelijk :)
mijn vriendin beviel thuis en is daarover in de wolken, er blijft namelijk enkele dagen een verpleegster bij je thuis om je te helpen dus je bent niet echt onmiddellijk alleen
het verhaal over jouw vriendin, Rienemieke, trekt mij evenwel over de streep om het niet te doen... beter geen risico's nemen, é, dat vergeef je jezelf nooit denk ik
bedankt! nu nog eerst zwanger worden ;)
x
Kimmy
L@yla
28 August 2008, 17:48
hoi hoi!
ik twijfel daar een beetje over,ik vind het idee thuis bevallen wel iets hebben maar denk dat ik daarvoor een te grote panikeur ben,ik zou te bang zijn denk ik
gr
layla
katrientje
29 August 2008, 08:43
Ik zou ook wel thuis willen bevallen, maar heb schrik dat ik de pijn niet ga aankunnen.... belachelijk e?
xxx
Kimmy
29 August 2008, 09:35
eerlijk gezegd... ik zou het ook erg vinden dat alles zo vuil is... LOL!
volgens die vriendin van mij trek je je daar echt niets van aan maar ik heb foto's gezien en echt waar, ik sterf aan een hartaanval als mijn huis er zo zou uitzien, ik ben een klein beetje kuisziek dus het zou een nachtmerrie zijn :)
hmm, dat gaat wat geven als er kindjes zijn, volgens mijn man ga ik het dan wel wat moeten loslaten, ik veronderstel dat Snoezel mij wel kan zeggen dat een slordig huis mét een kindje fijner is en je gelukkiger maakt dan een net huis zonder kindje ;)
groetjes!
Kimmy
Mrs O.
29 August 2008, 09:47
Ik kies ook zeker en vast voor het ziekenhuis... Ik snap de charme wel van een thuisbevalling, mr als mega stresskip zou ik echt wel schrik hebben dat er iets zou mislopen... In het ziekenhuis ben je zoiezo al op de juiste plaats, loopt er iets mis, knn ze direct helpen, loopt er niks mis (zoveel te beter) zit ge enkele daagjes op 'hotel', waar je beetje kan bekomen van de gebeurtenis...
en idd, zoals kimmy zegt, nu eerst nog ff zwanger worden :)
Miek
11 February 2009, 11:04
ik ga thuisbevallen. Als er geen medische redenen zijn, geen ziekenhuis voor mij!
Mensen die een vooroordeel hebben over thuisbevallen zijn gewoon niet goed geïnformeerd... die zinnen van 'als ik niet in het ziekenhuis was bevallen was ik dood' zijn enkel om mensen schrik aan te jagen!
Ik ga bijgestaan worden door 2 heel ervaren vroedvrouwen die hun beroep even goed kennen als welke gynaecoloog ook en ze hebben ook alles bij om een steriele bevalling te begeleiden + al het medisch apparatuur om jou of je baby te reanimeren als het moest plots de slechte kant uit gaan. Ze hebben ook baxters bij enz... dus van de moment dat ze merken dat het mis loopt bellen ze meteen de ambulance en geven je dezelfde eerste zorgen die je in een ziekenhuis ook krijgt. En als het in het ziekenhuis misgaat lig je ook niet meteen op de operatietafel, het duurt makkelijk 20 min eer je effectief geopereerd wordt (zeker als de gyn nog moet opgeroepen worden) en tegen die tijd zijn wij ook in het ziekenhuis toegekomen.
Daarnaast kan je op elk gegeven moment nog kiezen om naar het ziekenhuis te vertrekken (als je de pijn niet aankan, als je in paniek raakt...)
Bovendien word je tijdens je zwangerschap echt op de voet opgevolgd, ik ga om de 3 weken bij hen langs en tegen het eind van de zwangerschap komen ze iedere week bij je thuis langs, tot iedere dag als je echt op je laatste loopt. Als ze ergens in de zwangerschap nog maar een teken zien dat er een mogelijke complicatie is mag je niet eens thuis bevallen. Ook als ze zien dat de bevalling niet opschiet moet je naar het ziekenhuis.
(En van die rommel; na je bevalling ruimen je man en de vroedvrouwen alles weer netjes op dus da's echt geen reden, hoor...)
En na de bevalling kan je worden bijgestaan door kraamhulp en je vroedvrouw komt ook iedere dag langs voor je op te volgen. Dus je kan het best enkele dagen rustig aan doen. Ik zou me in het ziekenhuis alleen maar opjagen in verpleegsters die te pas en te onpas je kamer binnenvallen, je komen zeggen wat je moet doen en niet, enz... Zij zijn in het ziekenhuis de baas, ik wil dat zelf blijven...
Ik vind dat iedereen zijn eigen keuze moet kunnen maken of ze thuis of in het ziekenhuis wil bevallen, maar ik kan er van doodvallen als mensen op voorhand je gaan veroordelen zonder het fijne van de zaak te kennen!
Mijn mama was ook zo: GROTE PANIEK want haar dochter had het in haar hoofd gehaald thuis te willen bevallen. Tot ik ze mee naar m'n vroedvrouw heb genomen. Toen ze buiten was zei ze me dat als ze dat vroeger had geweten ze zelf thuis zou bevallen zijn...
Kimmy
11 February 2009, 11:18
goed verwoord Miek!!
ik ben zelf een heel ander type dan jij waardoor het voor mij geen optie is - ik heb wél de mensen nodig van het ziekenhuis omdat ik niet zeker genoeg ben maar ik versta het 100 % dat er anderen zijn die wél thuis willen bevallen
een vriendin van mij deed het thuis en zij is er lyrisch over, ze vond het fantastisch om in zo'n intieme kring, gekende omgeving, ... te bevallen
het is idd zo dat dit perfect kan als er geen medische complicaties worden vastgesteld tijdens de zwangerschap! Volgens de vroedvrouw van mijn lessen nemen ze ook geen enkel risico en gaan ze het echt wel zeggen als het te gevaarlijk is!
Mrs O.
11 February 2009, 11:30
tuurlijk dat iedereen hier zijn vrije keuze hierover moet kunnen maken, het zou mr erg zijn... :) Kan me best inbeelden dat thuis bevallen een fantastische ervaring moet zijn... Mr ik ken mezelf (controlefreak meets stresskip) , en ik ben ervan overtuigd (nu nog steeds, nu ik wel zwanger ben :) ) dat ik me beter op mijn gemak zal voelen in het ziekenhuis...
En ik denk niet dat je er mag vanuit gaan dat mensen die een andere mening neerpennen, hierdoor direct iets veroordelen... :)
Veroordelen is een vies woord... en een vies ding... en bij mijn weten gebeurt dat hier niet ze Miek...
Das juist het leuke van dit forum: een groep mensen met verschillende visies / vragen / situaties die verschillende beslissingen nemen en ze hier komen vertellen...
Ik hoop echt dat je thuisbevallingswens in vervulling mag gaan :) en dat het een prachtige ervaring wordt, en ben benieuwd naar het verslag ervan deze zomer !!!
Miek
11 February 2009, 11:38
wel, t is gewoon dat ik nogal snel op m'n paard zit hierover omdat ik tot nu toe door bijna heel m'n omgeving de wind van voren heb gekregen. Ook op andere fora heb ik het al vaak naar m'n kop gesmeten gekregen dat ik een onverantwoordelijke moeder ben die speelt met het leven van haar kind. Heb nog nooit zo'n onzin gehoord!
Als iemand schrijft 'waarom thuis als het een risico inhoud' of 'geen risico's voor mij, ik ga naar het ziekenhuis' komt dat wel over alsof ik onverantwoordelijk ben terwijl er thuis absoluut niet meer kans is op "risico's" dan in het ziekenhuis. Dan ja, dan ga ik meteen in de verdediging :lol:
Maar ik blijf er wel bij; iedereen haar eigen keuze. Ik zal nooit slecht denken over vrouwen die naar het ziekenhuis willen om welke reden dan ook.
Mrs O.
11 February 2009, 12:15
ja, dan kan ik begrijpen dat je zo id verdediging gaat... zo'n commentaren kunnen echt wel ni he...
je moet gewoon doen waar jij je het beste bij voelt !! en je vd rest niks aantrekken...
Trinity
11 February 2009, 13:30
Hej Miek,
Ik denk dat je die vooroordelen ook in historisch perspectief moet zien. Vroeger stierven veel meer vrouwen op het kraambed, en dat was thuis. En voor velen is het iets onbekend, en dat wekt vooroordelen op :-) Je moet er je niet in opjagen of in de verdediging treden, zie het als een ultimate kans om de buitenwereld er over te vertellen, zoals je nu voor ons hebt gedaan. Enkel zo kan je vooroordelen doen verdwijnen.
ka80
11 February 2009, 19:01
Das waar Trinity! Zo is het! Dankzij jouw ervaring zullen zwangere vrouwen er anders over nadenken en de vooroordelen zullen verdwijnen. Ik ken een aantal vrouwen die ook thuis zijn bevallen en ik vind dat een geweldig idee. Het gaat supergoed met die babies (zijn trouwens minder ziek maar weet niet of daar een verband mee is). Hier in Frankrijk wordt dat niet echt zo gedaan en de begeleiding is veel minder dan in Noordelijke landen, waar België ook bijhoort, eigenlijk wel spijtig. Verder, maar dat zijn geen echte redenen, heb ik asthma en bloeddrukvallen bij hoge inspanning (onschadelijk maar vrij vervelend als je net hard moet persen) dus voor mij is het voornamelijk voor de eerste reden (Frankijk) geen optie om thuis te bevallen. Ze staan wat achter hier op dat vlak,...
vBulletin® v3.8.6, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.