Volledige versie bekijken : alleen leren inslapen
hallo!
Met Helena gaat het goed: ze groeit flink, drinkt flink en slaapt flink. Ze had enkele lastige momenten door de warmte maar aangezien alle kindjes dat hebben maak ik me er geen zorgen over.
Ik heb maar één probleempje: ze slaapt flink, schreef ik, en da's waar maar ze slaapt vaak in op onze arm. Nu zegt de vroedvrouw mij dat ze zou moeten beginnen leren om zelfstandig in te slapen. Ik zou haar na de voeding moeten wegleggen en "laten doen".
Heeft iemand hier ervaring mee? Moet ik haar dan laten huilen? Ik ben namelijk overtuigd van het feit dat als je baby onder de zes maanden huilt wegens eenzaamheid of angst om alleen te zijn, je hem of haar moet troosten - ze hebben dan toch nog geen geheugen en kunnen je niet manipuleren zodat je hen niet kan "verwennen". Tis natuurlijk moeilijk om te weten of ze huilt omdat ze eenzaam is of omdat ze niet alleen wil inslapen...
Ik maak het mezelf mss moeilijk?
Hoe doen jullie het en vanaf wanneer sliepen jullie kindjes alleen in?
Wij deden dat ook maar van zodra hij weende aaide ik over zijn hoofdje, fluisterde ik wat tegen hem en stopte het tutje terug in zijn mondje. Ik liet hem nooit lang wenen want ik wilde en wil niet dat hij zich alleen gelaten voelt. Uiteindelijk valt hij zo in slaap, alleen, zonder gepakt te moeten worden. Nu moet ik wel zeggen dat ik dat pas rond anderhalve maand, misschien zelfs 2 maanden ben beginnen doen. Je kan bv stilletjesaan beginnen overdag, kwestie van ze niet alleen in de donker te laten voor de eerste keer en binnen een paar weken 's avonds ook proberen.
dank je voor je antwoord, Karen!
da's een goeie tussenweg, zo ga ik het ook proberen...
eigenlijk stelt het probleem zich bij ons voornamelijk 's nachts en minder overdag
mss is het ook niet goed dat ze eigenlijk geen "vaste" plaats heeft om te slapen: de ene keer in de wieg, de andere keer in de draagmand, nog een andere keer in bed bij mij en soms zelfs in de zetel in het "slangenkussen" - of zou dat geen kwaad knn?
Mrs O.
30 June 2009, 11:53
otis wil snachts ook niet makkelijk inslapen... ik probeer hem niet uit zijn bed te halen, mr geef meestal weer toe omdat ik er na een tijd als een zombie bijsta en dan neem ik hem op de arm om zo in slaap te vallen... ik probeer hem zoveel mogleijk te laten liggen om in te slapen , mr tim neemt hem altijd meteen, dus we werken mekaar tegen, wat voor de eerder vermelde 'spanningen' zorgt hé... Tim vindt mij een harde moeder :(, ik wil gewoon vermijden dat Otis enkel kan inslapen op een arm later... aaikes over zijn bolleke en zijn tutje geven doe ik wel natuurlijk...
Ivm dat geheugen, duurt dat zo lang eer ze zich zo'n dingen onthouden kimmy??? want als otis nu weent, en je staat nog mr naast zijn park, of je neemt hem nét vast, hij stopt onmiddelijk e is meteen muisstil...
Otis slaapt op 3 plaatsen: in de living in zijn park overdag, in vroege avond nu met het warme weer in zijn draagmand op het terras, en 's avonds in zijn bed... ik denk niet dat da kwaad kan ze...
lotjen
30 June 2009, 14:04
Ik moet Hanne ook leren alleen in slaap te vallen,maar das zo hard é!
Ze valt zo graag en gemakkelijk in slaap op de arm,maar we moeten eraan denken
dat het voor hun eigen bestwil is!
Als Hanne weent als ze in bedje ligt,neem ik ze er even uit,en blijf naast haar bedje staan
even sussen,en terug leggen(maar das omdat ze geen tutje neemt,veel andere opties heb ook niet)
En meestal na 1 of 2 keer dat te doen valt ze wel in slaap!
snoezel
30 June 2009, 16:52
ik weet hoe jullie je voelen :(
bij onze kobe is het even zoeken geweets maar die moest gewoon even huilen voor hij kon slapen.
blijkbaar kan dit gewoon even een verwerking zijn van wat ze allemaal hebben meegemaakt...
als hij echt moe was ging hij zijn bed in. was in het begin altijd met huilen. ik ging na een paar minuutjes (wat een eeuwigheid lijkt op die moment) telkens eens binnen om hem even terug goed te leggen, zeggen dat mama er was voor hem en dat hij nu even moest slapen.
na een tijdje herkende ik het vermoeidheidshuiltje in zijn bed en kon ik hem gewoon in slaap laten huilen... klinkt erg hé, maar je herkent het heel snel als het gewoon van moeite is.
dat heeft geduurt tot een maand of vijf en is dan beginnen beteren. en nu gaat die slapen zonder huilen, babbelt zelf nog even in zijn bed :)
Overdag slaap Nora waar ze in slaap valt (park, relax, speellaken) maar 's nachts is het steenvast haar bed na een liedje van mama en een muziekje uit de beer. Nora weent bijna nooit s avonds. Alleen overdag als ze echt moe is, maar das dan maar even. Overdag heeft ze haar tutje nodig om in te slapen (daarna spuwt ze het meestal uit) en 's nachts wil ze haar tut totaal niet.
Dus misschien de tut eens proberen he? Dat geeft hen een gevoel van zekerheid. Als ze dan vast slapen mag je de tut verwijderen
vannacht is het opnieuw niet gelukt...
ik moet volhouden, ik weet het maar het is idd hard, é!! ik ben wel blij dat ik hier bijval kon vinden en voel me daardoor wel gesteund, volgende nacht nieuwe poging!
wij zitten eigenlijk nog steeds met hetzelfde probleem en ik word er toch een beetje moedeloos van...
het lukt nu zelfs niet meer om, als ze toch op mij in slaap valt, om haar weg te leggen in haar bedje, ze wordt bijna altijd wakker en weent dan opnieuw!
soms zie je dat ze doodmoe is en in haar oogjes wrijft en tóch niet wil slapen...
ik heb het gevoel dat onze dagtaak, naast borstvoeding geven, nu ook bestaat in het zorgen dat ze slaapt?!
laten huilen is echt geen optie want het gaat te snel over in hysterisch huilen en zo laten huilen, dat doet niemand denk ik.
toch iemand die nog een methode heeft??
of moet ik het nog even uitstellen??
ik ben een beetje in paniek omdat we bijna naar Spanje vertrekken...
Ik heb in het kruidvat een cd gekocht met babyslaapliedjes op en bij Nora werk dat dus. Probeer dat eens. En een badje voor het slapengaan, met dat badschuim van mustella die de slaap bevorderd? Als je bv geeft, drink dan een linde thee voor je haar de laatste keer aanlegt dat bevorderd de slaap ook. Je kan maar proberen he. Haar in een t-shirt van jou wikkelen om te slapen.
Trinity
12 July 2009, 23:07
Hej Kimmy,
Jammer genoeg kan ik je hier geen raad in geven. Maar waarom is het volgens je vroedvrouw belangrijk dat ze nu zelf leert inslapen? Als dit nog niet lukt, kan het dan niet een teken zijn dat ze er gewoon nog niet klaar voor is en dus je geborgenheid echt nog nodig heeft? Of kan dit dan moeilijkheden geven later?
lotjen
13 July 2009, 13:06
Bij ons heeft het ook een week of 2 geduurd om een slaaproutine in te leggen,hier gaat het als volgt;
-zorgen dat het al wat donkerder in huis is
-haar in badje doen en daarna lekker inwrijven met body lotion
-haar laatste flesje geven
-in bed boven leggen(maar nergens geen te felle lichten meer aan)
en na 2weken was ze er eindelijk mee weg,ik moest de eerste dagen wel terug naar boven om haar
te troosten,efkes vastpakken,tutje geven,en terug in bedje,soms 5 à 6 keer...
niemand kan zn kindje hysterisch laten huilen. Ik dacht dat Hanne ook nooit zelf in slaap ging vallen,
maar volgens die van K&G gaat het gewoon om routine,en de voldoening dat ze nu zelf inslaapt is groot hoor,
dat is dus het eerste dat we haar al geleerd hebben :)
Gewoon volhouden,en altijd hetzelfde doen,een routine opmaken voor jullie!
Mrs O.
13 July 2009, 21:08
hey kimmy... hier net hetzelfde probleem.. Otis kan ook het kot bijeen brullen als hij wakker in zijn bed/park ligt en niemand hem opneemt. Doodmoe is hij dan... ik word er soms echt moedeloos van... erg hé... :(
Ik ga lotte haar routine is toepassen... nu ligt hij nog tot middenracht id living, en het is een ramp om hem in slaap te krijgen, hij gt pas na zijn laatste fles naar boven... mss moet ik hem om 20u daar al leggen...laatste flesje geven doen we, en donker maken ook, badje krijgt hij 's morgens...
Mrs O. Nora heeft hetzelfde ritme. Om 20 à 21 eet ze haar voorlaatste maaltijd, dan slaapt ze in haar park waar ze haar laatste maaltijd krijgt om middernacht, daarna gaat ze in haar bed. Ook het badje is hier s'morgens.
Mijn pediator zei me haar het ritme van het werk een week voor ingang gewoon te maken. Dus badje rond 19 uur, dan flesje om 19.30 en om 20 uur in haar bedje om op te staan tussen 6 en 7. Ook zal ze dan haar middagdutje doen in haar bedje. Misschien dan ook al een fruitpap? Ben wel benieuwd naar haar reactie.
hier is er beterschap op te merken na keer op keer hetzelfde te doen: haar tutje terug te geven en even te aaien...
paar nachten na elkaar telkens opnieuw gewoon dat gedaan, de eerste nacht duurde het 2,5 uur maar nu steeds minder en minder lang!! Gisteren lag ze aan mijn borst te slapen, legde ik haar weg in haar bedje en hoorde ik haar nadien nog wakker worden en tóch zelf terug in slaap vallen.
Vannacht vertrekken we naar Spanje!! ik zie het al beter zitten, ze slaapt immers overdag altijd al zelf in en ook 's avonds lukt het beter en beter
Mrs O.
14 July 2009, 16:41
enjoy the holidayyyyyyyyyy !!!!!!!!! xxxxxxxxxxxxx
Goeie reis, geniet ervan!!!!!
Trinity
14 July 2009, 18:20
Veel plezier!!!
lotjen
14 July 2009, 21:01
Veel plezier daar! En breng wat mooi weer terug mee!!!
Geniet ervan voor het eerst met jullie drietjes!
dank jullie wel!!
nog 2 uurtjes en we vertrekken, timmy ligt nu te slapen...
Goed reis Kimmy!!
Seg, een ander vraagje ivm slapen. Nolan sliep dus heel goed maar sinds een week ongeveer begint hij zich erg te hechten aan zijn tutje en vanaf 4 uur moeten wij om het half uur zijn tutje terug in zijn mond gaan steken. Ik word onmiddellijk wakker van zijn geween en slaap dus vanaf 4 uur niet meer, wat vrij lastig is want ik ben ondertussen al terug aan het werk,... heeft er iemand tips voor? Dankjewel!!
Dan zal ze misschien de weg naar het duimpje vinden binnenkort.
Als Nora haar tut kwijt is dan neemt ze haar duim. Ze doet dit nu een week. Overdag neemt ze meestal haar tut. 'S nachts nam ze meestal niets maar nu betrap ik haar al een paar ochtenden met een duim in haar mond. Wel lief want met de andere vingertjes neemt ze haar neusje vast.
lotjen
17 July 2009, 16:49
Hanne slaapt deze week al heel de week 9uren ,van 23uur tot 8uur,is dat nu niet te lang voor zo'n kleintje?
das weer zo typisch é,ipv blij te zijn dat zo lang slaapt maak ik me direct zorgen,mn vriend krijgt het er van :)
pfff, ik denk dat als ze genoeg eet dit geen kwaad kan. Nora slaapt nu ook 7 à 8 uren en dan maak ik haar wakker, eigenlijk enkel om mijn borsten te verlichten. Van mijn pediator mag ze slapen zolang ze wil. Van een uur of 20 tot een uur of 7 zou ok zijn. Bel anders ook eens naar je pediator he.
winnie
22 July 2009, 14:38
Hey,
k had eens graag geweten waar jullie je kindje de eerste weken s nachts lieten slapen? K was van mening dat ik onze pruts de eerste weken in zijn draagmand zou laten slapen, maar wel in zijn/haar eigen kamertje. K dacht dat dat beter zou zijn voor zowel zijn als onze nachtrust. Maar mijn schoonouders die hielden er andere mening op na :( Vinden jullie dit ook een slecht idee? Misschien nog even zeggen dat ik graag borstvoeding zou geven, k weet niet of dat de keuze beïnvloedt?
Groetjes
Hey Winnie, wij hebben net hetzelfde gedaan. Wij lieten hem de eerste maand in een draagmand in zijn groot bedje slapen, in zijn eigen kamer.
Toen hij één maand was hebben we hem in zijn groot bedje gelegd en de draagmand zo goed als niet meer gebruikt. Dit is allemaal heel goed gegaan. Ik denk ook dat het goed is om je baby al meteen in zijn eigen kamer te laten slapen. Het is inderdaad beter voor zijn en ook voor julie nachtrust. Probeer je niet te veel te laten beïnvloeden door mensen uit je omgeving. doe maar wat jou het beste lijkt. Je zal wel zien, je gaat heel erg veel verschillende meningen horen over vanalles, zo erg dat je erin verloren loopt,...
Ik gaf ook bv en dat heeft onze keuze niet beïnvloed, ik installeerde me in zijn kamer om bv te geven. 2 vriendinnen van mij hadden hun baby in hun kamer laten slapen en de overgang (naar zijn kamertje) is toch moeilijk verlopen. (vooral voor de mama's dan)
groetjes
Mrs O.
22 July 2009, 16:05
otis heeft maar enkel dagen id draagmand bij ons op de kamer geslapen, daarna, toen hij 2weken was meteen in zijn eigen kamer in zijn bedje...
lotjen
22 July 2009, 18:00
Hanne heeft 4 weken bij ons op de kamer geslapen,en pas toen ze op haar eigen kamer lag ben ik goed beginnen slapen...
Ik zou dus ook aanraden op de eigen kamer!
Trinity
23 July 2009, 05:20
Mijn ervaring kan ik niet meegeven, nog niet. Maar ik zou vooral doen waar je je zelf goed bij voelt, zoals Ka80 zegt: er zijn zo veel meningen. Wij willen onze baby bij ons laten slapen, en dat vinden mijn ouders dan weer vreemd :) (kan zijn dat ik van mening verander, dat zal de ervaring uitwijzen zeker).
snoezel
23 July 2009, 07:34
hier ging hij ook onmiddellijk in zijn eigen bedje slapen maar onze kobe dacht daar anders over :)
die heeft de eerste vier weken tussen ons in geslapen want die sliep anders echt niet (en dat is als mama zo vermoeiend dat je er dan maar aan toe geeft)
dan hebben we die stilletjes aan in zijn draagmand naast ons gekregen en een paar weken later in zijn eigen kamertje.
nu ik denk wel dat het veel met zijn allergie te maken heeft gehad!
nu slaapt hij enkel in een kinderbedje. die moet eens lekker kunnen woelen voor hij in slaap valt!
Nora slaap van in het begin in haar bedje met haar slaapzakje aan. In het begin wel met een nestje dat ze me leren maken hebben in de kliniek. Je neemt een grote badhanddoek en je rolt die op tot een worst. Die worst steek je langs bijde kanten vast achter de matras, zodat je een U krijgt. In de boog leg je dan hun poepje en hun beentjes liggen daar dan over. Nora sliep zo echt graag maar dit mag je maar doen tot ze 3 maanden oud zijn.
winnie
24 July 2009, 14:16
Hey,
bedankt voor de reacties allemaal. Iedereen zal inderdaad zijn eigen mening hebben over hoe we het het beste aanpakken, maar we hebben besloten om toch maar lekker tegendraads te doen ;) en onze pruts op zijn/haar eigen kamertje te laten slapen. Als het echt niet gaat, kunnen we nog veranderen he.
Ik zie eigenlijk toch wel al wat op tegen de goedbedoelde bemoeienissen, maar dat zal bij iedereen wel zijn zeker :) .
Winnie, je zal dat wel zien als het zover is. Ik zei altijd dat Nora in haar eigen kamer zou slapen en nooit in die van ons. Ja, dus als Nora naar huis kwam wou ik haar toch bij mij in de kamer. Maar dat lukte niet want we kregen haar bed niet meer uit haar kamer, dus slaapt ze nu toch in haar eigen kamer.
Kimmy
2 August 2009, 23:20
ik was op voorhand van plan om haar in haar eigen kamertje te leggen maar eens ze er was kon ik dat niet over mijn hart krijgen :) ze sliep de eerste 2 weken tussen ons in! wel op een veilige manier natuurlijk: tussen de hoofdkussens maakten we een soort cocon voor haar door een handdoek op te draaien en in een cirkel te leggen waar ze dan in kwam te liggen. er was absoluut geen gevaar dat wij op haar zouden gaan liggen of zo
omdat ik evenwel niet sliep zijn we daar dan van afgestapt, ze sliep dan in haar wandelwagen naast het bed en nu ligt ze toch in haar eigen kamertje
Nes: waarom moet je haar wakker maken om je borsten te verlichten, ik verlicht mijn borsten door de melk in een potje te spuiten (zonder kolf, gewoon met de hand), ik spaar die melk als het veel is in ijsblokzakjes! Als ze later krampjes heeft bij de eerste groenten- en fruitpapjes kan ik die melk nog uit de diepvries halen om haar darmpjes wat te "spoelen" met moedermelk! misschien ook eens zo proberen want het is zonde om haar slaap te onderbreken als het niet nodig is, é!
vBulletin® v3.8.6, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.