PDA

Volledige versie bekijken : katoenen luiers

kingka
21 May 2008, 20:31
Hallo dames,

Snoezel en ik gaan voor katoenen luiers (http://babyplaza.be/baby/docs/index.php?story=bb008) voor onze kleine Toby. Ik had graag eens geweten wat jullie als (toekomstige) mama's daarover denken? Nemen jullie dit in overweging of gaan jullie sowieso voor wegwerp luiers?

Zijn er onder jullie al die negatieve / positieve ervaringen hebben met katoenen luiers?

Alvast bedankt voor jullie commentaren :)

Fieke
21 May 2008, 20:45
Ik zou gaan voor wegwerp luiers!
Misschien een beetje een dom antwoord,
maar gewoon uit gemakzucht ;-)

pinkytje
21 May 2008, 21:40
hhhmmmzzz...ik ga ook voor wegwerpluiers,want zo een kienneke kan nogal goe kaka doen e en dan in de wasmachine,etje nee dat gebruik ik liever nie...:)
en vooral mijn ventje zou nie tegen de geur kunnen ha ha die moet al bijna overgeve als hij de kakas van de hond moet opruimen in de tuin heheh
xxxxx

rienemieke
21 May 2008, 22:01
wij gaan voor wegwerpluiers!
waarom puur uit gemak!
ik vind het wel erg moedig dat je voor katoenen luiers gaat! misschien gaan jullie nog wel snel veranderen eens toby daar is!

Nes
21 May 2008, 23:00
Ik zou ook voor wegwerpluiers gaan, uit gemakzucht.
Stel je maar eens voor dat je bij mensen op bezoek bent en je de luier moet vervangen. Wat ga je dan met de inhoud doen? Je moet al papier vragen enzo. En dan al die was. En als het dan plat is? Zo in de wasmachien? Jakes.

snoezel
22 May 2008, 19:25
hmmm... sorry hoor maar ik denk toch dat jullie niet goed weten hoe het tegenwoordig in elkaar zit.
waarom moet je papier vragen als je ergens op bezoek bent? bij wegwerpluiers moet je ook vragen waar de vuilbak staat en ja, t is een zakje extra was mee naar huis.
katoenen luiers ruiken niet meer dan gewone luiers.
ik zie het helemaal zitten!

rienemieke
22 May 2008, 20:29
des te beter als jij het helemaal ziet zitten!
jij moet er achter staan!

kingka
13 June 2008, 20:34
Voor zij die toch nog twijfelen... ik heb even uitgerekend wat het prijsverschil is

http://www.babyplaza.be/baby/docs/index.php?story=bb007

Els
13 June 2008, 20:57
Tja, 't is natuurlijk niet niks, dat prijsverschil... Maar ik durf het toch niet aan...
Mijn beste vriendin is 2,5 week geleden bevallen, en als ik zie hoe vreselijk vaak zij haar zoontje moet verversen. Hij doet het er precies om: net een nieuwe aan (soms is die zelfs nog niet helemaal aan) en opnieuw kaka of pipi. :) Ik denk dat ik dan gek word als ik aan de was denk... Bovendien hebben wij geen droogmachine...

kingka
13 June 2008, 21:57
Wij gaan het toch proberen... dus als je hier binnen enkele maanden berichten leest van een gefrustreerde papa :P

gizzy
7 August 2008, 16:26
Hallo dames,

Snoezel en ik gaan voor katoenen luiers (http://babyplaza.be/baby/docs/index.php?story=bb008) voor onze kleine Toby. Ik had graag eens geweten wat jullie als (toekomstige) mama's daarover denken? Nemen jullie dit in overweging of gaan jullie sowieso voor wegwerp luiers?

Zijn er onder jullie al die negatieve / positieve ervaringen hebben met katoenen luiers?

Alvast bedankt voor jullie commentaren :)
Hey Kingka,

Ik zou ook voor wegwerpluiers gaan das gwn hup kaka of pipi in de pamper hup de vuilbak in en een nieuwe aan !

gizzy
7 August 2008, 16:29
hmmm... sorry hoor maar ik denk toch dat jullie niet goed weten hoe het tegenwoordig in elkaar zit.
waarom moet je papier vragen als je ergens op bezoek bent? bij wegwerpluiers moet je ook vragen waar de vuilbak staat en ja, t is een zakje extra was mee naar huis.
katoenen luiers ruiken niet meer dan gewone luiers.
ik zie het helemaal zitten!
hmm..Snoezel dan moet je onze mening niet vragen hé als je besluit vast staat !

Kimmy
14 August 2008, 17:28
en? nu de baby er is: waarvoor is er gekozen en hoe valt het mee??
groetjes
Kimmy

Trinity
16 August 2008, 11:01
Ik vraag mij inderdaad ook af hoe het meevalt?
Persoonlijk zou ik ook durven kiezen voor de katoenen luieres, als mijn partner daar mee akkoord zou gaan :-)
Waarom? Vooral voor het milieu denk ik en omdat ik mij laten vertellen heb dat er minder alergie risiko is (nu ja, misschien is dat probleem de dag van vandaag wel opgelost is met wegwerpluiers).
In Denemarken is al die extra was wel doenbaar, want hier kan je tot één jaar op ouderschapsverlof gaan. Maar daarna weet ik natuurlijk niet of ze daar in de kinderopvang zo gelukkig mee gaan zijn :-)

kingka
16 August 2008, 12:48
De katoenen luiers zitten in de was voor het eerste gebruik... straks gaat de eerste aan :)

We laten na een weekje zeker iets weten of het is meegevallen.

Miek
19 August 2008, 17:31
Wij gaan ook voor katoenen luiers gaan.

Veel van mijn collega's gebruiken ze al en voor hen valt het best goed mee.
Ik en mijn zus hebben zelf ook nog katoenen luiers aangehad, dus kan altijd aan mama raad vragen.

Ik zou het wel in combinatie doen met wegwerpluiers voor als we eens ergens naartoe gaan. Dan lijkt het me makkelijker om ze meteen te kunnen wegwerpen dan de vuile luier weer mee naar huis te nemen.

Een collega van me zet naast haar wasmachine een emmer met sodakristallen. daar laat ze de luiers in weken tot ze een vol machien heeft. Zo zijn ze vrij proper voor ze de machinne ingaan.

snoezel
20 August 2008, 12:52
wij hebben hier zo een afgesloten luieremmer in de badkamer staan en daar gaan de vuile luiers in.
nu hebben we voor de moment nog maar één van de twee pakketen van de luiers (staan op onze geboortelijst) en nu was ik ze gewoon 's avonds. ik steek daar keukenhanddoeken en zo bij.
ik dacht echt dat dat een stuk vuiler ging zijn maar door die inlegvelletjes die er tussen zitten blijft dat allemaal nogal proper. de kakapampers krijg ik voor de moment ook zo proper!

denk dat ik toch ga proberen om ze ook te gebruiken op verplaatsing.

snoezel
3 September 2008, 13:14
k wou jullie maar even laten weten dat ik super tevreden ben van mijn katoenen luiers!

t is echt een gemak en zelf op verplaatsing lukt het heel goed. ik heb een zak onder mijn buggy staan die voor de vuile luiers word gebruikt :)

ja ja, niks als lof hier
als meneer een wegwerpluier aan had plaste hij er gewoon naast (en hij had hem juist aan)
bij de katoenen luiers heb ik dat nog niet voor gehad!

grt
snoezel en kobe

snoezel
9 January 2009, 08:48
voila,
dit is het topicje ka80!

heb het gisteren nog tegen mijn ventje gezegd: ben echt heel tevreden dat ik daar voor gekozen heb!
t is ietsje langer werk dan wegwerpluiers maar vind het zo handig!
enkel 's nachts gebruik ik een wegwerp want hij slaapt toch mooi 13uur en das net iets te lang voor de katoenen...

vraag maar al wat je moet weten hoor!

lies
9 January 2009, 11:35
in de creche die wij gaan nemen doen ze fel aan katoenen luiers. Het is een bio-kribbe, dus dat lijkt logisch.
Op termijn (waarschijnlijk tegen dat wij daar zijn) gaan ze ook de was van de luiers in de kribbe doen, dus moet je het niet meenemen naar huis. Handig!

katrientje
9 January 2009, 12:30
Tis misschien belachelijk wat ik ga vragen hoor, maar stel dat het kindje op je arm ligt en plast ineens.
Dan bij jou toch ook nat? Of niet?

ka80
9 January 2009, 14:02
Bedankt Snoezel!! Ik ben al helemaal overtuigd om dat te doen en blijkbaar zijn we toch nog in de minderheid he?
Heeft Kobe, die toch een vrij gevoelige huid heeft, geen problemen met wegwerpluiers nu hij zo gewoon is aan katoenen luiers? Hoeveel luiers vind jij dat je moet hebben? Ik had gedacht aan een 20-tal. Mag ik eens vragen voor welk merk jullie gekozen hebben?

Ik ga onmiddellijk de link met het prijsverschil eens bekijken. Ook al zouden de katoenen luiers duurder zijn zou ik het nog doen. Mijn man is er ook voor te vinden. Wij proberen zo weinig mogelijk te vervuilen en op onze manier toch zo bij te dragen. (1 ton wegwerppampers per kind he!!! tov de recycleerbare velletjes en zelfs met het water dat gebruikt wordt om te wassen zijn de katoenen luiers véél minder belastend voor het milieu, bovendien weegt ons wasmachine de was en gebruikt niet meer water dan nodig is)

Wauw, Lies, zalig zo'n crèche!! Dat zie ik hier in Frankrijk echt nog niet gebeuren. Spijtig wel,...

groetjes allemaal! (seffes naar de gyne)
ka

ka80
9 January 2009, 14:05
Katrientje, een katoenen luier kan een plasje wel aan hoor! Dat heeft veel laagjes en is dik genoeg. Je zult met een plassende baby op je arm er zelf niet natter van worden dan met een wegwerpluier.

ka80
9 January 2009, 18:17
Hey Snoezel,
Ik heb hier een misschien een koopje gevonden op een website:

18 luiers tropolini 3-15 kg ,18 overluiers (double couches noemen ze dat, veronderstel dat dat overluiers zijn?) en 9 waterdichte broekjes. Voor een prijs van 150€.

Denk je dat dat volstaat of is dit te weinig materiaal ? alvast bedankt voor je raad he!

snoezel
9 January 2009, 20:19
hey ka80,

ik heb de bambino mio's.
wij hebben 24 luiers en 7 broekjes.
de broekjes heb je in vier maten en de luiers in twee maten.
daarmee moet ik om de twee dagen wassen (onze kobe doet geregeld zijn kakske :) )
je kan bij doekjes en broekjes in leuven al die luiers bekijken en heb al gehoord dat ze daar echt hun tijd nemen om het je uit te leggen!
onze kobe heeft nog nooit luieruitslag gehad. allé ja, eens een beetje rode billetjes maar echt niks erg :)

katrien:
die katoenen luiers hebben een overbroekje dus ze plassen niet door die broekjes.
tenzij dat je ze echt te lang aanhoud.
je moet ze iets rapper verschonen dan met wegwerpluiers.
maar zo ie zo verschoon ik om de twee uur onze kobe overdag. (voor zijn slaapje en na zijn slaapje)
vind het maar een vieze gedachte dat hij met een natte luier zou moeten rondlopen. zou dat ook doen als hij wegwerpluiers zou hebben! wij veranderen onze maandverbanden ook geregeld hé!

lies: amai zeg, waar is die creche.
onze onthaalmoeder weet nog niet van de katoenen luiers dus ik hoop maar dat ze mee doet!

kastaar
9 January 2009, 21:47
Hallo dames, ik heb nog geen eigen ervaring met eender welke luiers. Tot vorig jaar dacht ik dat katoen luiers nog van die witte doeken waren van uit mijn grootmoeders tijd. via mij job kwam ik in contact met een bedrijfje die luiers maakt. Interessante website: mamaskindjes.be Ik heb volledig mijn visie herzien en zou nu toch wel eens goed nadenken als het zo ver is...

ka80
10 January 2009, 15:41
Hey Kastaar,

Ik dacht dat ook eerst, zo van die katoenen lappen die dan rond het poepje gedraaid worden en dicht gedaan worden met een veiligheidspeld,... dat is het dus helemaal niet :)

Ben eens gaan kijken naar de website, héél interessant en vooral goed uitgelegd maar ik vind ze wat duur. Ik heb er al goedkopere gevonden. Het voordeel is wel dat je weet dat ze in België gemaakt zijn en ze van goede kwaliteit lijken.

L@yla
10 January 2009, 18:45
hoi
graag wil ik even reageren, uiteraard kiest iedereen zelf wat hij het best vind maar k wil toch graag even mijn ervaringen delen,
bij ons in de creche zijn er 3 kindjes die katoenen luiers dragen, ik vind het zeker een vast milieuvriendelijk en goed voor de kleintjes maar er zijn er 2 die ondertussen al over de 2 jaar zijn en ze nog dragen, ik ben eerlijk ik verluier ze niet graag, k vind ze vies en mss ligt het aan de soort maar zelf het overbroekje is altijd nat bij maudje...(kindje met katoenen luiers) wat ik ook vind en daar zijn de andere begeleidster mee akkoord is dat maudje o beentjes krijgt en daardoor niet zo mooi stapt, wss van de luiers, nu het is idd wel zo dat het nie veel meer werk meebrengt gewoon het doekje eruit en in de zak dus het heeft zo zijn voor en zijn nadelen, in ieder geval ik zou er niet voor kiezen

gr
layla

Laurence
11 January 2009, 10:49
Ik zou er ook ni voor kiezen. Bij ons hebben ze dat nooit gebruikt in de familie en ik zou niet weten hoe ik eraan moet beginnen. Moet misschien is op leerschool hiervoor ;)

Voor Lina & Luna was het voor mij geen vraag, maar iets dat gewoon was. bij hen werden het gewoon wegwerpluiers. En waarschijnlijk voor het volgende ook.

Maar ja, ieder zijn eigen mening hé :)

ka80
11 January 2009, 12:09
Hey Layla, bedankt voor de info. Ik zou het heel erg vinden moest ons zoontje nooit worden vastgepakt in de creche omdat het crèche-personeel hem vies vindt. Dat zou voor mij al een reden zijn om die katoenen luiers niet te gebruiken. Komt maudje bv al met een natte pamper aan 's morgens? Hoe komt het dat je ze vies vindt? Stinken ze of is het omdat ze constant nat zijn? Hebben alle 3 het even erg? Kan je eens kijken welk merk Maud heeft? (eventjes marktonderzoek doen he)

En wat de O-benen betreft: heb dit gevonden:

"Circa 80 procent van de eenjarige kinderen heeft O-benen en circa 60 procent van de driejarigen X-benen. Met het zesde levensjaar zijn de O-benen in de regel verdwenen. Voor kleine kinderen zijn O-benen normaal. Het duidelijkst ziet men het in de eerste twee levensjaren. Er hoeft niets aan te worden gedaan want het verdwijnt vanzelf. De enige ziekte die echte kromme benen veroorzaakt, is rachitis en dat komt tegenwoordig in ontwikkelde landen praktisch niet meer voor.

Het enige om mee rekening te houden is dat een dikke prop luiers, waardoor het kind wijdbeens moet lopen, zoveel druk kan uitoefenen dat dit de stand van de beentjes beïnvloedt. Men andere woorden: als een kind dat begint te lopen maanden achtereen de hele dag met een dikke prop textiel tussen zijn beentjes loopt, lijkt het niet alleen of hij erger O-benen heeft, maar kan dit ook de natuurlijke neiging tot O-benen nog versterken."

Hoeveel overbroekjes heeft Maud aan? Ik vind nergens dat katoenen luiers O-benen zou kunnen veroorzaken of toch niet meer dan met wegwerpluiers. Misschien heeft Maud gewoon een natuurlijke neiging tot O-benen?

Vind het echt wel heel goed en belangrijk om jouw mening/ervaring te hebben gelezen.
groetjes
ka

snoezel
11 January 2009, 19:19
het overbroekje is hier nooit nat... tenzij hij zijn pamper meer dan vier uur aan heeft!
denk toch dat het aan het merk ligt dan...
als ik merk dat onze kobe last heeft bij het lopen van zijn katoenen luier dan schakel ik over. heb ik altijd gezegd.
das één van de reden waarom wij voor de bambino mio's gekozen hebben! das niet zo'n mega pak aan hun poep.
het is wel dikker dan wegwerp, ga ik nooit ontkennen...

kingka
11 January 2009, 19:43
Ik denk dat het vooral de doorgroei luiers (een of twee maten waar ze van begin tot einde inkunnen) zijn die erg dik zitten aan hun poep. Wij hebben luiers in maten, die zitten daardoor dus ook minder dik in 't begin (en ze verslijten minder).

Trouwens, hoeveel mensen kennen jullie met O-benen? Hou er rekening mee dat onze ouders ook nog katoenen luiers rond hun poep hebben gehad. Ik spreek nu van de jaren 50 tot begin jaren 60, dat waren dus hele doeken en dus meestal een veel dikkere pak. Als ik wikipedia kan geloven zijn de 'pampers' maar in de jaren '60 op de markt gekomen.

Als er iemand mij een serieuze referentie kan geven die staaft dat je van katoenen luiers O-benen kan krijgen?

ka80
11 January 2009, 21:11
Ik ben het daar wel mee eens hoor,... ik heb ook katoenen luiers gedragen en ik heb ook geen O-benen, mijn zus ook niet. Volgens mij heeft dat toch niets te maken met de katoenen luiers.

Ik had wel gedacht om van die meegroeiluiers te gebruiken (van popolini). Heeft iemand daar ervaring mee?
Misschien moet ik mijn mening toch eens herzien, want zo'n dik pak rond z'n poep is misschien ook niet alles,... Heb nog effe tijd om na te denken he.

groetjes!

lotjen
11 January 2009, 21:44
Ik had eigenlijk nog nooit overwogen om katoenen luiers te gebruiken,maar nu heb ik gelezen
dat per baby'tje er 7 tot 12 bomen sneuvelen om de wegwerp luiers te fabriceren,dat is echt schokkend!!!
Voor je eerste baby'tje zou je ook 250 tot 400 euro besparen,zonder premies bij te rekenen die je kan krijgen
van je gemeente,echt het overwegen waard dus...
Ik ga hier eens goed over nadenken!
Veel liefs Lotte

snoezel
12 January 2009, 07:28
blij dat we mensen kunnen overtuigen om er toch eens over na te denken :)
wij konden zelf onze katoentjes op onze geboortelijst zetten! das ook altijd leuk hé!

spijtig genoeg hier geen premie's maar wij hebben hier sinds deze maand een diftar container ipv vuilzakken en betalen nu per kilo vuil! dus denk nu zeker dat we het er uit gaan halen :D

mammiii
21 January 2009, 13:26
Ikzelf heb dat ook gehad, welk verschil het is dat weet ik niet.:p .. maar ik weet dat het wel veel meer werk is.
Vroeger leek dat echt op een klein handdoekje en dan met een sluitspeld. Ons moeder vloekte wel veel omdat het ni altijd even comfortabel zat bij me, nuja heb ze niet zolang gedragen.Aan 2 jaar moest ik al geen pamper meer dragen, enkel 's nachts, maar dan nog.Ik riep altijd in de nacht als ik naar het toilet moest. haha.. Kon me bed niet uit omdat het met zo'n veiligheidtraliesje was. x

snoezel
21 January 2009, 14:34
die katoenenluiers die zijn gelukkig al verdwenen hoor mammiii
het aandoen van de luiers duurt mss hoop en al vijf seconden langer als een gewone luier...
om de twee dagen smijt ik ze allemaal het wasmachine in (echt gewoon uit de luieremmer zo de wasmachine in) nog eens 2 minuten met het aanzetten inbegrepen, ophangen max vijf minuten en vouwen nog eens max vijf minuten
dus zoveel tijd neemt het echt niet in!

ka80
21 January 2009, 19:38
Nu weten we waarom de Kobe zone snelle is!!

Trinity
10 April 2009, 14:38
Hej karen,

Nu het kleintje er is, katoenen of wegwerp?

Moest even terug zoeken naar deze topic, maar ben blij dat ik het terug heb gevonden :) . Ik zou ook heel graag katoenen gebruiken, gewoon voor ons dierbaar milieutje, financieel doe ik er rechtstreeks geen voordeel bij. Voor welk merk heb je gekozen? Moet alleen nog mijn ventje overtuigen hihi.

Groetjes

ka80
15 April 2009, 13:37
Hey! Voorlopig gebruiken we nog de wegwerpluiers omdat hij zo klein is. Hij heeft lange dunne beentjes en de wegwerppamper lijkt al een énooorme prop aan zijn poep, laat staan een katoenen luier. Eens hij wat groter is ga ik het zeker proberen. Ik heb de pampers via een collega van mijn vader gekregen maar heb daar geen merk op zien staan. Ik laat het je zeker weten eens ik de tijd heb om eens in de 3 zakken vol luiers te neuzen! Voorlopig heb ik net genoeg tijd om te eten, te douchen en soms eens men mailtjes enzo te checken. Hij vraagt nogal veel aandacht en mijn man is al na de derde dag na zijn geboorte terug aan het werk...

Ik ga de katoenen luiers ook gebruiken enkel met het milieu in gedachten, wegwerpluiers zijn zo vervuilend! (maar wel gemakkelijk moet ik zeggen!) x

snoezel
15 April 2009, 14:56
wij hebben de eerste drie weken ook wegwerp gebruikt.
en toen werd ik toch te nieuwsgierig en zijn we met onze katoentjes begonnen (en niet meer gestopt)
in het begin komt er al veel bij kijken hé!