PDA

Volledige versie bekijken : Zwanger worden?

winnie
16 June 2008, 18:09
Dag allemaal,

ik ben nieuw op het forum en wil me dan ook even voorstellen.
Mijn ventje en ik zijn beiden 26 jaar en zijn al 8 jaar samen. Vorige maand zijn we getrouwd en nadien rees al snel de vraag wanneer we aan een kindje zullen beginnen. Voor hem mag het allemaal snel gaan, en ik heb zelf ook het gevoel er klaar voor te zijn. Toch zijn er nog wat 'praktische' twijfels van mijn kant. Momenteel werk ik immers als onderzoeker. Dit houdt in dat ik toch wel wat tijd in het labo doorbreng wat niet meteen een gezonde omgeving is, of vergis ik me? Mijn project loopt nog een paar jaar en ik kan me moeilijk voorstellen dat mijn werkgever gelukkig zal zijn als ik vertel dat ik zwanger ben. Ik weet ook wel dat het onze keuze is, maar k vind het toch een moeilijke beslissing. Bovendien zou ik niet willen dat door mijn schuld iets zou gaan tijdens de zwangerschap. Hopelijk kunnen jullie me een beetje wijze raad meegeven

Groetjes

Nes
16 June 2008, 18:20
Winnie, ik heb ook naar mijn werk gekeken in het begin, ik wilde wachten tot ik mijn vast contract had. Ik heb dat gedaan ook en ik heb er spijt van. Moest ik geweten hebben dat het zo lang zou duren voor ik zwanger viel zou ik er niet naar gekeken hebben. Als je altijd naar dit of dat of dan weer dit moet zien, geraak je nooit aan kinderen. Ik zou zeggen, als jullie er bijden klaar voor zijn, doe het dan.
Ivm die omgeving, ga erover praten met een gene, die kan je raad geven en je bijstaan.

Grts Nes

kingka
16 June 2008, 21:09
Winnie, ivm zwanger zijn in een labo omgeving neem je toch best een aantal zaken in acht: zowel chemische als biologische risico's.

Indien je in de pharma of de chemie sector werkt heb je waarschijnlijk een HS&E (Health Safety Environment) departement dat bepaalde regels qua veiligheid vastlegt, en een bedrijfsarts die goed op de hoogte is van mogelijke risico's. Alle informatie ivm gebruikte (chemische) stoffen en veiligheidsrisico's zou dan voor jou toegankelijk moeten zijn, daarenboven is je bedrijsarts (zoals elke dokter) aan beroepsgeheim gebonden.

Werk je bij een kleine firma of aan een universitair onderzoekscentrum dan kan het iets moeilijker liggen. Dan is er waarschijnlijk geen bedrijfsarts die de gebruikte stoffen goed kent, ook zijn de regels (+ beschikbare informatie) minder pico bello. Je zal dan zelf op zoek moeten gaan.

Bekijk eens goed waarmee je op een dag in aanraking komt: welke chemische stoffen, welke bacterien of virussen,... lijst op waarmee je zelf werkt en ook waarmee je collega's werken (daar kom je immers ook vaak mee in aanraking). En ga dan op zoek naar de risico's.

Material Safety Data Sheets (voor chemische stoffen) vind je bijvoorbeeld makkelijk online
http://www.msdsonline.com/FindMSDS/Default.aspx

Bij mijn vorige werkgever waren vrouwen verplicht (!) onmiddelijk te melden wanneer ze zwanger waren omdat ze dan niet meer in het labo mochten, en terecht, omdat er met virussen gewerkt werd waar je een ongeboren kind niet mee in gevaar mag brengen. Je werkgever mag je kinderwens niet in de weg staan, hij kan je takenpakket waarschijnlijk wel aanpassen aan de nieuwe situatie (minder risicohoudend labo werk, administratie, enz.).

Veel geluk!
kingka

Fieke
17 June 2008, 20:43
Naar werk zou ik ook niet teveel kijken!
Pas op ik begrijp je redenering,
je wil zeker een goede indruk nalaten,
want werk is superbelangrijk, je hebt tenslotte
je loon nodig om dat kleintje te geven wat het wil...

Maar anderzijds, neem nu in mijn situatie,
het kan nog jaren duren voor ik zwanger ben,
en als ik toch zwanger word, in mijn proefperiode,
en ze willen mij daarvoor ontslaan,
dan is dat heel spijtig eh!