Volledige versie bekijken : fruitpap en/of groentenpap
Ik lees alsmaar dat je maar met fruitpap mag beginnen als je kindje 4 maanden oud is. In realiteit hoor ik wel andere dingen. Nu vraag ik me af vanaf wanneer jullie begonnen zijn met die papjes.?
Kimmy
11 August 2009, 16:12
ik hoor dat men nu toch voornamelijk aanraadt te wachten tot zes maanden vooraleerd met vaste voeding te beginnen omdat de darmkes van baby'tjes er tot die leeftijd eigenlijk nog niet klaar voor zijn. Ook stelden onderzoekers vast dat er eigenlijk bitter weinig effectief wordt opgenomen door baby'tjes tot die leeftijd zodat je darmkes dus eigenlijk voor niets belast!
ik ga dus tot zes maanden wachten vooraleer groenten- en fruitpap te introduceren!
En wat met prematuurtjes zoals Nora? Want die haar darmpjes werken eigenlijk al langer dan bij normale babyt'jes. Ze was normaal nog niet geboren en ze was al melk aan het eten. Ingewikkeld he???!!!! Men pediator vind het ook zo een moeilijk geval want langs de eene kant NEE en langs de andere dan weer Ja. Wat denken jullie?
snoezel
11 August 2009, 18:00
ik ben begonnen met patatjes op bijna vijf maand!
onze kobe die was echt zo bezig met dat eten van ons dat ik hem niet langer wou laten wachten.
vind dat je wel ziet wanneer ze er "klaar" voor zijn ook!
en wij hebben dat echt heel rustig aan gedaan...
nes: mss toch rustig aan beginnen denk ik...
normaal moeten ze rond zes maand toch patatjes beginnen eten omdat ze daar mee verschillende dingen uithalen.
t kan even duren vooraleer nora te goei patatjes eet ook hé!
Wel ik moest haar daarjuist siroop geven met een lepel en ze weet nog niet goed wat ze ermee aan moet. Ik moet hem voor haar houden en likt ze erin zoals een poesje. Ik denk dus dat ze nog niet 100% klaar is. Wel steekt ze al alles in haar mond. Ik heb ook gelezen in een boek dat je niet te vlug mag zijn maar ook niet te laat. Moeilijk he.
ka80
12 August 2009, 15:59
Ik ga ook wachten tot 6 maanden. Nolan is er anders wel klaar voor denk ik. Met de chamodent (wat SUPERgoed werkt) laat ik het pilletje oplossen in een lepeltje en hij "eet" dat echt geweldig goed op. Precies of hij heeft nooit anders gekend! Toch wacht ik nog even.
lotjen
12 August 2009, 16:23
Hanne is ondertussen over de 6 kilo gegaan,en ze vraagt niet echt meer om 5 voedingen,en zou gemakkelijk naar 4 overgaan,
waarvan 3van 180CC en eentje van 210CC,zou ze zo genoeg binnen hebben,want eigenlijk om goed te zijn zou ze er 4 van 210CC
moeten drinken,maar ik kan ze toch moeilijk opgieten neen?
Kimmy
14 August 2009, 18:18
ik denk dat voor Hanne en Nora geldt dat mama het het beste weet!! Verschillende meningen vragen en dan je moedergevoel volgen... Als ze te weinig zouden krijgen zouden ze niet meer bijkomen, hé
maar da's gemakkelijk gezegd, ik heb ook liefst een duidelijk advies en vertrouw te weinig op mezelf :)
Ik heb dat ook Kimmy, ik wil ook een duidelijk advies.
Nora drinkt nu al een week flessen van 170 à 210 ml dus al een flink stuk meer of in het begin. Ik moet woensdag naar de pediator dus we zullen het er wel over hebben denk ik.
ka80
2 September 2009, 13:57
Hallo, ik ben net terug van de pediater en ik moet vanaf nu groentepapjes invoeren. Nu vraag ik me af hoe ik dat moet klaarmaken. Moet dat gestoofd zijn of mag koken ook? Ik ben dat vergeten te vragen, het was nogal veel informatie in één keer. Stel, je kookt aardappeltjes, wat doe je er daarna dan mee, gewoon mixen? Is dat dan niet superdroog of moet je het mengen met wat water?
lady bug
2 September 2009, 14:19
ik heb mij een babycook aangeschaft. hierin stoom ik het eten en kan het ook fijn mixen. ik stoom mijn aardappeltjes en groenten samen en mix het eten met een klein beetje olie en kookvocht. je voegt er dan zoveel of zo weinig vocht bij tot je de gewenste dikte hebt
ka80
2 September 2009, 14:42
ok! stomen lijkt mij ook beter. bedankt voor de tip!
wat voor olie gebruik jij?
lady bug
2 September 2009, 20:30
ofwel maïs olie of anders rijst olie.
ik gebruik wel maar een halve koffie lepel
Nes
2 September 2009, 22:53
Je moet stomen, zo blijven er meer vitamines in de groenten. Ik weet dat er een olie is die je niet mag gebruiken, wel weet ik niet juist. Maar olijfolie is zeker goed dat weet ik en boter ook. En zoals lady bug zegt, niet teveel. Ik heb zo boekjes met receptjes gekocht, daar staat in wanneer ze wel receptje mogen eten, echt handig. Ik kan nu wel niet gaan kijken want Nora ligt in haar bed en die boekjes liggen daar in de kast. Het eentje noemt hapje hapje geloof ik.
lotjen
3 September 2009, 12:52
Ik heb 2 dikke boeken van K&G gekregen,met uitleg over leren eten,en recepten,super handig!
Je krijgt die bij een consultatie bij K&G,maar ik denk dat je die ook kan bestellen via de site. Dan kan je
die mss laten opsturen Ka?
snoezel
3 September 2009, 17:43
ik heb een stoomkoker.
dus ik deed mijn groentjes daarin.
hier steeds 100gr patatjes en 200gr groentjes en vanaf zes maand een stukje vlees of vis (30gr)
en dat stoom ik zo, daarna de mixer erop. vanaf een maand of 9 (weet het al niet meer zo goed) gewoon geplet en nu zo in stukjes.
ik doe er een lepeltje koolzaadolie bij.
je mag er ook een beetje boter bij doen.
in het begin deed ik er altijd wat water bij zodat het wat lopender was...
Nala'tje
3 September 2009, 17:59
snoezel, ik denk dat jouw ticker niet klopt??
kobe is volgens je ticker 0jaar en 0 maanden...
groetjes
snoezel
4 September 2009, 18:23
zal het hier eens aan kingka'tje doorgeven :s
kingka
5 September 2009, 18:37
't is gemaakt (nog eens, lol)
bedankt voor de melding :)
Nes
21 September 2009, 17:48
Ik vraag me nu af wanneer je mag beginnen met welk fruit en welke groenten. Als ik er dingen over opzoek vind ik telkens iets anders.
ka80
26 September 2009, 11:30
Na hoeveel dagen mag je overschakelen naar een andere groente? Stel, je begint met worteltjes, na hoeveel dagen begin je dan met iets anders en met wat? alvast bedankt voor de antwoorden
snoezel
26 September 2009, 18:53
normaal ben je best dat je drie dagen per groente neemt.
zo kan je zien of ze allergisch reageren.
maar met nitraatrijke groente mag je maar twee per week geven...
snoezel
26 September 2009, 18:56
nes: zie het nu pas staan.
groente of fruit dat mag je zelf beslissen.
ik ben met groente begonnen omdat dit minder zoet was en ik wat schrik had dat hij anders de zoete smaak van het fruit liever ging hebben dan de patatjes.
bij patatjes begin je best met wortelen omdat er heel heel weinig kindjes allergisch daarvoor zijn.
er is een lijstje met welke groente je per maand mag geven.
de eerste zijn (die ik nu nog weet hé): wortelen, broccoli, witloof, bloemkool, chinese kool en ik denk dat er nog meoten zijn maar dat weet ik nu niet zo goed meer
Nes
27 September 2009, 11:39
Ik heb uiteindelijk een lijstje gevonden bij kind en gezin. Ik maak nu patatjes met worteltjes en broccoli. De eerste dag wou ze niet eten. De tweede dag was de papa ziek thuis en is ze bij hem gebleven, daar die te ziek was om te koken voor haar heeft hij haar een potje gegeven dat ze volledig heeft opgegeten. De derde dag (gisteren) heeft ze maar enkele lepels opgegeten. Ik ga nog een week afwachten en als het dan niet lukt ga ik proberen met fruit. Hoelang heeft het bij Kobe geduurd voor hij echt begon te eten?
Ik zit me nu af te vragen of ik om vier uur niet een beetje koekjespap zou mogen geven. Of zou dit nog te vroeg zijn en moet ik wachten tot ze beter groenten eet?
snoezel
27 September 2009, 16:08
onze kobe die at alleen wortelen :s
dus worteltjes at hij volledig op en voor de rest niks.
dan ben ik daarna alles met worteltjes erbij beginnen geven en de verhouding met de worteltjes stilletjes aan beginnen minderen en is hij goed beginnen eten.
toch een week of twee tegen dat hij het door had hoor! dus nog even verder proberen.
vermits het potje vlot ging: mss je groentepap wat lopender maken door wat meer water bij te doen.
blijkt ook soms te lukken
Nes
27 September 2009, 17:36
Wel ik heb vandaag m'n groentenpap wat aangelengd met water en ik moet zeggen dat ze eigenlijk goed heeft gegeten en daarna nog eens haar fles bij. Om vier uur heb ik haar dan koekjespap gemaakt, amai zeg, da ging goed binnen hoor. Zonder gezeur, mond was al open als de lepel eraan kwam. Ze heeft dan wel maar 30 ml melk gedronken. Ga haar in het vervolg gewoon koekjespap geven van een halve koek ipv een ganse en dan daarna nog haar fles melk.
Het is me dus opgevallen dat ze in de creche niet heeft willen eten. Gisteren hier toch een beetje en vandaag zelf redelijk goed. Ik ga zien hoe het morgen in de creche verloopt. Dinsdag komt m'n ma dan gans de dag babysitten en woendag ben ik dan weer thuis. Als ik nu merk dat ze dinsdag en woensdag weer wel eet en dan maandag niet. Dan ligt het probleem in de creche. Dan ga ik den donderdag onder de middag toch eens kijken hoe ze dat daar doen want dan is het niet meer normaal. Ge gaat me nu toch niet zeggen dat ik hen moet gaan tonen hoe ze pap moeten maken en geven he???? Dat zou echt wel erg zijn.
snoezel
27 September 2009, 20:06
geef haar even tijd in de creche.
dat is niet thuis hé.
mss is het de drukte, de persoon die het geeft.
het is voor haar wennen en voor de begeleidsters in de creche ook waarschijnlijk.
en anders eens groentenpap van thuis meegeven dan weet je of het daar aan ligt.
groetjes
snoezel
Nes
27 September 2009, 20:20
Ja, snoezel m'n ma zei ook om eens groentenpap van thuis mee te geven. Zo kunnen ze de dikte eens zien enzo. Misschien maken ze hem te dik. Ik heb dat ook eens gehad en dan wilde ze die ook niet. Zal dat donderdag doen als het maandag daar niet lukt. Maar ik weet die die hem gegeven heeft kon haar in het begin ook niet goed laten drinken van haar melk. Ze is goed he maar kwa eten ben ik niet content van die vrouw. Maar ge kunt moeilijk zeggen dat je niet wil dat zei het geeft he.
Espritbaby
28 September 2009, 00:17
Ik ga op 3 maand beginnen met groentepap. Tiliaz drinkt al weken 210cc en heeft nog dikwijls last van krampen en naar het schijnt zou dit beteren als ze beginnen met fruit- of groentenpap.
vBulletin® v3.8.6, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.