PDA

Volledige versie bekijken : borstvoeding

Kimmy
2 July 2009, 16:34
zijn er nog mensen die borstvoeding geven toch wel een hele inspanning vinden??

Ik begin er een beetje door te zitten... Ik wil het niet opgeven maar denk soms toch "waarom doe ik dit eigenlijk". Als ik dan lees op het forum dat je maar 5 of 6 flesjes per dag moet geven en dat die flesjes geven dan nog eens dubbel zo snel gaan dan heb ik het toch wel moeilijk... 10 keer per dag aanleggen, zo'n 7u bezig zijn met borstvoeding geven, het is toch niet altijd een pretje

nu voel ik me enorm schuldig omdat ik hierover durf klagen - tis immers daarvoor dat ik thuis ben - en dan voel ik me dus nog rotter :(

beetje een dipje, zal wel door de hormonen zijn zeker?

Nes
2 July 2009, 16:41
Ja, Kimmy, ik heb dat ook doorgemaakt! Ik voelde me net zoals jou maar dan is het wel beginnen beteren hoor, volhouden als je het graag doet.

Bij mij is het einde in zicht en ik vind het wel spijtig dat ik misschien volledig moet stoppen. Maar alsmaar mijn regels hebben is ook niet dat en daarbij mee te gaan werken lukt het zeker niet. Ik wil geleidelijk overgaan, zo bereid ik me mentaal ook voor.

Ok, flesjes gaan misschien vlugger in drinken, maar hou er rekening mee dat je die flesjes moet afwassen, stereliseren, moet vullen met melk die je ook moet klaarmaken en dan nog eens moet opwarmen bij!!!! Dus is bv op uiteindelijk wel veel sneller. En als je weg moet moet je niet zorgen voor een stopcontact voor de flessenwarmer. Het heeft dus enorme voordelen. Ik hoop dat je je zo wat beter voelt en kunt doorzetten. Maar als je het echt niet meer ziet zitten is het beter om ermee te stoppen. (Nora at in het begin 12 keer per dag)

Kimmy
2 July 2009, 17:11
dank je nes!!

dit helpt, ik hield er geen rekening mee dat je voor flesvoeding wel wat voorbereiding moet doen en nadien ook nog werk hebt...

het is niet dat ik het echt niet meer zie zitten want ik besef welke voordelen er aan vasthangen, vooral voor Helena'tje, ik heb gewoon even een dipje

Mrs O.
2 July 2009, 17:53
hey kimmy...

das normaal dat je er is even doorzit he missy, er is niks mis met effe een dipje... bv is idd (heb ik ondervonden tijdens mijn anderhalve week ervaring ;)) iets heel intensief, tijdrovend en fysiek niet te onderschatten... maar je doet dat supergoed, dus zeker ni opgeven hé !!!

Ik heb gemengde gevoelens tov het feit dat ik overgeschakeld ben op flesvoeding... pas op, had ik ni ziek geworden, was ik blijven verderdoen ze !!! ... langs de ene kant heb ik spijt dat ik otis ni kan verwennen met echte mamamelk en dat we die 'speciale band' ni meer hebben zo onder ons tweetjes, mr langs de andere kant heb ik veel meer energie en veel meer tijd om andere dingen te doen (opruimen, koken, met otis spelen, boodschappen doen, forummen, en af en toe ook is luieren natuurlijk :) )
Tim zijn band met Otis is ook fel gegroeid sinds hij af en toe flesjes geeft, wat normaal is hé, het is ook best wel een intiem moment vind ik... alé, dat maak je ervan...

en dat nadeel van flesjes geven: de voorbereiding en het werk achtraf, dat valt best mee hoor.
Ik was mijn flesjes af als ik er 4 of zo heb (duurt 5 min), dan steriliseren ( 15min of zo, terwijl ruim ik wasbak op enzo) en dan oftwel maak ik er een aantal op voorhand en zet ik ze id koelkast (2 min), anders maak ik het flesje klaar op het moment zelf: water erin, schepjes, goed mengen, al dan niet opwarmen (40sec in microgolf mr met dit warme weer nu geef ik flesjes op kamertemp), nog is goe schudden en hup (1,5 min) !!! dus op een goed half uur maak ik otis al zijn voedingen voor een hele dag als ik wil...

Na het eten geven was ik de fles al is uit, en zet ik ze te week tot ik er genoeg heb om af te wassen...

ok, niks is handiger dan een borst :) want die is altijd gebruiksklaar, mr met beetje organisatie is flessenvoedig ook een werkje van niks ze...

snoezel
2 July 2009, 20:43
was daarjuist aan het typen maar onze kobe heeft er anders over beslist dus toch nog even een antwoord :D
de eerste zes weken zijn het zwaarste. het gaat dus beteren :)
toen ik bv gaf dacht ik dat ook maar zoals 's nachts is bv een droom hé. nu was dat altijd alles naar boven verhuizen zodat we 's nachts niet naar beneden moesten. 's morgens alles terug naar beneden.
flesjes sterliseren...
heb dikwijls achteraf gedacht dat bv uiteindelijk toch wel gemakkelijker was terwijl het toch vaker voeden is.
ook op verplaatsing heb je alles altijd bij de hand :)
t gaat dus beteren. t is ook de vermoeidheid en waarschijnlijk het warme weer hoor!

Nes
2 July 2009, 22:47
Eete Kobe veel minder dikwijls met kv? Dat is ook wel handig. Bij ons is alles op dezelfde verdieping, dus das een voordeel. Ook heb ik wel gemengde gevoelens dat ik ga stoppen hoor (ook voor die intieme band, maar dat houd de papa misschien wat meer thuis). Maar ik moet ook eens aan mezelf denken want die regels hangen m'n keel uit.
Ik wist niet dat je flesjes op kamertemperatuur mocht geven.

lotjen
2 July 2009, 23:52
Ik ging ook schrijven hoe handig fv is, en dat de voorbereiding niet veel tijd in neemt,en hanne drinkt haar flesje leeg
in 10min. maar ik vermoed dat je eerder wat steun nodig hebt voor de borstvoeding!
En dat ga ik bij deze proberen!
Mijn mama gaf mn jongere broer borstvoeding,voor 6 maanden(ze is huismoeder),en na 6 maanden besliste ze te stoppen,
na 2 dagen gestopt te zijn,mistte mama het zo om de borst te kunnen geven,en ze probeerde hem terug aan te leggen,
maar hij wilde niet meer drinken aan de borst. Daarna heeft ze 3 dagen geweend omdat ze er het hart van in was!
Ik heb er de ervaring niet mee,maar ik hoop dat je hier x aan hebt!
Liefs Lotte

snoezel
3 July 2009, 09:11
ik heb een rot periode achter de rug met de borstvoeding maar dat is van de allergiën van onze kobe.
die dronk om het uur, soms zelf vaker.
die had pijn en dronk zijn pijn weg! die hing 's avonds minstens twee uur aan 1 stuk aan de borst om zo in slaap te kunnen vallen...
ik ben overgeschakeld op flesjes en die heeft direct naar vijf voedingen gegaan. (speciale, hypo allergene melk)
en toch, bij een volgende geef ik opnieuw borstvoeding. raar hé, maar dat gevoel is onbeschrijfelijk vind ik.
ik geef heel graag een flesje en vind dat ook een heel intiem moment. dat is een moment dat ik echt van kan genieten maar onze kobe is dan nu ook al groter. ik zou hem nu niet meer aan mijn borst zien hangen...
in het begin is het zoeken en bv kan je eigenlijk niet teveel geven. bij flesjes hang je toch wat af van de hoeveelheid...

denk dat het gewoon alletwee zijn voordelen en zijn nadelen heeft en dat je er gewoon zelf moet achterstaan!

Nes
3 July 2009, 11:30
Ik probeer er nog niet teveel aan te denken en we zien wel. Anders word ik zot. Er zal veel afhangen van op welke uren ze eet. Maar iets minder vaak eten zou wel eens goed doen. En ze eens bij de papa laten om te gaan winkelen of te gaan zwemmen zou me ook heel goed doen. Dingen die nu niet echt gaan.

ka80
3 July 2009, 12:47
Ik heb mezelf ook veel keer gezegd "en nu stop ik, ik ben het kotsbeu" maar deed toch verder met bv. De eerste weken zijn het zwaarste, voor mij waren het de twee eerste maanden eigenlijk. elke voeding duurde een uur, anderhalf uur en ik was dat echt beu. toch ben ik blij dat ik 2 maanden 100 % bv heb gegeven. hier zegt iedereen dat steriliseren niets uithaalt! de baby steekt zijn handen continu in zijn mond die veel vuiler zijn dan een papfles. ik was ze gewoon goed af, laat ze uitlekken en hup de melk erin. hij is er nog niet ziek van geworden!
ik ben blij dat de papa ook eens een fles kan geven en ik mis de bv eigenlijk niet echt. 's morgens geef ik nog 1 keer de borst en de andere keer dat hij mijn melk krijgt is in een papfles (3 keer afkolven en ik heb 180 ml). ik ben ook veel keer door een dipje gegaan en mijn baby sliep bovendien heel slecht, ik was dus echt doodop na 2 maanden, na 2 maanden had ik nog altijd geen nacht gehad van 6u slaap aan één stuk!! je zal wel zien kimmy, je gaat nu door het zwaarste, daarna is het een makkie (zo ervaar ik het nu toch) xxx

Kimmy
3 July 2009, 13:37
dank je wel lieve meisjes allemaal!!

ik vind het erg dat ik erover durfde te klagen maar het moest effe van mijn hart, vandaag is het een nieuwe dag en zie ik alles alweer veel beter zitten :)

ik ben blij dat ik niet de enige ben die af en toe durft denken "aaargggh, moet mijn kleintje nu weer van mijn borst drinken"...

ik zet door, ik besef (door Lotjen, bedankt!!) dat ik het inderdaad erg zou missen als ik het níet meer zou geven!

ka80
3 July 2009, 15:20
ja die Lotjen, das een goei he!! Door haar ben ik ook bv blijven geven (de tip van 3x 5 min elke borst afkolven om de 3 uur) bedankt he Lotjen!!!
Kimmy, het is helemaal niet erg om daarover te klagen hoor!!! Hoeveel keer heb ik wel niet gedacht "ohneee, nu weer die bv..." Volgens mij is dat normaal hoor! xxxx

snoezel
3 July 2009, 22:21
das zo met veel hé.
ik zie onze kobe doodgraag. voor dat ventje doe ik alles.
maar soms heb ik toch ook zo eens iets van "nu zou ik eens liever in mijne zetel blijven zitten hoor " :)

Kimmy
4 July 2009, 12:13
jde tip van 3x 5 min elke borst afkolven om de 3 uur
dat moet ik gemist hebben, was dit omdat je teveel melk had of zo?

lotjen
4 July 2009, 17:04
bloos :)
mn vriend snapt niet waarom ik zo vaak hier op het forum zit,maar ik voel me zoveel relaxer door jullie verhalen,
en ik weet dat ik niet de enige bezorgde mama ben!
Ik weet soms niet hoe ik het zonder dit hier zou stellen!
Bij deze nog eens merci snoezel en kinga!

snoezel
4 July 2009, 21:42
:) super dat jullie het hier zo leuk vinden :)
we doen ons best, allé ja, vooral kingka hoor!!!

ka80
5 July 2009, 23:20
hey! Ik heb de tip van lotjen opgevolgd omdat ik te weinig melk had na het invoeren van enkele kv-flesjes per dag. Dat heeft de productie weer opgedreven! Nu denk ik eigenlijk wel dat ik definitief ga stoppen. Ik word er vreselijk moe van, ik moet de hele tijd afkolven. 's avonds als hij eindelijk in bed ligt moet ik nog beginnen kolven,... ik ben echt kapot en van mijn borst drinken wil hij niet meer sinds de flesjes. Dit vind ik niet zo erg, zo lang hij maar drinkt maar ik ben er echt doodmoe van aan het worden. Vandaar mijn vraagje, hoe hebben jullie de bv afgebouwd? Als ik nu meteen stop met afkolven ga ik een borstontsteking hebben denk ik. Moet je dat echt heel geleidelijk doen of kan dat op enkele dagen stopgezet worden? Hoe was jullie ervaring?

héél erg bedankt kingka en snoezel, deze site is inderdaad geweldig! xx

snoezel
6 July 2009, 07:06
ka80: ik ben al kolvend gestopt met de bv.
ben in 1 keer naar fv overgeschakeld door de allergiën van onze kobe.
ik ben daar gewoon telkens wat meer tijd tussen beginnen laten en dat is super gelukt.
dan nog een paar dagen enkel 's morgens, je zag de hoeveelheid echt al verminderen en dan gewoon gestopt.
nooit geen last gehad eigenijk.

lotjen
6 July 2009, 13:32
Ik ben daar een beetje te snel in gestopt. Altijd wat langer wachten om af te kolven,maar niet te bruusk.
Ik ben op 3 dagen gestopt(auwtjes),maar ik heb geen borstonsteking gehad,zo snel krijg je da blijkbaar nog niet,
ofwel heb ik effectief geluk gehad :)